AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.419

GPS Guidance not possible! Hilfe!

Sida 1 av 2
magmo
Hej!

Fick min GPS-mjukvara uppgraderad för någon månad sedan till MK1 sw 1-1/72 (sista versionen) & kör med kartan 2002-1. Nu är det så att jag har texten correct dest. guidance not possible står nertill på kartan när jag kör. Det märkliga är att den hittar rä'tt för det mesta på kartan. Dock har den sagt till mig med rösten: You are driving outside the digiticed webb area (eller snarlikt).

Någon som vet hur det kan vara så. Före uppgraderingen så har jag för mig att övre högra rutan där det står GPS "rörde sig". Nu är den stel som en snögubbe.

Hjälp mig, snälla?

Magmo Maniac is in the house!
M5
154
M525
Bmw 530I 2005
Hej.
Fick du någon ordning på bekymret har samma fel själv.
mats
Har samma problem här.... hör av er om ni hittar nån lösning......

V8 rockar fett!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Härrör sig problemet norr om sundsvall? Då krävs Skiva 2003-2 för att lösa det hela har det visat sig i mina fälttester...
Mvh
Asken
Problemet uppstår även med den senaste VDO Scandinavia 03/04
skivan här uppe i gällivare, själv har jag inga problem men kompisen som har en M5a -00 får samma felmeddelande även
om han kör med sin 2003-2 skiva eller min 03/04 skiva.

M5
154
M525
Bmw 530I 2005
Hela följetongen fortsätter på 5serie forumet kolla länken Hjälp navi E39. Det hela utspelar sig i Dalarna.
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
"You are leaving the registered road network" meddelas av rösten så fort du lämnar det mera välregistrerade vägnätet där du får röstinstruktioner - eller för den delen också när du åker in i det - har det visat sig. Så har det varit för mig med två generationer kart-cd, 2000-1 och 2003-1. Det känns inte som något fel direkt utan snarare en klumpig översättning från tyska till engelska av ett meddelande som kommer när du passerar någon form av datagräns. Det tyska meddelandet låter mer logiskt om jag erinrar mig rätt.

Se det inte som något annat problem än att kartmakarna inte kommit längre - om dom nånsin gör det...
Snart börjar man undra om inte t.ex TomTom eller Destinator på en handdator i bilen framstår som ett mera begåvat alternativ? Handdatorn kan dessutom göra en massa andra saker vid behov.

FP
M5
154
M525
Bmw 530I 2005
Men vad skall man tro om de gator man tidigare kunnat navigera sig fram till perfekt inte längre går, använder den mycket i tjänsten och har innan uppgradering inte haft några som helst bekymmer här i staden. Nu helt plötsligt tappar den på riksvägar o dylikt.
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Jag tror att det är så att man har varit väldigt ambitiösa när man har tagit fram data till kart-CDn från början. Så småningom försöker man få fram en mer homogen produkt, som är lika "bra" över hela landet - eller lika dålig... Men man måste nog skilja isär två helt olika fel, fel i kart-CDn och GPS-fel. Så fort man kommer in på en skogsväg eller en smal stadsgata fladdrar tillståndet på GPS-mottagningen från obefintlig till dålig, tre satelliter eller så där. Tre samtidiga satelliter är det minsta som krävs för man över huvud taget ska kunna göra en positionsbestämning. När du kommer ut på öppna fält ökar antalet mottagna satelliter och du får en säkrare bestämning. Ett annat fel kan ju vara tillfälliga störningar som dålig antenn, störande mobiltelefoner och sånt.

Vi som har BMW-navigatorer, som är inbyggda i bilen från början har en fantastisk anläggning i förhållande till dem som byggs in efteråt: Kompass och ABS-givare gör att bilen kan "hålla sig kvar på vägen" på kartan även om ingen positionsgivning sker från GPSen någon minut. Navigatörer kallar det för död räkning när man utgår från sin egen kurs och fart håller reda på var man är utan att göra positionsbestämningar med pejling, radar eller så där. Handdatorernas navigationsprogram kan möjligen hålla reda på hastigheten med hjälp av GPS-bestämningar men knappast följa med rätt väg om vägen delar sig när GPS-signalerna är svaga även om programmen klarar av att följa vägen någotsånär så länge den inte grenar sig.

