AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
24.594

Rost på motohuven:-(

Sida 1 av 2
Har nyligen införskaffat en 330i -01 och igårkväll när jag gjorde en rengöring av det underbara motoutrymmet så ser jag BUBBLOR i lacken i fogarna. Som tur är på insidan av motohuven....men va fan!!.

Stack bort till BMW på lunchen idag...och dom sa att vi byter motorhuven utan att diskutera.......vadan denna bristande kvalité på lack??..

Nån mer som haft detta probelm med just motorhuven??

OO=00=OO
Givetvis menar jag MOTORHUVEN...men det förstod ni nog själva va:-D

OO=00=OO
Det undrar jag också.
Hade klarlacksläpp på bakluckan. BMW tog in den och åtgärdade. Jag utgick ju från at de slipade ner och gjorde om men nej. Nu upptäckte jag att lacken hade bubblat upp och det visade sig att det var genomrostat!
Ny lucka på garantin men jag har kollat noga åp motorhuven men inte hittat något.
Danne: Detta är nog en av dom första 01orna som fått problem. men på min förra e46 328 -98 fick ja problem med både huv och bagage. De bytes på garantin men tycker att de är ganska dålig stil på en 5 år gammal bil.
Jag stenkollade min nya 330 just för att slippa eventuella problem och kommer hålla den under sträng uppsikt.

Låt mig gissa, om du står framför huven så är "galvsläppet" uppe till höger på huven? Har nog sett 10 e46or med problem där.

BMWCS Syd #05392
Snälla bruka sökfunktionen.
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Wendtan,

Och jag ägde en till med släpp upp till höger....
Hade även en pytteliten skada på bakluckan (utsidan) som gjorde att en större yta släppte ifrån sig lacken.

Länk
Anders: Hehe, misstänkte det. Var ditt bagage släpp precis under handtaget där nujmmerplåts belysningen sitter?

Det man ganska fort kan konstatera är att bmw har en robot eller liknade som sprutar galv på huvarna och utav någon underlig anledning så fäster galven sämre på just det stället. Eller om lagret blir för tunnt där. vad vet jag? Uppkomsten just på de stället verkar dock vara genomgående på bilar som fått problem.

BMWCS Syd #05392
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Mitt släpp där bak berodde som sagt på ett litet pyttemärke, detta var precis i vänsterkanten om belysningsarmaturen.

P.s
Är det julafton fortfarande? :)

Länk Länk
Anders: De är Julafton varje dag :) Fick mina skärmblinkers utbytta på garanti idag eftersom de gått fukt i dom.
Detta är de jag hittat på den trots att jag verkligen letar fel nu när de e så mycket garantier på den.

BMWCS Syd #05392
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag har oxå några bubblor på min huv. Ska åka till BMW o fråga om dom vill byta! =) =) =)
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
He he jag med, faktiskt genomrostad på 3 ställen...det borde ju BMW fixa för den är ju svensksåld :-)
whywhy99
Huvarna bytes på garantin, jag skall få min bytt :)
31
412
318 grabben
318-82 s14 turbo
320i-82
318-76
750ia-88
ja det dom gör fel är att galven fäster sämre på plåtren yta det ska va litte korisinpå plåten då släper det aldrig
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Bedrövligt tror att tom med Opel är bättre på rostskydd idag.
BMW-Gevalia nytt begrepp idag ???. :)) Alltid nyrostad.
Skamligt på en bilmärke som kostar uppåt en halv mille.

///MVH Hasso
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Som jag upplever det hör E32 till den mest välhållna BMW vad det gäller rost med tanke på åldern, har sett ytters få som haft någon rost att tala om.
Fick tid för motorhuvsbyte idag.....Den 27November. Sen skall dom ha bilen i två veckor för detta lilla arbete och jag får ingen hyrbil eller nånting. Jag bad dom fara till varmare ställe om jag inte fick en hybil gratis.

Citat" Är det mitt fel att inte BMW inte har bättre rostskydd på sina bilar för närmare 300000:-??
"nja jo det är klart"
Så ta bara hit en hyrbil säger jag eller så får ni boka in lacken på samma dag som jag lämnar bilen...ni får max 4dagar och jag SKALL ha hyrbil så är det bara....you fix!.
"Oki jag skall se vad vi kan göra med hyrbil och så....Välkommen den 27:de November".

Dom är ju fan inte kloka på BMW längre...va fan håller dom på med alltså!!!!!
De tog 4 arbetsdagar för förenade bil lack o plåt att byta ut bagagen på min 328. Något med än 4 dagar måste ses som rent löjligt. De beställer in en ny karossdel, plockar av den befintliga och monterar den nya. sen in i lackboxen. 2 dagar borde vara normalt. 4 är på gränsen och 2 veckor är inte att tänka på.

BMWCS Syd #05392
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ska dom byta huven?? Då kan dom väl lacka den nya innan bytet och bara byta huv som tar max en timme.
Eller är det en andra rost/lackskador som ska åtgärdas också??

///MVH Hasso
Nä det är BARA huven som skall lackas. Men dom vill ha hela bilen för att det inte skall bli nyansskillnader...men jag vet inte.

Men som ni säger TVÅ veckor är ju horibelt löjligt.
De vill ha gott om tid bara för att de ska kunna greja med din bil när det blir tid över. Var stenhård. Som Hasso säger så skulle det gå att fixa det hela på en förmiddag. Huven skall vara lackad och klar när du lämnar in din bil. Sen är de bara att byta. Verkstäder och billackeringar har mycket att lära vad det gäller logistik, produktionssystem och produktionsledning.
Ja jag har ju ställt kravet MAX 4dagar...så man får väll se hur dom löser det...
men sicka jäkla UFOn som jobbar på BMW Mölndalsvägen alltså.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Blir det mindre nyanskillnader bara för att huven inte kan lackas separat :)) Jisses. Visst kan det bli fel nyans, men vad hjälper det det måste ju ändå målas om om det blir fel. Och det är ju lättare att lacka en lös huv och tar betydligt mindre tid, de slipper maska bilen bla.

///MVH Hasso
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.