|
Sida 9 av 9
|
|
|---|---|
| Hvor mange prosent av BMWs marknad (til eksempel den svenska) holder til på denne siden da? | |
|
Johan B: BMW-kulten odlas främst av BMW själva med deras modeller och tex Motorsport-framgångar. Skulle vara en ganska skör verksamhet om sådana här siter behövdes för att ordna det. Och hur mycket kult är det med en bil som snart är vanligare på våra vägar än en Volvo 740? BMW vill kanske ha sådana kunder som vårdar sina bilar likt ett nyfött barn och verkligen är pålästa och intresserade om märkets historia. Det bilden av den "typiske" kunden kanske stämde på 70-talet, men definitivt inte längre. Däremot, tror jag, att BMW säljer fler delar och även nya bilar tack vare siter som denna. Så de tjänar på det idag, men kanske inte imorgon... |
|
|
Markkus, jag håller inte med dig att det är BMW själva som odlar kulten! Det är kollektivets uppfattning som är det viktiga för värdet i varumärket! Utan den kollektiva uppfattningen om att BMW:s varumärke är "något extra" är varumärket inte värt mycket! Det finns mängder av produkter på marknaderna som är i princip identiska, men som har olika "kulter" och därigenom får olika värden. Ta exemplet med Pepsi cola vs Coca cola - produkterna i sig är väldigt lika, men likväl finns det människor som vägrar dricka pepsi för att Coca cola anses vara "det rätta"! Eller ta HD, som egentligen är både dyra och omoderna motorcyklar. Trots det finns det folk som är bokstavligt är beredda att både döda och dö när de helt gratis försvarar varumärket...! Finns många andra exempel..... Det riktiga marknadsvärdet skapas ute i kundgrupperna, och där går ofta olika entusiaster i täten för "sitt" varumärke! Sedan måste givetvis kultodlingen understödjas genom olika insatser tillverkaren (t ex tävlingsverksamheten) och genom att man tillför vissa specifika egenskaper hos produkterna.... Men när man börjar "svika" entusiasterna är man ute på mycket svag is enligt mitt sätt att se det! Kortsiktiga vinster med att "skydda varumärket" kan mycket lätt förbytas i långsiktigt tappat förtroende hos entusiasterna! Även en 18-åring som kör en gammal E30 kan en dag bli den som står och väljer mellan en ny MB eller BMW! Lyckas BMW med att behålla 18-åringen "inom familjen" är sannolikheten mycket stor att han/hon då väljer BMW när det är dags att köpa en splitter ny bil! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B: Håller med i det du säger. Men det är ju också så att BMW kanske tjänar massor av prestige och exklusivitet i och med att de inte tillåter andra att använda deras namn hur som helst? Något som också det leder till mer försäljning (precis som ditt exempel med 18-åringen som är trogen märket). Såklart en svår balansgång, och man kan ju tycka att det är dumt, men BMW vet förhoppningsvis vad som är bäst för sitt företag och personligen så tycker jag inte att namnbytet gör nån som helst skillnad. |
|
|
Vill även få Er att beaka att BMWPower är väldigt använt av BMW själva.. se på F1 bilarna.. har för mig att de har dessa emblem! Samma sak står det väl på våra kåpor under huiven väl! Väldigt Varumärkes stämplat.. och så säljer BMWPower siten sina version av samma grej... det kan inte uppskattas om inte Power har BMW AG:s samtycke.. Från att ha varit emot detta så förstår jag det till fullo.. än om det är synd! Men jag fick svar på vad jag skrev till BMW och det bekräftade bara vad jag trodde.. och det var mer eller mindre som ovan! |
|
| theprophet: Jepp, det står BMW Power bak på vingen, man ser det tydlig når det er F1 på tv. Kan love deg at jeg assosierer med denne siten når jeg ser det! | |
|
Morten M: Just det som BMW kanske inte vill att vi inte ska göra.. för det är ju inte driekt bra för BMW det inte! Ockej om vi tillför mcyekt till BMW AG på vårt viss.. men "Vi" har då inte tänkt på de mera subtila bitra konsekvenserna! Men nu är dettya ur världen och Power sidan är tillbaka med nytt namn och samma innehåll som tur är! PS. med Vi menar jag oss som använder Power! Inte de som jobbar med att hålla detta igång! DS |
