AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
3.269

Supersportbil från BMW?

Sida 2 av 3
Lenning
det är precis sådanahära katiga inlägg vi slipper om BMW får tummen ur o gör en supersportbil.. ;-)
Lenning: Kul att man kan glädja någon, men som jag tidigare sa så skulle den mest troliga designen mer likna en "lynkjapp hval" än en supersportbil, sen spelar det ingen roll om den så skulle klara 0-100 på 1 sek. blankt... ;-)
PS se bara den däringa Buggattin som ser ut som en Audi TT på anabola steroider (var Chris på utlån till Bugatti då?) ;-)
BMW kanske kan använda varumärket Williams för att bygga supersportbilar? Det finns redan ett samarbete mellan dem inom motorsporten och en supersportbil med namnet Williams skulle gynna båda företagen.
Lenning
Njae men om de skulle ta o göra en supersportbil så tänkter de väl på vilken målgrupp de vill ha och då hoppas jag VERKLIGEN att de tar in lite nya designers som gör en fräsch och snygg bil med snygga lite vassare linjer... =)
Men det är klart.... En ful bil som gör 0-100 på 1sek e det jue INGEN som vill ha.. ;-)
Nä men den måste ju vara SNYGG! O som du säger... BMW har inte direkt lyckats kanonbra...

ps. Buggattin är fÄt!
Anledningen till att jag blivit lite hätsk mot BMW i det sista är just pga att de INTE tänker, det har varit lite väl mycket lekstuga och "trial and error" på BMW i det sista... Fördelen om de skulle göra en bil av den modellen jag fruktar är ju att den förhoppningsvis skulle vara så snabb att ingen skulle hinna (tvingas) se den... ;-)

Anledningen till att jag avskyr Bugattin (och e65 samt e60) är just att de ÄR feta, man får associationer till viktväktarna med en gång. Jag anser att en bil ska vara slimmad och att sidolister ska tillhöra standardutrustningen!
Lenning
bjoerck... Jag håller med dig fullt ut
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Dem som vil ha en superdupersportsbil velger inte BMW som sådan uansett? Peker på Porsche, Ferrari osv.
BMW har redan tillverkat den grymmaste av dom grymma
supersportbilarna:Länk

(Fråga först och du får många svar.)
_______
Länk
DEN va grym!!!! McLaren F1 släng dig i väggen! ;-)
Oakman
Ähum, håller inte alls med om att BMW inte är kapabla att göra en s.k. "supersportbil". Jag tycker det handlar om att det inte är BMWs nisch, och verkligen inte heller MB:s!

Jag är övertygad om att Bangle skulle kunna designa en utsökt supersportbil, se bara på Z4n som (enligt mig) är tusen gånger snyggare än t ex Porsche Boxster...
Ingenjörskonsten kan man verkligen inte klaga på, där finns utan tvivel kompetens för att göra en monster-"supersportbil".

Det det handlar om (enligt mig) är att en bil av denna typen skulle skillja sig alldeles för mycket från BMW's övriga modellutbud så iaf jag kommer ha svårt att klassa den i samma klass som italienska mångmiljon bilar a la fet V12a bak osv osv... formen och biltypen som kännetecknar BMW skulle troligen vara borta. Jag tycker inte detta är varesej BMW, Audi eller MBs nisch. Visst, inte mig emot om de börjar göra sådana bilar, men det är fortfarande M3, M5 osv som kommer tilltala mig som halvkonservativ BMW-bög... isåfall ska BMW göra det enbart för att visa att deras ingenjörskonst spöar alla konkurrenters ;)

Blev ett långt inlägg, hoppas jag inte skrev nåt alldeles galet nu...

// Olof

(Ja jag känner till sökfunktionen)
Jag håller med Olof, bra talat :)

Men MB SLR som supersportbil ser jag som ett stort skämt, så får den ha hur många växlar den vill i sin AUTOMATLÅDA!!!!!

