AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.663

Snabbaste BMW-motorförsedda bilen?

Sida 3 av 3
popper
Det fattar du väl Bäckis att HAN har je en m12/13 på 1.5L i sin o då är ju faktiskt din en JÄTTEMOTOR........

Visa användare
156
sixpak
750i -90
ingen som tänkt tanken bmw 02a med 750/850 motor?nåt bygge på gång?
fast en bmw isetta vore ju ännu fräckare!lol!
Jag tycker det är lite pinsamt för BMW att dom kör mellan-8:or med en gammas Ascona A-kombi i Finland.
Fett mycket snabbare än Sveriges snabbaste stripp-bmw alltså.. :)

Min websida: Länk
Ojay: Fattar inte vart du vill komma med det? Rätt låda och bakaxel i en lätt bil tillsammans med rätt motor så går det fort. Sverige är på frammarsch när det gäller dragracing, men än fins det mkt att lära från dom hemliga finnarna. Tror ju inte att den asconan har en motor av samma familj som karossen ska ha....
Bäckis, det var inte meningen att racka ner på någon, jag är bara väldigt imponerad av hur mycket effekt dom lyckas pressa ur en motor som många kallar bojsänke. Och att dom får sådan fart på grejerna. Sen att bilen är helt och hållet byggd för strippen är ju en annan sak.

Motorn i den bilen är en Opel 2.4-liters CIH med 2.2-vevaxel, 1 mm nerstrokad vevaxel och helt orginal block utan varesig förstärkningar, betong eller gördel. Alltså i princip samma block som den 1900-motor som sitter orginal i asconan.
Toppen tror jag kommer från ascona 400.

Dom beräknar effekten till 800-900 hk vid 9900 rpm.

Här läste jag om den bilen:
Länk

Glömde skriva:

Jag kanske var lite provocerande i mitt första inlägg, det ber jag om ursäkt för.

Tvärlugnt. Om dom lyckas med det ur en sån motor så blir jag fruktansvärt imponerad. Enkelkamaxel och allmänn stenåldersmotor. Ungefär som M20 :-)
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Ascona 400 är 16v. om dom nu hade sån topp

popper
Tycker det är bra att vi får lite press o som Bäckis skriver så börjar vi också lära oss. Tar man bort dummheter som: "Inte för högt komp" o "Sådana kammar funkar inte i en turbomotor", ja då kanske, kanske vi lär oss något o kan ta upp kampen mot våra grannar...

Visa användare
363
E3-Otto
BMW 2800 sedan -71
BMW 735iA -84
BMW 323ti compact -00
Troligtvis en BMW-Williams bil!!

Både bra acc och väghållning.

/Otto
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.