AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.952

Värsta trafikplaneringen i landet (slussen)?

Sida 1 av 2
Tjena!

Var i Stockholm i helgen och körde för 1:a gången i mitt liv i Slussen. Fy tusan vilken jobbig "trafikplats". Totalt kaos. För majoriteten som inte kommer ifrån huvudstaden: Undvik denna del om ni är i Stockholm med bil!

Vore kul att höra synpunkter på detta och andra "trafik-fällor" i detta land.

Wi
58
Wittel
750iL-96
Tjena Stoffe!

Slussen är en knutpunkt i Stockholms trafiken.
När man hittar i den så är den i mitt tycke genial!
Det finns ett otal it/utfarter i Slussen som trots att det är mkt trafik fungerar utmärkt! Kan faktiskt hålla med om att den kanske inte är helt lätt att hitta i de första gångerna.

MVH Cedex
Br
196
Brutus
Något modifierad 730 -91
SLussen funkar bra om man vet vart man ska och läser skyltarna.

Hellre stor & rapp än liten & slapp... :-)
Visa användare
605
göran
525ixt-94
Luleå:
hela stan är felskyltat :-)

STHLM,
en klassiker var Fridhemsplan
(säkert ombyggt för länge sen)
om man kom in söderifrån och skulle till Bromma
var man tvungen att korsa 3 filer på 100 meter i
rusningstrafik. Gick det inte var ute på
leden söderut och fick dra en ordentliga vända
innan man fick ett nytt försök.

/göran,
gubbe/
Slussen är en katastrof. Det är väl en av de trafikplatser som står först på listan över omyggnadsprojekt. Nuförtiden hittar jag ju, men morsan hanmade i Gustavsberg när hon skulle mot E4.
Jo slussen är ett litet råttbo, när man väl kommit in vet man aldrig var man kommer ut. Håller dock med wittel och brutus, när man åkt där några gånger så förstår man hur det hela är uppbyggt. Jobbigare i så fall med alla enkelriktade vägar i en del större städer eller när man missar en avfart och får åka flera mil på motorväg innan man kan vända och köra tillbaka.
Vänersborg är också ett råttbo att åka i.
Det är lätt att komma in till centrum, men det är ett rent helvete att komma ut åt rätt håll om man inte är van vid staden.

Mi
542
Micke R
328i -98
Ja, SLussen är ingen lek!
Det tar ett bra tag innan man hittar där. Den är också konstruerad att fungera i både höger- som vänster-trafik vilket kanske bidrar till den speciella lösningen...

Annan trafikfälla:
Trots att jag bott där tycker jag att Göteborg är en svårt stad att köra bil i!
Det är unika trafiklösningar hela tiden med rödljus och väjningsplikt i rondeller, lägg därtill en och annan spårvagn som inte väjer för något. Dessutom är det inte skyltat för varken Göteborgare eller "lantisar".
Om man kommer nerför backen/R40 in mot Gbg står det Oslo etc..
När man kommit i stan står det inte Heden eller Masthugget utan Öckerö eller liknande?
Vem är behjälpt av det? Inte Gbg:arna för de hittar ju i alla fall och "lantisarna" fattar ju inte hur man hittar till Järntorget även om de skulle ligga på vägen till Öckerö! Skyltarna sitter där som prydnad. I Sthlm står det ju åtminstone Södermalm, Fridhemsplan etc...

Mvh / Micke R

P.S. För övrigt anser jag att man skall upphöja Stockholmstrafikens oskrivna regler till nationell norm! D.S.
mi
88
millan
E46 Touring -03
Skyltningen i Danmark är värre.
Kowalski
För er som varit i den medeltida staden Lund (alt. anti-bilismens högborg)...går en klyscha att det tar 15 min (mer beroende på trafik) att köra lagligt mellan Katedralskolan och Domkyrkan.

För er som aldrig varit i Lund så är rör det sig om en sträcka på högst 200m och de båda ställena ligger på samma gata.
Att sedan hitta en parkeringsplats (laglig) tar ännu längre tid...
De
145
Dexx
523 E39
Jag håller med Brutus och Wittel, slussen fungerar utmärkt..med tanke på den ofantliga mängd trafik som passerar där dagligen så tror jag inte att det skulle gå att göra på något annorlunda sätt, om man vill undvika timslånga köer under rusningstrafik!!

PB.... att morsan hamnade i Gustavsberg tycker jag låter ganska otroligt....
Det är ca 3km från Slussen till Henriksdal där vägarna delar sig 222(Gustavsberg) rakt fram, Höger tar man om man skall till E4(leder dit så småning om)
Att man sedan fortsätter 24 km på motorvägen och inte tar av vid någon av avfarterna(6st) innan Gustavsberg, kan man väl inte skylla Slussen för???
Och detsamma gäller om man inte läser skyltar från Slussen till Henriksdal(ca 5 min bilkörning) innebär väl inte att planeringen av Slussen är en katastrof utan snarare är föraren det....

