AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.732

Nöjd med din importbil ?

Sida 1 av 3
Hej

Undrar hur många det är här som har en importerad kärra och om ni är nöjda med köpet ? Man läser här och där om importbilar både på gott och ont men hur är det i verkligheten ...?
Jag är hel nöjd med min har inte haft några speciella problem
med den har i och för sig bara haft det sedan april ,1000mil.

Fråga först och du får många svar.
_______
Länk
im
500
imix
325 IM-89
325 IX Touring-89
M3-96 coupe
325 I-87 cab
325 IA-93 cab
Z3 2.8-97 cab
120d-08
530d-10 Touring
320D-13 sedan
325i-05 coupe
740IAL-01
X5m 40d-13
735IAL-00
750IAL-01
530 I -94
2002-75
530D touring-15
730D-2009
alla bmw:s är väl importerade!

Länk
Länk
changco
Haft min bil i sedan april och ca 2000mil. Är kanon nöjd med den.
Jag har en import bil som jag är mycket nöjd med, ja har inte haft några problem och då har jag kört 2500 mil. Farsan har ägt 3st importerade som har bara fungerat fint.
Svensk såld är ju alltid svensk såld men det finns ju inga garantier att en Svensk såld bil ska vara något bättre. Det finns nog en massa historier om svensk sålda bilar också.

Vad har du tänkt köpa för bil då? Prisklass?
Ska du importera själv eller har du tänkt köpa en redan importerad?

----
Länk

Nya Motorjournalen är tillbaka i höst!
To
76
Tomten
E46 328i -99 Estoril
Har haft min i snart 5 veckor...
Lär mig bilen fortfarande... då jag bara kör på helgerna.
Det är väl mitt största problem med bilen.... hehehe.

Tänk vad saab handlare kan göra.

///Tomten
Sp
852
Space-X-plorer
325CiA -93 Silver
Har haft min bil i 2½ år... hur nöjd som helt... bara slitagedelar som behövts bytas på den annars funkar den klockrent... mvh Daniel

---
"BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den"
Visa användare
166
touringthomas
528ia Touring-98
Jag är mycket nöjd,men bilen var dyrare där än på svenskamarknaden.Fast vem kan konkurrera med TV4 text annonser ,(96- garanterat 6000mil import 2003)ok det är möjligt men priserna talar för sig själv.
kn
310
knudi
535i -92
tycker importbilar har oförtjänt dåligt rykte. Visst finns det rat av importerade bilar men det finns nog lika mycke rat av svensksålda oxå. Man får helt enkelt vara noggrann o kolla när man köper så slipper man otrevliga överraskningar.
Jag e nöjd me min importare i alla fall det är ju trots allt en bmw man kör.

200km/h-50km/h på 1s
Länk
ev
59
even_s
Z3 1.9 -97
Har kört några hundra mil med min 635:a, importerad i våras. Går som en klocka. Inga anmärkningar vid besiktning.
Jag har både en direktimporterad och en svensksåld bil. Båda bilarna har inte bjudit på några otrevliga överaskningar ännu. (Peppar, peppar... :-))

Svensksålt upplever jag som ett betydligt tryggare köp. Självklart kollade jag noga upp historiken även på den svensksålda bilen innan jag köpte den. Den stora skillnaden är att det är mycket lätt att kolla upp det mesta hos en sv-såld bil. Bilregistret, serviceverkstäder, generalagenten, Bilprovningen och inte minst tidigare ägare är de instanser jag brukar kolla upp. Att snacka med tidigare ägare är en guldgruva när information kring bilen sökes.

Visst går det att göra liknande kontroller av tysksålda bilar men det är betydligt svårare. Språkförbistringar är ett problem. Ett annat är att bilen fått ny identitet då den kommit til Sverige vilket försvårar forskningen.

Nästa problem kommer vid försäljning av den direktimporterade bilen. Bilrasismen är utpräglad och det är inte lätt att sälja direktimporterade bilar. Bilhandlare vill inte befatta sig med bilen eller ger skambud. Privatkunder kan tänkas befatta sig med bilen och ger skambud.

