|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
- Göran. Jaha, så var det lite lillebrorskomplex igen då! ;-) Det är nog snarast när folk från landet kommer hit (uppblandat med stans egen beskärda del av idioter (som förstås också finns!)) och ställer till det som trafiken kan uppfattas på ett sådant sätt som du beskriver. MEN om man vänjer sig och tänker efter, inser man hur bra Stockholmsbilisterna samsas. Man kan inte, i Stockholm, köra omkring som du tycks göra D.v.s. - Köra omkring och föra krig med alla, tro att alla vill en illa och vill sätta en i skiten. Man måste ta det lungt och hjälpas åt - då flyter det hur bra som helst. Men sedan kommer det ju alltid en och annan lantis som är så stressad och skrämd över att överhuvudtaget se andra bilar att han tror att det är stock-cartävling...då går det inte så bra! Det sker lika många olyckor i Sthlm-trafiken under lördag-söndag som det gör under måndag-fredag! Nej: Upphöj Sthlmtrafikens oskrivna regler till nationell norm! För det är som Hasso mycket klarsynt beskriver: Här hjälps man åt, det gör man inte i resten av landet. Tydligen liknar Örebro-bornas beteende Jönköping-bornas: Jag flyttar mig aldrig och kugghjulskörning har jag aldrig hört talas om! Mvh / Micke R |
|
|
Hahaha, Jag har bott i STHLM sammanlagt 2 år av mitt vuxna liv, så jag har inga komplex. Har helt enkelt valt att inte bo där trots bättre möjligheter till karriär och högre lön. Det positiva nämnde jag faktiskt i mitt ironiska första inlägg, men alla de negativa sakerna jag nämnde förkommer sällan eller aldrig utanför storstäderna. Som överkörd gångtrafikant så bryr man sig inte så mycket om kugghjulskörning. :-( Aschbergs experiment med barnvagn för några år sen var tyvärr alltför realistiskt, jag har sett många liknande situationer med egna ögon. Även i GBG finns liknande tendenser till respektlöshet. Sen för jag inte krig, däremot försöker jag hålla uppmärksamhet vad som händer omkring mig i trafiken. Då noterar man en del märkligheter. :-) Men jag bor inte varken i Närke eller Småland heller. /göran, gubbe/ |
|
|
Bryr mig egentligen inte om vilket, men kan inte låta bli... :) Micke R -- men... -"Här hjälps man åt, det gör man inte i resten av landet."... hmmmm... storebrorskomplex eller...?!? :) vill nog påstå att trafiken i Gbg flyter rätt bra också... göran -- hmmm... -"Även i GBG finns liknande tendenser till respektlöshet."... skulle inte kalla det respektlöshet, för det mesta hjälpa alla åt, men visst kan det vara ett annat tempo än i många mindre städer, av förklarliga skäl, det är fler fordon och mer komplexa trafikplatser... Att det blir långa köer ibland är det inte mycket att göra åt när det är många bilar som ska fram... och att trafiken i Gbg skulle vara hårdare än den i Sthlm (enligt någon tidnings undersökning) är bara elakt förtal... |
|
|
- Göran. Jag måste säga att man är (och måste vara) oerhört uppmärksam i Sthlm och andra större städer. Jag tycker att tendensen är den motsatta när man rör sig från städerna. Referensen till Småland/Närke kom av Hasso och mig själv på egenupplevda exempel på småaktighet i trafiken. Sådan är sällsynt i trafiken. - Osprey. Nej, det var nog lillebrorkomplex att inte med automatik räkna bort Gbg från övriga landet och se det som den storstad det är! Man måste tro på sig själv, inte självklart utgå från att man är tvåa redan i starten.... Jag anser nog snarast att trafiken i Gbg faktiskt är hårdare än i Sthlm. (Se mitt inlägg på sida 1!) Men det får man väl tillskriva MIN ovana vid Gbg:s oskrivna regler... ;-) Mvh / Micke R |
|
|
Micke R -- Nädå, det var inget lillebrorskomplex, kunde bara inte låta bli att säga det med glimten i ögat... ;-) För övrigt håller jag med dig helt, skyltningen här i stan är inget vidare, men de har börjat ändra den nu. Jag har bott och jobbat en hel del i Sthlm också och känner mig rätt hemma där med. Självfallet har Gbg en del att lära av Sthlm, eftersom Sthlm växte upp till en storstad långt tidigare. Mvh. /Magnus |
|
|
- Osprey Ja, att hitta i städer man inte känner till är verkligen inte lätt. (Jag hittar ganska bra i Gbg men när en spårvagn kommer farande håller man ju på att skita ner sig... Plus att det är mycket enkelriktat på sina håll.) Min erfarenhet är att de flesta städer präglas av den som planerat dem. Har ni varit i Borlänge tex.? Det märks att Vägverket ligger där! :-D Ni i Gbg kommer väl antagligen få ett H-vete nu när Götatunneln skall byggas? Men å andra sidan blir ju öppnadet mot Älven ett suveränt lyft! Mvh / Micke R |
|
|