MVH dexx
Visa användare
605
göran
525ixt-94
> För övrigt anser jag att man skall upphöja
> Stockholmstrafikens oskrivna regler till nationell
> norm!

du menar
- att gasa på och köra mot rött i korsningar
och övergångsställen
- att tränga sig före ambulanser
- att parkera var som helst gärna mitt i gatan i
rusningstrafik
- att titta bort när någon skall gå över gatan för
att man tror att trafikreglerna inte gäller då
- att antingen köra så sakta att man fastnar eller
så fort att man sladdar av vägen så fort det kommit
1 cm snö
- att aldrig ligga mer än 3 dm bakom framförvarande bil
på motorväg.
- att utnyttja det positiva med att man hjälps åt
med filbyten gm att köra förbi kön i fel fil i
2 km och sen tränga sig in vid avfarten
- att spela in videos som dokumenterar hur korkad man
är och sälja dem på zatzy.com

som alla ser har jag kört en del bil i Tjockhult.

/göran,
gubbe/
De
145
Dexx
523 E39
Nu tycker jag att du tar i lite väl mycket Göran...

Med tanke på hur mycket fordon som ryms i Stockholmstrafiken under ett dygn så vore det väl jäkligt konstigt om det inte fanns idioter också....
Dem finns säkert lika många i andra,mindre städer(procentuellt sett)
Sen kan man prata om tempot,agressiviteten i körningen, och den är varken bättre eller sämre än någon annan storstad i Europa,för det är dem man måste jämföra och inte småstäder ute på landet.
Det verkar vara så att ju mer bilar ,desto fler avarter.

Kör en dag i Paris eller Wien och jämför......

Mvh dexx
BeeMWe playboy
höhö paris, fy fan... Skulle iförsig inte ge mig in där med en ny bil

Är på jakt efter en fin 320/325a (E30) 88a eller nyare, sv-såld med s-bok (eller import med s-bok stämplad hos BMW). Gärna nära Uppsala/Sthlm.

(M)irc Dalnet #bmwpower
Visa användare
605
göran
525ixt-94
jag glömde smiley:n i hastigheten,
å andra sidan fanns ingen smiley
på "Micke R":s påstående heller.

Dock, några av grejer är så vanliga
att det inte kan hänföras till enstaka
idioter. Ni får lista ut vilka själv.

/göran,
gubbe/
Ka
131
Kanada
328i -00
Tack Göran!

Men jag kan bara tillägga att de oskrivna reglerna är inte speciellt Stockholmska. Efter många år ute på vägarna så kan man säga att trafikens oskrivna regler, eller avsaknaden av dem är i direkt proption till storleken på Staden/Hålan.
Min lista över de värsta städerna med minst trafikvett.
1. Mexico City. 20-25 miljoner invånare, 500 000 taxibilar. Totalt kaos med inga regler förutom Störst kör först. Har ett smart system som gör att man inte kan använda bilen två dar i veckan. Alla har därför två bilar istället.
2. Athens 4 miljoner invånare. Nästa total kaos. Kan man klämma in en bil där så är det ett körfält. Har ett liknande system som Mexico City men alla känner en Polis...
3. New York. 12 miljoner invånare. Drive inns förlåvade land. Kan man ju förstå när man måste bo i bilen för att kunna ta sig någonstans. Tar lika lång tid att ta sig tvärs över Manhattan som det tar att åka till Boston eller Buffalo.
4. Montreal. 3.5 miljoner invånare. New York med Fransk mentalitet. Senast idag såg jag en blonderad tant in en fet Mercedes byta fil 15 gånger på 200 meter för att sedan svänga höger från vänsterfilen mitt framför ett helt gäng bilar. Gärna vifta med handen och tuta eller rycka på axlarna om du gjort något fel och galet.
5. Kuala Lumpur. 1.5 miljoner invånare. För mycket mopeder för att bilarna ska kunna ta sig fram. Lite som Stella Fares cyckelbanor i Stockholm.
6. Stockholm. 1.5 miljoner. Omöjligt och ta sig in till City under dagtid. Kommer du fram så finns det ingenstans att parkera för det är cyckelbanor till höger och vänster. Klart alla har bråttom hem, hörde att på Kungsholmen fanns dubbel så många utfärdade boendeparkeringstillstånd som det fanns parkeringplatser. Förklara den logiken mer än att kommunen tar betalt för tillstånden.
7. Tjockhult. ? Invånare. Har aldrig varit där men kan tänka mig att det inte finns mycket trafik där mer än en och en annan John Deere.

///Nicklas
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Säga vad man vill om Stockholm och deras vägbyggen,åkte buss till Birka princess i augusti det var ingen rolig historia trångt som attan över allt.
Men jag ska ge en eloge till stockholms bilförare,inte för deras skicklighet men för deras vänlighet, aldrig några problem att byta fil alltid någon vänlig skäl som släpper in en , det är skillnad mor sveriges elakaste stad Örebro."Jag var här först jag flyttar aldrig på mig"

Hasso
De
145
Dexx
523 E39
Göran,tror jag vet vad du menar...och håller med ..

MVH dexx
Visa användare
605
göran
525ixt-94
Tjockhult,
många John Deere speciellt utåt Väsby :-)

Annars rekommenderar jag London,
allting står stilla från 8:30-20:30
Tur det finns trottoarer så man kan ta sig
snabbt fram.

/göran,
gubbe/
Göran...

Engelsmännen säger att M25 ringvägen kring London är världens största parkeringsplats :-)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Arlanda-hägersten 2,5 timmar är väl lika mycket parkering tycker jag (tiden runt 16.00)
Förstår inte hur 08-ttorna orkar.

Hasso
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.