Jag kommer nog att ge handdatorerna en chans om jag tvingas skiljas från min BMW-navigator men har inga förväntningar att dom kommer i närheten av den.
Visst. Om man har tillgång till hastighetssignal och dessutom magnetkompass, gyro eller fluxgate så kan man göra lite mera med navigatorn. Jag var själv ytterst nära att investera i en original navi osv till E39. I dag är jag närmast glad att jag valde PDA-varianten eftersom man kan använda den till mycket mera än navigation. Man kan dessutom dubbla och använda den i flera fordon eller i det fria, till sjöss eller i fjällen t.ex. Mycket mera för pengarna mao. Självklart borde en fast navi osv kunna bjuda på mera precision osv, men hittills har jag alltid kunnat mata in min destination och kommit fram till rätt adress, vad mera kan man önska? Det finns kompass, pekskärm, man kan zooma ut/in manuellt eller automatiskt, det finns rikliga databaser med POI, hotell, mackar, flygplatser mm, svenskt tal vid vägvisningen osv. Självklart visas tid och distans kvar till målet, vad klockan är när du kommer fram, vilken hastighet (GPS) du har osv. Jo visst, man vill ju alltid ha mera funktioner, finesser osv, men va f-n, man hör ju rätt mycket om vilket strul det verkar vara med uppgraderingar osv i de fordonsmonterade. Stämmer det att man inte ens får svenskt tal i vissa fall?
Jag har aldrig sett mindre än 5-6 satelliter, även i skogslandskap, och normalt 8-10st, trots att antennen ligger i framrutan. Om man kommer ut ur en tunnel eller t.ex. ett p-garage tar det endast några sek innan den låser in på positionen, samma sak om man avviker från vägen eller om den grenar sig. Visst händer det att den tappar konceptet nån gång, men de ägare till originalnavi som jag talat med har upplevt samma problem, så det blir nog dött lopp.

FP
magmo
Folke?

Vad kör du för modell av handburen? IPAQ,PALM...??? Och hur stort minne bör man då ha för att man ska få in massor av kartor etc??

magmo
Man kanske skulle försöka nå någon tekniker direkt i Tyskland/BMW som håller på med mjukvarufrågor och kolla vad f...n de håller på med. har mailat kontoret i ett annant ärende och då var de snabba på att svara (på engelska oxå). De är nog lite rädda om sitt yrke. Kanske kan få klarhet i olika problem som diskuterats runt här i GPS-forumet.

Jag letar....

PDA: Spelar mindre roll vilken modell, alla kör ju Pocket PC operativsystem. Palm kör eget race, inte alls lika mycket att välja på vad gäller Naviprogram. Ipaq är nog vanligast, jag kör själv med Qtek (både GSM, GPRS, Internet, e-mail osv och PDA) den har lite mindre internminne än Ipaq. Kartorna ligger på minneskorten, vanligast är nog 128Mb men det finns större och mindre. På t.ex 256Mb får du in större delen av Tyskland eller hela Skandinavien. Att skifta kort tar bara ett par sekunder. På vissa modeller kan man ha internt kort och ett extra i påhängsjackan (med inbyggd GPS), vissa kort finns också med inbygd GPS-mottagare att trycka direkt in i PDA:n, det blir en fullt bärbar GPS då.

FP
Risk för missförstånd: Palm OS är alltså inte Pocket-PC. Iofs ett snyggt system och bra hårdvara, men mindre utbud att välja på vad gäller t.ex navigation. Mycket gratisprogram, mera minneseffektivt osv men Pocket PC med Windows CE har övertaget.

FP
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Man får väl hoppas att biltillverkarna tar åt sig av den nya tekniken. I praktiken behöver det ju inte alls vara så stor skillnad mellan de fasta och PDA om de bara låser snabbt... Sen borde ju biltillverkarna kunna göra sina lösningar minst lika billiga som PDA-lösningarna. Troligtvis är ju deras seriestorlekar betydligt större än mjukvarutillverkarnas som gör navigationsprogram??
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
funderar på att skaffa en qtek 9100 kanman ha den som navi och isåfall var hittar man kartor mm
Den kör ju nån ny "Mobile 5" plattform men troligen även bakåtkompatibel med övriga Pocket-PC program osv. Kartor och programvara ingår i paketet med t.ex TomTom, Destinator, Navman m.fl navigationsprogram, laddas in med vanlig PC via synkprogrammet osv. Det går även att köra GPS-signalen via Bluetooth istf kabel, till de PDA som har detta, t.ex Qtek 9100.

FP
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
bara qteken ligger runt 6000kr
tomtom vad är det för nått
Det kostar att ligga på topp osv...
Det finns annars kompletta navigatorer osv från 2500 och uppåt, tror bl.a Netonnet har nåt.
TomTom hittar du här: Länk

FP
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
6000 är ju inga större summor tanken var bara den att om jag nu köper en sådan så vill jag ha klart att det går att ha den som navi annars är det ingen mening med att just köpa en sådan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.