På det hela taget tror jag direktimporten är en sämre affär än att köpa svensksålt. Idag går det att göra bra affärer på svensksålda bilar så anledningen att direktimportera är inte priset. Däremot är marknaden större i Tyskland om speciella önskemål på bil finnes. Det var därför jag direktimporterade.
Lo
86
Lowrider
328i -96
Fullt nöjd med min importerade, svensksåld brukar betyda Rost!
Visa användare
654
Adrenalin
323i A -98 Touring
Min nu avyttrade 316 -92 e 36 var impoterad och kördes av mej i ca 4000 mil utan annat än byte av ett hjullager bak, bromsar (skivor och klossar) fram, koppling och sedvanliga vätske och filter byten. Mao mycket nöjd, inte så knepig att kränga iväg heller. En BMW i fint skick e alltid lätt att bli av med. Nuvarande kärra har jag hämtat själv och e hitills supernöjd med

Aldrig mer färre än sex cylindrar !
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Jag är helnöjd med min 540 även fast jag för tillfället har hamnat i en utgifts slinga: vattenpump, kylare, expansionskärl, termostat, nivågivare, remmar med tillhörande packningar.
Det här är dock "förbrukningsprylar" så jag har budgeterat för det men det känns ändå trist när man väl står där.

...och jag har haft min i 10 månader, ca 1500 mil.

Är mkt nöjd med den, inga som helst problem
(fast det borde det förstås inte vara på en så pass ny bil,
importerad el sv-såld...).

Länk
Bjoerck,

hade inte alla privatimport funints hade det varit betydligt svårare att göra en bra affär på svensksålt! Den omfattande privatimportern på BMW och andra märken ser jag mer som ett uttryck att det som säljs i Sverige inte räcker till för den efterfrågan som finns på bilarna som beg vilket leder till privatimport. T ex har jag svårt att tro att det tokimporteras beg Hyundai och Daewoo och liknande bilar, går säkert att göra fynd i andra länder på dessa, men efterfrågan/initiativförmågan är låg.

Är nöjd med min importerade Vectra V6 kombi 97:a, nästan ingen rost alls(någon lite prick...hur många 97or har inte det? efter snart 14000 mil) samt att den är välutrustad jmf med svensksålt, saknar stolsvärme, men har klimatautomatik, farthållare, antispinn, taklucka och CD t ex.

/Simon
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Jag är helnöjd efter snart 2 år och dryga 4500 mil.
Bara BMW-slitdelar.

/NP

Mvh

/NP
Nöjd med min nuvarande svensksålda liksom jag varit med de tre importer jag haft.

/Wille
Ska väl gå mot strömmen lite och säga att jag upplever det som ett problem att min bil är importerad. Det är visserligen ingen BMW utan en Golf cab.

Problemet är inte att den går sönder mer utan att det är svårt att få tag i vissa reservdelar. Det sitter en motor i den som inte såldes i Sverige. Det har bl.a. annat medfört att det var svårt att hitta rätt avgassystem när det var dags att byta. Blev inte lättare av att det sitter katalysator på den heller, trots att det bara är en -85:a.

Vad jag vill komma till är att det ibland kan vara andra specifikationer/utrustningar på importbilar vilket kan krångla om det vill sig illa.

//Martin
Ja
760
JanF
530i-93
Är mycket nöjd med båda mina import bilar, den ena har jag haft i mer än 4 år nu.

Ruggit svagt av VW att inte kunna ta hem delar, min andra importbil förutom BMWn är en Supra som aldrig sålts här av Toyota, trots det fixar man fram alla reservdelar på någon/några dag, det är starkt gjort.

Men VW verkar ju inte kunna fixa fram reservdelar till sina Svensksålda bilar heller så ditt problem behöver ju inte bero på att den är import RaceMArtin
Visa användare
458
baggen
523A Touring-00
Helnöjd med min...
När jag köpte den så hadde den gått 12400mil och nu står mätarn
på 16600mil och inga stora fel som har överaskat mig...
Har bytt bromsar bak , spindelleder . stötdämpare bak ,krängningshämmare fram o bak,silentblock + 6 nya däck personligen blankslitta av mig.
Helt överkomligt tycker jag för detta är ju grejer som slits på alla bilar.

Gött att köra BMW
BMWCS #05472
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.