|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
I en av många odendelige försök på jämnföra lite svenska priser mot norska hittade jag en sida som kanske är av interesse för några.. Streetdesign.no Kolla bara på vilka bilar dom skall sälja :) Länk | |
|
En uppskattning är att priserna på den sidan är ungefär dubbelt upp mot vad de kostar i Sverige. Hmm, varför bosätter man sig i Norge? BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
NOLL7NOLL |
Ok att lönerna ligger lite över våra men priserna är ju larviga :) |
|
"Hmm, varför bosätter man sig i Norge?" Ja, det kan man undra (om man tänker bil) Tror faktisk Sverige är det bästa landet i Europa när man jämnför bilpriser/löner. Det sägs att Sverige har 34% motorstarkare bilar en EU-gjänomsnittetet.. Så det så :) Lite därför jag flyttade från Norge.. |
|
|
Eivind: Utav rent intresse, vet du vad en ingenjör tjänar efter skatti snitt i norge? Nu är ingenjör väldigt brett men elektro-ingenjör då? BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
wendtan: Åj da.. Det var en svår fråga. Jag ville tippa 500.000 - 800.000 före skatt. (endast en gissning..) Man betalar också lite mindre i skatt i Norge jämnfört med Sverige. Snittlönen (alla jobb sätt under ett) ligger på 320.000 NOK /per år tror jag Hoppas det hjälpe lite :) |
|
|
min farfars Ford Mondeo V6 kostade ny i Sverige 230 000:- i NORGE över 400 000:- !!!! det e fan sjukt! |
|
|
Eivind: Tackar. Då verkar de ju vara så att ni inte tjänar dubbelt upp mot var svenska Ingenjörer gör. Vad är skatten i norge då? Jag har 32% skatt där jag bor. BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Vanlig lønn er nok ikke dobbelt i Norge. I helsesektoren tror jeg timelønna er på rundt 125 NOK (relativt), og rundt hundrelappen i sverige (min syster jobbet i Sverige i fjor). Jeg betaler 36% i skatt. I fjor hadde jeg 32% - man merker skillnad! 36% er *vanlig* i Norge. Jobber man mye = mer skatt. |
|
|
Som jag har kommit fram till tjäner man i snitt 33% mer i Norge. (Norsk lön vs. svensk lön). Dock är begadnade bmw's dubbelt så dyrt. Märkligt nog är det flera BMW i Norge (i %). Tilläggas at Norge har flest millionärer per innvånare i Europa. Jag tror den stora skatteskillnaden är för dom som tjänar "mycket". Men normal skatt är väl 36% som har i Sverige. Men höginnkomst gränsen är högre i Norge. Mer vet jag ej om det.. Och vid aktieutbyte är det 28% skatt. |
|
|
Men normal skatt är väl 36% som *har i Sverige *här Morten M: Er vi enige ? :) |
|
|
Okej. De låter som jag ska låta bli att flytta till Norge. Dock dom gångerna jag varit där har flickorna varit fruktansvärt trevliga :) Ni har alltså högre skatt i Norge samt tjänar ca 30 % mer. Vad skulle en 330 som min kosta ungefär beg i norge? BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Russland har fler mangemillionærer en antall innbyggere i Norge. Visste dere det? :) Hørte just nu på radioen at i gjennomsnitt tjener nordmenn 244.000 NOK, mens svenskene tjener motsvarende 174.000 NOK (omregnet til NOK altså, det blir mer i SEK). Om skatteprosenten er 36 i begge land, betaler vi fortsatt mer skatt i antall kroner. |
|
|
Det vet jag! :=) Kollade faktiskt på det i går.. en 01 el 02 330CI får man ge 480.000 - 550.000 för *s* Går i tankarna/drömmerna på en sådan du har wendtan, och då ville jag jämnföra. Men, om du skall ha med den till Norge får du nog betala en massa avgifter, så det blir nog inte mkt du tjänar på just det.. |
|
|
Eivind: Ja jösses. De är iaf 45% mer än i sverige. och då har ja inte ens räknat in valuta skillnaden. Är räntorna på bankerna lägre då eller? BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Renta i Norge har jo vært høy. Men det har vært flere rentekutt i år, og styringrenta er rekordlav. Tror ikke den har vært lavere på 50 år (eller så må man tilbake til 30-tallet, om jeg husker riktig, siden renta var så lav). Styringsrenta er vel nedimot 4%..? Billånsrenta ligger vel i overkant av 6%, men det kommer an på bank og andre faktorer.. |
|
|
Morten M: Du har nok rett.. På en måte Men dette fant jeg på nettavisen.no ang Norge vs EU (Sverige) "Ifølge en undersøkelse Aftenposten har gjort er maten 35 prosent billigere i Sverige enn i Norge. Hertzenberg peker på at en annen undersøkelse viser at nordmenn tjener 40 prosent mer enn svenskene." Tror gjenomsnittslønna jeg pekte på var for de som driver innen varehandel: Länk Altså sett under ett blir nok betraktlig lavere.. Trodde det var normalt å tjene 300.000 i Norge jeg 174.000 i året? Hvem kan overleve på det?? ;) wendtan: Har aldrig haft lån i varken Norge eller Sverige (bara billån), så det kan jag inte svare på. Har för mig at räntan är på ca 4% nu.. |
|
|
Eivind: Gjennomsnitt sier egentlig fint lite om hva som er normal lønn. Nå vet ikke jeg forskjellen på arbeidsledigheten i Norge og Sverige, trygdede osv. heller. Det er nok ikke unormalt å tjene 300.000 NOK i Norge, men det avhenger jo veldig av yrke/utdanning. I noen yrker (diverse bedrifter f.eks) er det kanskje vanlig å jobbe mye overtid, hvilket drar opp bruttoårsinntekt en del tusen.. Nok om det. Underkant av 300.000 NOK er nok mer "vanlig." Mellom 240-330.000.. 174.000 NOK = ca 190.000 SEK. Og da har man vel mindre skatt. |
|
|
174,000 ger en skatt på 30%=121,800/12=10015:- Det är inte genomsnittlön i Sverige 228000 är snittet i Sverige under 2002. Och det är oftast kvinnor i låglöneyrken eller unga människor som ligger där. Kvinnorna har män med hög lön och de unga bor hemma... Länk |
|
|
kilen: Kan det være gjennomsnittslønnen av samtlige som mottar lønn, mens det jeg oppga (174k) er gjennomsnittsINNTEKT av hele sveriges befolkning? Hehe, her diskuterer vi økonomi. |
|
|
Hehe, ja velkommen til Ekonomi-Power-se :) Lavlønnte yrker som sjukvård, skola, dagis mm (kvinneyrker) kan man uten problem tjene så lite som 18.000/mnd. Det er STOR forskjell på hva gjenommsnittet for hele arbeidsstyrken (personer med heltidsansettelse) får i lønn per person kontra andre grupper. Tar man med de som går på arbeidsledighetstrygd, sosialpenger/bistand og deltidsansatte blir bilde ett helt annet per innbygger. Sverige nationalekonomi er ikke min sterke side, så noen andre får svare på dette. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.