|
| Prophet: Nu känner jag mig som en tråkig gammal grinig gubbe, men du skrev en dubbel negation "Just det som BMW kanske inte vill att vi inte ska göra" vilket innebär att du menar att BMW faktiskt skulle vilja att vi tänker på siten när vi ser dessa emblem i F1 sammanhang... ;-) | |
| Boogie Elvis.. Ja min ursäkt till det! menar så klart tvärsemot där då! ursäkta men jag är lite trött efter allt mekande med några Djävulst griniga Pendelstag på en kompis 535:a! + fälgbyte + en massa annat piller göra! Men förstå mig rätt! BMW har allt på sin sida! bara erkönna mistagen och inte tappa gnistan utan arbeta vidare med våra pärlor! | |
|
Det var inte meningen att hacka på ditt inlägg, jag är bara en sådan där språkfetischist... :-) Alla har vi rätt att vara slitna efter hårt arbete. |
|
|
Jag och med tanke på att jag har en Whiplash och dithörande övriga skador (tar inte upp dem) så verkar jag fela mer ofta nu än annars... men helsike vad det var tungt idag.. jag som tänkte se det som lite motion att byta lite grejer och samtidigt få umgås lite.. men det vart värsta passetr.. huva.. min stackars kropp klarar inte sånt hära mera.. gick bättre i sommras då värmen härjade vårt land! Men imorgon blir det de roliga.. Ta nya Kort på bilen med Grafit gråa AC Schnitzers 17" 235 - 255 =D Så räkna med fräscha bilder inom några dar! |
|
Zippe72 |
Är det fler som fått följande svar? "BMW AG i München har uppdragit åt sitt juridiska ombud i Sverige att tillskriva ägaren till firman som använder domännamnet bmwpower.nu med syfte att få denne att upphöra med ett antal intrång i BMWs rätt till sina varumärken. Ägaren använder alltså BMWs namn och registrerade varumärken utan tillstånd. BMW har förståelse för intresset såväl hos ägaren till firman och siten som för sitens besökare att rapportera och läsa om BMW i olika avseenden, men kan inte acceptera användningen av bolagets varumärken då detta skulle kunna anföras som ett exempel av andra som utan tillstånd använder BMWs varumärken, d v s bryter mot marknadsföringslagen och varumärkeslagen. För den som vill använda BMWs varumärken är det möjligt att söka tillstånd för detta. Med vänliga hälsningar BMW Group Sverige Kundrelationer Vad tycker ni om detta svaret? BMWpower...trogen |
|
Ja, jag fick det mailet just. Länk Länk |
|
| prophet: Ska bli kul å se vad du fixat till så säg ifrån när de är uppe. | |
|
Har också fått samma mail, helt värdelös tycker jag! Jag ställde frågan om det inte är bra att BMW får sälja mer tack vare denna sida, men inget svar om det ! Mvh Abbe Länk |
|
X. |
Abbe: Vad är det som säger att BMW får sälja mer tack vare denna sida? Inte nånting, såvitt jag kan se. Vem går och lägger 300000-500000 kr på ett visst fordon bara för att det finns en webbsida? Inte jag i alla fall. Isåfall gör jag det av andra skäl. |
|
Jo, det finns flera som köpt BMW, begagnad och ny efter att läst en massa om BMW på denna sida, tidigare har de haft fördomar om BMW, när de har varit in på denna sida och läst massa om BMW så har de ändrat uppfattning och senare köpt BMW. Vilket gör att de köper reservdelar eller så lämnar de bilen på service hos BMW = BMW tjänar mer pengar. Jag vet om två personer som köpt nya bilar tack vare att de var in här på forumet och ändrade uppfattning och vågade prova BMW. Mvh Abbe Länk |
|
|
Varför köper nån en Volvo för 400 000 kr? Vad är det egentligen som får oss att välja ett visst bilmärke? Pris? Utseende? Prestanda? För min del så är jag BMW frälst sedan tidiga tonåren men jag vet flera som ändrat uppfattning från att i stort sett hata BMW till att älska dem. Kanske inte enbart pga denna siten men den har säkert varit en bidragande orsak. Vad jag vill säga är att BMW har mer att tjäna på att låta siten behålla sitt namn än att tvinga dem att byta. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.