|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tja! Funderar på att köpa en E36 Coupé. Ville helst ha en 325i eller 328i men 323i är ca. 2000 kr billigare att försäkra så jag vet inte. Är det någon som har upplevt både 323i och 325i och kan jämföra dem? Acceleration, ljudnivå på motorväg, styrka på låga varv, styrka i hög fart o.s.v är sånt som jag vill veta. //Thorssa | |
|
Så vitt jag vet så är ju 323i en nyare motor konstruktion, och skall enligt andra inlägg här även dra mindre soppa, Du tappar lite topphästar men däremto så har du ju samma Vridmoment i den.. 328 spelar i en helt egen klass dock! Men nån jämnförelse kan jag dock inte hjälpa dig med tyvärr! Länk Länk |
|
|
Jag vet att det skiljer 22 hästar, åtminstone enligt fabrikssiffran från fabrik. Har dock hört att det har uppmätts effekt på drivhjulen med mycket liten förlust på 323i. Är det alltså samma vridmoment som i en 325i? 0-100 går det på ungefär samma tid? //Thorssa |
|
|
323-motorn ligger på 2,5 liter slagvolym men heter 323 pga skatteskäl/strypt insug. med 325 insug +mappning så kan den bli lite hårigare "Även en 316 kan man ha kul med vintertid" |
|
|
323i med sport-avgassystem kanske går som en 325i? //Thorssa |
|
|
Jag har ägt en e36 323, och har en storebror som kör 325 coupe. Följande slutsatser kan dras: 323 åker i princip helt jämnt med 325 i alla farter. 323 Drar i snitt 0.15 l/mil mindre bränsle än 325 323 är en klockren motor som jag skulle välja framför 325 vilken dag som helst. BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Kan inte mer än hålla med wendtan. Ägde en 323 för flera år sedan, och hade ett bra sportavgas på den. Underbar bil..så skiljer det 2000,- i försäkring, så kan du lägga dom pengarna på ngt annat till bilen. Lycka till med valet, och tänk på det ändå kan skilja mkt mellan olika bilar, pga skick i motor osv..som kanske inte syns?! Så siffror på papper, säger inte hur bilen är. |
|
|
Jag skulle nog valt en 323a istället. det skiljer sig så pass lite så pengarna är inte värda det lilla som skiljer sig mot 325an. 323 Ligger väl i samma prisklass som 320 men går dock så mycket bättre. Det enda som skiljer sig i stort sätt är att 325an är lite (Lite) vassare när det rör sig över 200Km/h men det är inte mycket. sedan tycker jag att 323 har en skönare motorkaraktär än vad 325 har. Inget ont om 325an äger en själv, men jag skulle nog välja en 323 idag om valet stod mellan dessa. Men o andra sidan kostar 323 kanske något mer med. men billigare att äga Ste |
|
|
Jeg vil påpeke en ting (det er ikke sikkert jeg har helt rett dog). Altså, det er ikke alltid man kan se hvilken motor som er best på papiret. En bil/motor kan ha høgre effekt og topphastighet enn en annen. Jeg har fortstått det som at motorkarakteren i 323 er gjort mer kjørbar enn den forrige 325:an (som har høgre effekt). Med kjørbarhet tenker jeg på at kreftene og vridmomentet ligger i det registeret du anvender ved normal kjøring, blant annet. Krefter der du trenger det, gir mer glede enn krefter på det stedet du anvender sjeldent (som ved f.eks full gasspådrag). Nå snakker jeg om generelt om motor egentlig.. Jeg tycker det er synd at folk er så opptatt av HK, topphastighet, 0-100-tider osv. uten å se på motorkarakter, dreimomentskurve o.l. Om en motor i teorien gir 300 hk/600 NM ved 6000 rpm, men bare 3 hk/6 NM ved 2000 rpm - er det en kjørbar motor da? :) Tilbake til forrige avsnitt. Jeg sier ikke at 325 har en ikke-kjørbar motor (har ikke prøvd den), men jeg har som sagt oppfatettet det som at 323 har fått en mer kjørbar motor som har gått på bekostning av effekten (?). |
|
| Efter alla dessa svar så är jag helt inne på en 323i Coupé! Den verkar ju vara lika bra om inte bättre än en 325i och dessutom billigare i försäkring! | |
|
Jag valde 323 pga försäkringen sparade mycke pengar där. Var och testade min på rullande landsväg för 3-4 veckor sedan och då fick jag uppmätt 178.5 hk i motorn. Vi var ett gäng BMW där och jag var den ennda som hadde mera i motorn enn vad BMW uppger. Dom flesta tyckte att det måste vara fel på testet för dom fick allt mellan 20-40hk mindre och då testade vi M3,M5,540 mm så om det var fel på testet och det gav mindre som dom andra sa så borde ju min havna på ca 200hk... ;-) Gött att köra BMW BMWCS #05472 Länk |
|
|
De kanske angav 170 hk bara för att det skulle bli biligare skatt eller vad det var. Strypningen av insuget kanske inte minskade effekten så mycket som de hade räknat med, verkar ju kung! //Thorssa |
|
|
Jag klagar inte...:-)) Gött att köra BMW BMWCS #05472 Länk |
|
|
Det kan jo variere fra bil til bil hvor mange hk "ekstra" man har i motoren på 323. baggen: Men du tror vel inte at du har 200 hk? Hvordan blir disse testene utført; måler de "konstant hk" eller max hk over et kort tidsperspektiv (hvilket er uinteressant)? |
|
|
Det finns mängder skrivet om 323/523:s egentliga effekt. Använd sökfunktionen! En av anledningarna till den angivna effekten hos 323/523 är att det skulle bli jämna språng i modellprogrammet. 150, 170 och 191 hästar. Anlendingen till beteckningen -23 beror tydligen på att E34 525 och såldes parallellt ett kort tag och den modellen lämnar som bekant 191 hk. De köparna skulle känna sig blåsta på prestigen om den nya, svagare 2.5-litersmaskinen i E39 skulle heta 525. |
|
|
Bjoerck: Nu vill ja inte vara jobbig men e34 525 M50 har 192 hkr. BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
| Bjoerck rättar: I Bjoercks inlägg idag kl 15:30 publicerades felaktiga uppgifter kring effekten hos BMW:s modell 525-E34. Rätt siffra skall vara 192 hk och inte 191 hk som felaktigt angavs i inlägget. Bjoerck ber om ursäkt för det inträffade och hoppas att inte någon missletts av felaktigheten. :-) | |
|
Det finns mer fördelar till att välja en 323a än en 325 om man ser det pengarmässigt i sikt. Glömde skriva att du frågade om styrkan i högre farter så känns 325 lite råare. men varför inte byta insuget på 323 till 325ans.. som sagt fler fördelar med 323an Är jag den enda här som äger 325?? =) Brukar alltid blir heta diskutioner 323Vs325 annars =) Skönt när man slipper det. kör på 323an Thorssa! Ste |
|
|
Haha, du e för go, bjoerck! Jag har en 325 och polaren en 323 och de känns i stort sett lika pigga båda två. Men 323an går tystare och billigare. Dessutom är ju 323:an en nyare bil än 325:an. Min websida: Länk |
|
|
Problemet är att det inte finns så många 323i Coupé till salu. När jag kollade på modellguiden här på autopower så fanns det inga 325i från 1995 och framåt? Såldes de inte i Sverige då? Eller är de 323:or? Eller är det så enkelt att modellguiden inte är komplett? //Thorssa |
|
| Thorsa: Kom inte 323 i 1995 medan 325 gikk ut? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.