|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Det är bara fronten som är slående lik TT:ns. | |
|
Baken är ju direkt tagen från Ferrari, så där har ju Bangle (precis som bjoerck säger) också kopierat. Jag tycker iof att Z4 ser någorlunda ok ut (till skillnad från E60 och E65), men det faktum att BMW kopierat TT är inte direkt nåt plus i kanten. /Micke |
|
| hmmmm ja det är då slående likheter måste jag säga... men helheten skiljer sig ändå markant enligt mig! | |
|
Man kan om man tittar noga efter detaljer hitta något från varje bil som är "lånat" eller stulet någonstans. Gäller även andra saker i livet som tex designen till denna hemsida osv. Det är som att säga ett mercedes nya " 4 dörrars coupe " är en kopia av BMWs 6-serie. Tror verkligen någon att man ritar och tillverkar en bil över en dag? |
|
|
Acey: Nu handlar det inte riktigt om detaljer i fallet Z4. Hela grundformen i fram- och bakparti är plankat från Audi respektive Ferrari. Bangles designstil är inte så speciellt unik. Hela konceptet med "flaming edge" (heter det så?) är plagierat från Ford som faktiskt började med denna stil på sin focusmodell. Jag ser inget fel i att plagiera och låna design men då skall man inte marknadsföra sig som ledande. |
|
|
Ännu en utspårad diskussion, så det är bara att fortsätta. Z4 plagierad eller ej MÄRKS i trafiken och folk vänder på huvudet, sedan är det väl upp till var och en varför. Körde tidigt i våras en svart Z4 (den görs sig bra i svart) och trots vanan vid uppmärksamhet från Z3'orna så var det ingenting i jämförelse. Z4 är iallfall mycket mer aggresiv i sin framtoning, men som tidigare diskuterats och som jag fick rejält med skit för då: Z4 saknar tyvärr sportkänslan från Z3, den må vara hur mycket snabbare den vill på bana, men känslan är borta. När vi ändå pratar design, ett stort minus för nya 5 serien (gillar den skarp i övrigt) är att den inte ger samma budskap i backspegeln som de flesta andra BMW har gjort, nämligen "FLYTTA PÅ DIG". Har haft några bakom och de inger ingen respekt från den vinkeln. /Caspar |
|
| Jag har nu försökt att frysa på Z4 men lyckas inte. Visst, en snygg och bra bil, men ha-begäret infinner sig inte. Det gjorde det med Z3 som visserligen är en tekniskt sämre bil, men justare. | |
| bjoerck: Plankat, menar du att plåtbitarna på mm är identiska? Tänk på att det inte är CB själv som fysiskt ritar bilarna även om han är ytterskt ansvarig. Så Z4an har ett runt baklyse men den som sett Ferrarin i verkligheten tycker förmodligen inte att BMWn är lik mer än ett par smådetaljer. | |
|
Håller fullständigt med acey där!! //Svebba BMW Z Power |
|
|
Personligen tycker jag att Z4 inte har någon egen stil utan är mest ett ihopplock av olika designelement. Helheten blir lidande och associationerna till andra bilmärken uppenbara. De flesta som försvarar BMW:s nya stil hävdar att BMW för designen framåt. Jag kan inte se det nya i modellerna. Alla designgrepp har tidigare använts. BMW gör bara konstigt designade bilar och kallar det nytt och spännande. Inte direkt nydanande enligt mina kriterier. Z4 är dock den modell som jag tycker BMW misslyckats minst med under senare tid. |
|
Oakman |
Jag tycker att Z4an är en av de absolut snyggaste bilarna BMW någonsin har tillverkat. Inget fel på Z3an, verkligen inte, men den kommer inte i närheten av Z4ans helgjutna formgivning... Hade väldigt svårt för Chris Bangles design i början (E65), men för mig så krävdes det bara lite tillvänjning. Formerna växer med tiden och man (läs jag) inser att det är genialiska linjer han ritar. E60 och Z4 känns helrätt, BMW är på rätt väg... // Olof (Ja jag känner till sökfunktionen) |
|
Ser likheten med TT men jag tycker mest att det är blinkersen som påminner. Att den har runda lysen bak tycker inte jag räcker för att man ska säga att de har kopierat Ferrari, det är så mycket annat bakifrån som skiljer sig. //Thorssa |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.