AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
16.083

bmw super 7

Sida 3 av 5
tänkte liva upp den här tråden igen... någon som vet vad en m3 3.2 motor väger??
tror ni att bilen skulle bli alltför tung med den motorn fram eller
en kompis till mig har byggt några sådana. det han håller på nu är ytterligare en 550hk turbomatad fyra i en super seven.
åkte med den förra som bara hade runt 300hk och gick utav bara helvete.
nackdelen är att det känns otäckt.
jag brukar tänka på den när m5 el m3 ägare tycker att deras bilar är snabba.
om ni har tid och energi så ska ni helt klart bygga en sån om ni vill ha prestanda.
där snackar vi låg vikt per hk

"Bättre pengar på banken än i tanken,bmw dieselpower"
FS
483
FSRacing
BMW 2002ti -69
BMW 2002ti (turbo) -70
BMW 1600-2 -71
BMW 1602 (turbo) -75
BMW 740iAL -01
BMW M5 3.8 -94
Det finns en kille här just utanför umeå som just har besiktat sin super 7 med BMW 540i motor och låda. Blir en kul bil.
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
bmw_jerry: komplett med låda så väger den en bit över 200kg så bilen blir ganska framtung.

_______
//Niklas
det blir perfekt med en sån motor.eftersom du får nästan 50/50 fördelning i den då.
den blir inte framtung eftersom det är en rak sexa,man sitter ju brevid växellådan.

"Bättre pengar på banken än i tanken,bmw dieselpower"
kolla in detta bygge.. super seven med bmw v8:a Länk
undrar hur han gjort för att få plats me allt
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Det chassit är större än en original Seven. F ö har jag åkt den, det var en minst sagt hårresande upplevelse. :-O
lob
Kul med en tråd om seven. Jobbade som instruktör på Skandinavian Formula School i sex år och där hade vi en seven och en Caterham som "föråkarbilar" till Formel Ford, Jtcc och Opel Lotus. Har blivit några tusen varv på Mantorp, Knutstorp och andra banor genom åren. Kul bil med mycket känsla även med en gammal Fordspis i.

Lars Belfrage

ErikBerg:hur går den ??? berätta lite mer :D ur är accelerationen i den?
63
79
635 Turbo
635 CSi -84
fränt med BMW 8:a.
den är nog riktigt brutal att köra!

Johan
63
79
635 Turbo
635 CSi -84
lite bilder på min anabola "Super 7".
Länk
Den var byggd med BMW grejor från början....men råkade hamna i Jänketräsket...
Fick återfall och köpte en 635:a med 745 turbomotor.
BMW gör rackans så mycket bättre motorer än Cheva!!!
Man kanske borde byta motor igen.......

Johan
32
645
328CIA
330 iAT //M -02
"Det finns en kille här just utanför umeå som just har besiktat sin super 7 med BMW 540i motor och låda. Blir en kul bil. "

Var inte den med i BMW CS klubbtidning.

Daniel

Länk
635 Turbo: den vart i alla fall grym till slut.. synd dock att det inte är bmw grejejr i den :P
Fe
264
Felix
320dA M Touring -08
Jag har själv funderat på en seven med Bmw 4L V8. Är det någon som känner till bygget som nämns här i forumet. Det hade varit intressant att komma i kontakt med byggaren/ägaren. Dvs om bilen fortfarande finns.
vet någon hur mycket motorn från m3 e36 väger?? då menar jag 3.2an
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
"Det finns en kille här just utanför umeå som just har besiktat sin super 7 med BMW 540i motor och låda. Blir en kul bil. "
Var inte den med i BMW CS klubbtidning."

Svar: ja. Tyvärr framgick det inte i det reportaget hur BRUTALT hårt den går. Hur ska man förklara det...det låter inte som om den går jättefort, varken när man sitter åker med i Superstage eller står bredvid och tittar på. Den liksom "blammar" iväg, som en varvande V8 med ganska öppna blås. Det låter precis som det är, massor av vrid drar iväg få kilon :)

Men när man åker med och det drar iväg på 2an så är det som att få en käftsmäll. Sen sladdade det runt varje kon i Superstegebanan (däck: Pirelli 6000) och gick ca 170-180 km/h på rakan. Tid i (informell!) Superstage på bmwcs-träff i Åmsele var runt 1:23 nånting (plus-minus nån sekund, minns inte exakt).

Som sagt, überbrutal bil. :-O

Men själv skulle jag hellre satsa på 4-cyl med turbo för att hålla nere vikten. 400 hk går ju finfint att plocka ur en M10! :-))
om man leker lite med tanken... bakaxel ,framaxel,hjulupphängningar m.m från en m3 .. liten lätt men trimmad motor t.ex m10 som erikberg säger sedan kaross i glasfiber eller kolfiber om man har råd.. wow... den borde vara snabb :D
Fe
264
Felix
320dA M Touring -08
"Men själv skulle jag hellre satsa på 4-cyl med turbo för att hålla nere vikten. 400 hk går ju finfint att plocka ur en M10! :-))"

Det finns massor med lätta vråltrimmade fyrcylindriga turbo byggen, men det är just V8:ans ljud och karaktär som tilltalar mej. I en relativt lätt bil likt en seven måste det bli riktigt trevlig upplevelse.
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Jo, V8-ans ljud är klart manligt...och den här V8:an får ev kompressor framöver. Holy cow... :-O
erikberg: vet du vad den väger och har för effekt i dagsläget??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.