|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har en likadan kärra som du Hampa, 523T-99. Bytte nämnda box idag 8761:- med montering. Kolla med Karstorps eller Uppsala bildemo, idag har dom ingen men det kan ju dyka upp. Bosch nr är troligen 872025026590001 på din box (behövs för att söka rätt del). Det finns en hel del på bildelsbasen, men de är för gammla för din bil. Du har ABS/ASC antar jag? Boxen byttes sent -98 och det är den som skall sitta i din bil. Boxen måste registreras via dator för att fungera i bilen, men det bör ju verkstan kunna fixa. /Chrille |
|
|
Mät motståndet i hjulsensorerna från anslutningarna vid styrdonet först. Om detta är korrekt så är det inte avbrott på vägen från hjulsensorerna. Om motståndet avviker från rätt värde sätter styrdonet en felkod när tändningen sätts på. Om motståndet är rätt kan det ändå vara så att signalen vid roterande hjul är för svag eller på annat sätt felaktig. Du kan kontrollera genom att mäta signalen vid roterande hjul 1 varv/sek med en multimeter. Värdet skall svänga mellan 0,5 och 2,5 volt. Är det fel här kommer styrdonet att sätta en felkod när du börjar rulla. Jag tar fram kabelanslutningar o färger i morgon om du vill ha dom. MVH |
|
stefannorr |
Vad är självrisken för maskinskada på bilförsäkringen på din bil? Borde ju kunna gå ta på den om den inte rullat för långt? Eller går en styrbox ej under makinskada? |
|
Stämmer Cohlin, jag har samma styrbox som du. Jag har sett att det är de äldre styrboxarna som verkar finnas fritt av men betydligt färre med senare modell. Harry2 BMW har kollat kablaget från box till givare samt att givarna är bytta så det ska vara enl. BMW boxen som är trasig. Det är väl tre år samt i vissa fall 12000 mil på försäkringen. Tyvärr har jag passerat milen. Så det lär bli att slanta. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kan detta fenomen var enbart tillängnat årsmodell-99 ??. 99 har ju en del egenheter med bland annat felaktiga sensorer (microsprickor i godset som suger fukt) i en viss tillverkningsserie, kan styrboxbekymmret var nått seriemässigt fel också???. Styrboxproblem är inte nått som jag känner igen på tidigare årsmodeller. Tips är du BMWCS medlem så har du 20% rabatt på delar och tillbehör den 29/10 hos BMW Solna. ///MVH Hasso |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.