|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hejsan Har uppkörning på Onsdag och vill ha några bra tips som kan hjälpa mig Tack | |
| Ta det lugnt, håll god uppsikt, planera din körning, allt är saker som brukar imponera på uppkörningsmannen. | |
|
Håller absolut med, god planering och uppsikt är VIKTIGT! Det finns till och med utrymme för misstag om man visar sig ha dom viktiga egenskaper som vi just nämnt Lycka till! www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! Nu med tokbra kalender.. |
|
|
Håller med ovanstående: Uppsikten!! Jag vet att det finns uppkörningsförättare som ägnar kanske 5-10 minuter i början åt att nästan enbart kolla hur uppmärksam man är framåt och bakåt (backspeglarna). Ta det sedan bara lugnt! Om du bommar i en viss situation t ex placering i korsning, skall du få en ny chans med motsvarande situation, i samma uppkörning! Dvs. bara för att man har bommat något är det inte kört! (inom vissa rimliga gränser!) Lycka till! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Sen är dom mer eller mindre galna Anågende att Planera sin körinig och visa i god tid osv! Så ta det lungt och sansat och bry dig om trafiken och vad du gör.. personen brevid är bara en passargerare! Länk Länk |
|
|
Tänk på "spegelrutinerna" innan du blinkar, bromsar och svänger. Var nogrann med att ge företräde åt cyklister och fotgängare oavsett om dom har företräde eller ej, dom är oskyddade trafikanter, ja det får ju inte gå till överdrift men du förstår säker vad jag menar!? Tänk på hastigheten. ha händerna på ratten tio i två eller kvart i tre. Om du får ett "vända i korsning" moment, backa med båda händerna på ratten! Hoppas det går bra! |
|
|
Tackar alla ni som besvarade e lite nervös men hoppas jag klarar det. En till Fårga, när man ska byta fil, vad ska man göra först? 1) Titta i spelgarna 2) Blinka 3) sakta byta fil. Var det rätt? |
|
| Helt rätt! Lycka till! | |
|
Minnesramsa för filbyte: Blicken - pilen - filen! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Glöm inte att kasta en blick över axeln också, döda vinkeln och sånt vet du. | |
| och kom ihåg den gyllene regeln vid nervositet: fyra snus i överläppen och två i underläppen.. en i röven vid behov.. | |
|
Kanske det viktigaste och samtidigt det luddigaste tipset: Visa hänsyn mot andra trafikanter! Även de som bara går på vägen... //Thorssa |
|
|
ehheeh det med snuset Jag bor i malmö så jag tar uppkörningen här, och i malmö så kör man upp med Renault Laguna. Har någon här kört den bilen och hur här pedalerna? E den skön? |
|
|
Jag körde upp med nya Renault Megane och den var hyffsad, inge sämre än vilken annan motorsvag bil som helst. Så ruggigt rapp i bromspedalen bara! Man slog ju nästan huvudet i ratten första gången man nuddade bromsen! Lär väl inte vara någon större skillnad mellan två Renault? //Thorssa |
|
|
ahhh ska snart med köra upp, sjukt nervös redan !!! känns som helasläkten bara förväntar sig att man ska klara de! "bil freaks hela högen, och alla klarade på första försöket" !!! |
|
|
Kuggade igår! Ska köra ut på en väg, 50 väg, kanske 70 ,minns inte riktigt, ska svänga åt höäger då, kollar åt vänster, finns ingen bil inom ett par hundra meter, kör till höger, kuggar, körde på ettan, i 10 kilometer i timmen kanske, det var en jävla stop skylt, som jag SÅG men bilens hjul MÅSTE stå stilla, även om det 'är en jävla öken! Mit tips till dig är att planera, och uppmärksamhet, det är det som fäller en! Lycka till Mvh Mohsen |
|
|
Har också uppkörning snart... På torsdag nämare bestämt... Det känns som det skulle kunna gå hur som helst, jag menar. . . Misstag gör man ju alltid lite då och då... En fråga bara. Jag är "privatist", som det heter=) Hur pass hårda är de egentligen mot oss egentligen? |
|
| En till liten fråga... Farsans BMW som jag kört med under min "utbildning" har ju 3 liters 6:a, och med den är det ju bara att dra upp kopplingen utan nästan den minsta gas. Den tuggar sig igång ändå liksom... Bilarna som de har på vägverket är väl typ små och vassa 4:or, kan bli ett problem eller vad tror ni...? Varva upp i typ 3000rpm innan man saaaaakta släpper kopplingen lr? | |
Oakman |
Jag skulle vilja säga så att det finns inga egentliga tips... Kör du som du ska, så ska du bli godkänd. När jag misslyckades på första uppkörningen var jag så sur att jag inte insåg vilka små misstag jag begått i min körning. Efter ett tag ändrade jag inställning och fram tills andra uppkörningen övade jag in alla moment som jag visste att jag kunde bli kuggad på. Under själva uppkörningen körde jag bara förnuftigt och som jag övat på dagarna innan... och godkänd blev jag. // Olof (Ja jag känner till sökfunktionen) |
Oakman |
Tobac: Vägverket har typ Renault Megane 1.4 eller nåt sånt om jag inte minns fel. Så jag skulle ge lite grundgas, hitta dragläget och släppa upp, du känner ju om bilen håller på att ge upp - ge mer gas... annars så är inte motorstopp nåt som VV generellt kuggar en för. // Olof (Ja jag känner till sökfunktionen) |
|
MAkaveli och Tobac: Lycka till! Försök hålla lugnet, nervositeten är värsta fienden... Meddela gärna här sen med hur det gick. Mohsen: beklagar, så där kan man inte köra förrens efter man tagit kortet, vid uppkörningen finns inga toleranser inför reglerna. Sen att alla med kort kör så har ingen betydelse. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.