AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.580

Jag har köpt -PORSCHE-

Sida 2 av 2
Be
216
Betioveåtta
MB C63 - 2010
Kolla in:
Länk

// Martin

265/35/18
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
BMW har inte sagt att det är bara är 350hk i GTRen utan att det är minst 350hk.

Tittar man på hur framgångsrik är i AMLS så verkar priset inte alls i överkant. Sen så är den ju mest tillverkade för att de skall kunna få rejsa med den i annat än prototypklasser. Jag är övertygad att de få GTR-bilar som kommer ut på marknaden kommer att hitta köpare direkt.

Erik Andersson:
Får man fråga vad för slags Porsche du köpt?

Ola

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
(Länk

FACTS
· BMW M3 GTR steet
· Lightweight version of M3, now with V8 engine
· V8, 4.0-litre, 350bhp
· 1350kg
· 6speed gearbox
· On sale February 2002
· 250.000 Euro

Jag vet inte varför BMW skulle uppge en minsta siffra? Skulle det variera från modell till modell eller vad är det frågan om? Jo jag är övertygad om att de som letar sig ut hittar ägare direkt. Den är ju trots allt modifierad för gata och original (race versionen) har ju inte mer än 400 så det kanske inte går att få ut mer.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Här står det iaf "mer än 350 hk"
Från BMW PressClub:

M3 GTR för vägbruk- den ultimata körmaskinen
27. September 2001

I februari kommer BMW att presentera en extrem sportbil för allmänna vägar - M3 GTR med V8-motor. Bilen, som i tävlingsutförande går från seger till seger i American Le Mans-serien (ALMS), kommer att byggas i en liten serie av BMW M i München. M3 GTR kommer att kunna registreras för allmänna vägar.
Genom kolfibermaterial i tak och spoilers och total avsaknad av komfortutrustning har man lyckats nå en tomvikt på ca 1350 kg. En 4.0 liters V8-motor med cylinderbankarna i 90 graders vinkel som i race-utförande lämnar minst 450 hk har genom åtgärder för buller och avgasutsläpp reducerats till att prestera mer än 350 hk.

Vägversionen av M3 GTR har så långt som möjligt behållit de tekniska förutsättningarna från systermodellen för bana; en extremt lätt V8 med torrsumpsmörjning, sexväxlad låda, tvåskivig sportkoppling och den variabla M differentialbromsen.

BMW M3 GTR har en extremt sänkt fjädring och utpräglat sportiga stötdämparinställningar. Den kompakta högpresterande V8-motorn tillåter perfekt viktsfördelning som tillsammans med 19-tums sporthjul garanterar enastående köregenskaper.

Denna exklusiva bil är till stor del handbyggd av högkvalificerade bilbyggare vilket också ger priset på BMW M3 GTR en ny dimension; ca 250 000 Euro

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Och här står det mer än 400hk
Även detta från BMW PressClub:

New BMW M3 GTR unveiled for ALMS
14. March 2001

12-hour event to serve as first test outing for the new GT sports car
It's Wednesday and BMW is about to begin a new chapter in its motor racing history. At Sebring in the US state of Florida, the new BMW M3 GTR will be making its debut in the GT class of the American Le Mans Series (ALMS). JJ Lehto (FIN)/Jörg Müller (D) will be putting it through its paces under race conditions for the first time in this Saturday's Sebring 12 Hours. The car is powered by a V8 engine producing over 400 bhp and is the first of four BMW M3 GTRs developed in Munich for the 2001 season.

Visa användare
605
göran
525ixt-94
OK,
tänkt låta bli men:

Tävlingsversionen: 450hk
Gatuversionen: 350hk

enligt senaste Teknikens värld som säkerligen
tagit uppgifterna från BMWs pressmeddelande.

Eftersom bilen är kraftigt lättad så går den
säkerligen som ett skållat troll även med 100
hästar mindre.
Jag tror inte en tävlingsbil är särskilt kul
att använda för att åka från A till B även om
det ska gå fort.

/göran,
gubbe/
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Konstig siffra mer än 350 varför inte säga exakt istället. Mer än 350 är ju 351 tex. Man vet ju inte om det rör sig om 351 eller 400 hästar. Troligtvis inte 400. Men det är nog skitsamma i vilket fall dom går nog som sagt bra.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Uppenbarligen kan inte Teknikens världs journalister läsa eftersom det i BMW pressmeddelanden världen över står mer än 350hk, noch immer mehr als 258 kW (350 PS), etc.
"Erik Andersson"
Då får jag hälsa dig välkommen till klubben, för jag hoppas verkligen att du har gått med i Porsche klubben !

Själv har jag ett 10-tal BMW och 3st 911 bakom mig !

Det perfekta är nog en 540 E39 kompletterat med en klassisk 911:a på Söndagarna !

PCS medl.2849

// MM
Bengt-Magnus W
acey, bilen är inte ute på marknaden än. BMW testar troligen fortfarande konfigureringen på V8:an för att på vanligt maner få en racemotor att bli körbar och hålla för gatkörning.(tex M1/M5)
Dessutom vill man inte ge konkurrenterna exakt effekt
för tidigt så att de gör nåt motsvarande med "lite mer hk"
Dagens bilköpare är ju minst sagt fixerade vid det. Det ser man ju inte minst i detta forum... =)

Kartoffeln und Sauerkraut -Jawohl!!
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Jag funderar själv på att köpa Porsche 944.
Frågan är; S2 eller Turbo. Turbomodellen har väl i regel pressats nkt hårdare av sin ägare samtidigt som sugmotorn i S2 inte trimmats lika hårt och därför borde hålla livskvaliteten längre...

Någon som vet om 944 S2 har något att ge, rakt fram? Hur står den sig mot BMW 330/M3?

MVH KJELLEN
Powerkjell...
Köp en S2 och stick till Sande`n i Gbg och låt han sätta på en turbo på den.Du får många sköna hästar och ett vrid som en mindre lastbil.
Har själv haft en 944 Turbo (helt orginal) och tycker att den rent körglädje mässigt slår M3 både 3,0 och 3,2.
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Tobbe... Är Porsche Sverige lika svåra som BMW när man vill regbesikta med turbokonvertering o dylikt?
Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
Jag har lite sköna bilder på en M3 GTR..

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.