Mvh,
Kalle Hansen
___
Länk
Kalle Hanssen: Vem är det som klassar MB SLR som en supersportbil? Kanske håller Mercedes på att skapa ett nytt segment? Ett segment där bilarna har hyperprestanda men ändå har en viss bibehållen komfort.

För övrigt tror jag automatlådor kommer bli allt vanligare även bland de bilar som anser sig vara sportiga. Majoriteten av alla Porschar säljs med automat, eller Tiptronic på porschespråk.
bjoerck,

Det var BoogieElvis som insinuerade att MB SLR kunde räknas till supersportbilarna, inte jag... För min del kan den inte klassas som sportbil, då den inte ens erbjuds med manuell växellåda.

Mvh,
Kalle Hansen
___
Länk
Man kan ALDRIG växla lika optimalt med manuell som med autolåda, och är det då prestandatider vi jagar så är automat överlägsen. Sen att det är bekvämt i stadstrafik när alla finniga 18-åringar sliter med att koppla flera gånger per meter i köerna där de sitter med sina Golfar, 240:s och M3:or så att knäligamenten slits ner som smör i solsken så sitter jag och bara ger bromsen en lätt touch... ;-)

Att ni som påstår er vara så mycket för innovation fortfarande håller så hårt på manuella lådor är otroligt! Eller låter det bara fint med att vara "nyskapande"? ;-)
Oakman
Att ha automat är ju att ge ifrån sig en bit av kontrollen av bilen... mycket möjligt att man får optimerade växlingar med en sådan automat, jag skulle ändå valt manuell om det funnits. Enda bilarna som man vill ha automat på är ju stora MB-kryssare, dom är ändå inte roliga att köra, bara att köra omkring och pösa i ;)
Går lite till överdrift nu, men ni ser kanske min poäng...

// Olof

Ja, jag menar att man ska ju inte ta det här på så blodigt allvar, olika personer har ju olika prioriteringar: en del vill ha snygga bekväma prestandabilar med hög kvalitet medans andra vill ha bilar som man behöver växla själv och som ser ut som en korsning mellan Skoda Octavia och en Belgian Blue (apropå det här med överdrifter)... :-)

Nä, ska vi vara lite mer seriösa (det här behöver ju inte urarta helt) så har jag faktiskt en ärlig fråga Oakman: om nu total kontroll (eller iallafall mesta möjlig kontroll) över din bil är vad du är ute efter varför satsar du då på en beemer? Nuförtiden är de ju mer fulla av krängninghämmare och antisladdprylar än de flesta bilar jag sett, det måste väl vara bättre att i såna fall köpa en mer renodlad sportbil (Elise kanske?)?
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Nu ska vi väl åtskilja Manuel, Automat och så den Sekventiela lådan! Den sistnämnda kan ju ingen av de tidigare en komma i närheten av enligt mig! och jag skulle vilkan dag som helst byta ut min Manuella växelåda emot en sekventiel paddel växel... åka bana med båda händerna på ratten hela tiden! Det är en dröm!

BMW Supebils ingenjörs konst är det då ionga problmem alls med! M1 900 Hk... 3,2 liters Turbo 6:a... McLaren F1 V12.. Minns inte häst antalet.. men många känner jui radan till den prestandan... Inte sen M1 byggdes har BME gjort en "egen" supersportbil undr sitt eget namn... Mercedes gör ju inte det heller.. Den heter ju McLaren med nu! Så nån Über bavaraian sport bil blir det nog knappast tal om!
Oakman
Min BMW är en E30... inget antisladd där direkt ;)

Med manuell växellåda påverkar jag bilens acceleration och det är för det första fan så mycket roligare att växla än att bara trampa en platta i botten. För det andra så är antisladd för mig nåt man har användning för att köra säkert på vintern, då man inte vill få sladd. Är man ute och skojkör är det ju en annan sak, då kopplar man bort antisladden...
Vissa moderniteter gör körningen roligare - automat är inte en av dem.

// Olof

627 hk. I F1:an alltså...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.