Micke R -- Jo precis, att hitta i städer man inte känner till är i sanning en utmaning, även om det så må vara en relativt liten stad. Jag vet inte hur många gånger jag kört "extra rundor" i typ Västerås och Norrköping... fast i Borlänge har jag aldrig varit, får prova någon gång... :o) Spårvagnarna här i stan är väl inte så farliga, visst har de alltid företräde, men de kör ju inte på en bil som står i kö eller som redan befinner sig på spåren. Dessutom är det numera inte på så många ställen som de går mitt i gatan. Fast jag ska kanske inte säga för mycket, jag tillhör den exklusiva skara som kört ihop med en spårvagn på Avenyn... ;) Annars är det ju mest bara enkelriktat mitt inne i city och det vill jag minnas att det är mycket i Sthlm också, typ Norrmalm, Söder etc. Jovisst, det är fullt kaos här i stan nu när de håller på med Götatunneln, hela området mellan Järntorgen och Operan är byggarbetsplats...*ler* och dessutom håller de ju på att bredda E6/E20 till 3-4 filigt och det är ytterligare några större vägombyggnader igång här nu... fast Korsvägen och det maskerade T-banebygget vid Södra vägen börjar bli färdigt så det flyter ju där iallafall... :) |
|
|
- Osprey. Norrköping - don't get me started! Herregud så vilse jag kört där...numer kör jag mest förbi. Borlänge ser ut som Moskva i vissa delar. Dubbelfiliga vägar, dubbelfliliga rondeller och på-/av-farter som man kan landa en rymdfärja på. Vägverket har satsat hemma! Som lantis i Gbg är man inte kaxig mot språvagnarna... Enkelritningen jag tänkte på var mest i stan, mellan älven och kanalen. Under oktober var jag två gånger i Gbg och E20/E6 utmed Liseberg är ju sport att ta sig fram i! Mvh / Micke R |
|
|
Ger mig inte in till Stockholm frivilligt efter 0630 på morgonen alt 19.00 på kvällen. Det skulle vara med en John Deere, då kunde det gå riktigt smidigt:). Har turen att bo i förorten och arbeta utanför stan en bit. Stockholm är mig veterligt den enda Europeiska huvudstaden förutom Tirana som inte har ringled utan leder all trafik genom city... underbar Fare-värld vi lever i:) Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Var i Amsterdam 1979 de har nån typ av ringled som går runt som ett labyrinspel eller nåt inga problem att hitta in i staden och dit man skulle, men ta sig därifrån 3 timmar och trekvarts tank så hittade man rätt avfart för att komma norut.Hade förmodligen och två varv runt stan innan man hittade rätt. Skulle campa på en camping i amsterdam den låg på nån flodbank men halva campingen bestod av tält med bordell i så det verkade mer eller mindre livsfarligt. Hasso |
|
Stadskörning över huvud taget kräver träning tycker jag, hittar man dessutom inte i stan så blir det ännu jobbigare, jag kan Stockholmstrafiken rätt bra och hittar hyffsat... Jag har däremot blivit tutad på och i övrigt rätt styvmoderligt behandlad för mitt valhänta betéende i andra, både större och mindre städer... Kör man dagligdags i stan jobbar man upp ett visst sätt att interagera med omgivande trafik (vissa lär sig aldrig förstås :-)) och klarar sig med ett visst mått av smidighet dit man ska, man lär sig dessutom hitta "smitvägar" och slipper oftast sitta i "smeten". Är man däremot besökare eller helgbilist i stan så sitter inte det där "i ryggraden" och man får och ger problem i trafiken... En grej som Göran sa är det jag irriterar mig allra mest på, det där om folk som ligger i "fel" fil och kör förbi en infartskö för att sedan tränga sig in precis vid avfarten, så j-la frustrerande för dem som legat "på vänt" i kanske flera minuter... Det är nog en av de allra vanligaste orsakerna till upprörda känslor i trafiken. Själv blir jag varulv när det sker nära mig och det är enda gången jag skäms för mitt uppträdande i trafiken, har jag en chans så stänger jag och visar fågeln... Hellre stor & rapp än liten & slapp... :-) |
|
|
- Asken. Fare-världen är upp&nervända världen. Bygg ringen NU! HELA RINGEN! - Brutus. Vi är nog syskon i trafiken. Just smitare som du beskriver kan få det att rinna till även på mig. Men jag försöker tänka: Hans/Hennes bil är max 5 meter lång och när det släpper och vi når Nittio knyck tar det mig 0,2 sek att färdas 5 meter. Men sker det i stan täpper jag också emellanåt till och flippar...om det däremot är en familjbil med AstridLindgrensVärld-dekal på (från landet) brukar jag göra tvärtom. Det är ju inte av egoism eller illvilja de gör det, de visste ju sannolikt helt enkelt inte att filerna gick ihop. Mvh / Micke R |
|
|
Håller helt med! ser rött när någon anser sig ha större rätt att komma fram snabbt än alla andra... speciellt som det gör att trafiken flyter sämre för alla också... Det som retar mig allra mest är de som kör i bussfilen bara för att de anser att de är förmer än andra... jag kan bli helt vansinnig när jag suttit i kö en kvart själv också kommer det någon sprätt och kör förbi i bussfilen med en hånleende (bara för att han (ja, det är nästan alltid en han) tror att han är så smart som kommit på att det går snabbare i bussfilen) och ännu mer vansinnig blir jag när idioterna längre fram i kön släpper in honom och nästan bugar... Att köra på det viset tycker jag är dålig moral och dålig respekt för sina medmänniskor!! Själv kör jag ofta lite fortare än man får och jag följer väl inte alla regler till 100%, men jag försöker alltid visa respekt för mina medtrafiklanter, man är ju bara en medtrafikant själv också... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.