AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
13.418

Mystiskt ljud. Det knackar när bilen står på tomgång?

Sida 1 av 2
Ph
123
Phippi
e36 328i Cabrio 98'

Märkte idag att min bil knackar. Någonstans från motorrummet hörs ett svagt knackande ljud, det låter inte som om det kommer från motorn och det hörs bara när bilen går på tomgång i samband med att AC-kompressorn jobbar. Har inte haft möjlighet att lyssna på motorn när den är kall än då jag upptäckte det när jag kom till jobbet idag. Blev inte så rädd, men visst började man undra när ljudet hördes på varm motor. Eftersom jag inte har tillgång till lyft så kan jag inte se om det är någonting som sitter löst under motorn, eller i samband med AC:n. Om någon kan ge tips på källor som kan åstakomma knackande ljud vore jag tacksam.

Hoppas det inte är ifrån motorn, men det har jag svårt att tänka mig. Det verkar komma underifrån.

Länk
devex
Kan ev vara vatten pumpen , eller den automatiska spännaren.
Tojne
Ett vanligt BMW symtom som du beskriver det, är urtrampningslagret i kopplingen... tryck ner kopplingen när bilen är varm och går på tomgång få se om ljudet försvinner...

//Tojne
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Normalt brukar vara att urtrampninglagret låter när man trycker ned kopplingen dvs, belastar lagret, så dit knackande kommer inte därifrån.
Kan vara tex skyddsplåten på katalysatorn so isoleringen¨bränts upp av tidens tand som gör att det låter eller så har plåten runt lossat nånstans.

///MVH Hasso
Länk

Tojne
Hasso: Som jag beskrev det var det då på min gamla BMW när lagret var dåligt, då lät det inte när jag trampade ur, men knackade på frilaäge.
och det fick jag bekräftat av BMW mek i ludvika.

//Tojne
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Och då bytte du koppling och lager och det blev tyst ??.

///MVH Hasso
Länk

Tojne
Nopp jag sålde bilen... Men det var inget problem jag la ner någon energi på, lagret som knackade lite, så länge det inte verkligen tjuter och låter illa i lagret så fick det vara, det är väl då lagret är riktigt dåligt som du beskrev det. Då låter det illa när man trampar ur.

Det finns ju två lager, både nållagret i veven och urtramningslagret i klopplingen.

Det var urtrampningslagret som lät i min...

//Tojne
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tror jag inte en sekund på :)) Därmot lagret i vevänden är mera troligt eftersom det snurrar hela tiden. Och har du inte bytt ut urtarmpninslagert och konstaterat skillnade så finns det inget belägg för detta. urtrampningslagert är nämligen obelastat när kopplingen inte är nedtryck ock står still dvs "kan inte låta" om nu inte just din BMW hade nån bakvänd konstruktion :))
Sedan kan även lagren i växelådan låta, när kopplingen är uppsläppt, men det är mesta när den snurrar med när oljan är kall. Så din BMWmek i Ludvika ska du nog inte tro för mycket på.

///MVH Hasso
Länk

Tojne
Ljudet fick jag fram i min gamla E-30 när motorn var varm i drifttemperatur, möjligt det kan vara nållagret, det lät bara när kopplingen låg påfrihjul, vid urtramp tystnade det. Så var det iallafall, Jag hade samma symtom på min gamla 535 E-34, men den hade en annorlunda koppling. Där satt svänghjulet i en slags hardyskiva i gummi, med fast koppling utan fjädring...

Jaja hur som haver, den bilen finns inte i min ägo sedan många år tillbaks, så felet med den är säkert åtgärdat i det här laget...

Problemet finns ju i Phippis bil (ovan) har inte hört nåt om han fått ordning på sin ännu...Det är ju iaf en idé att kolla en enkel sak som att koppla ur och få reda på om det låter eller inte i lagrena som finns runt kopplingen...

//Tojne
Ph
123
Phippi
e36 328i Cabrio 98'

Har inte löst mysteriet än men ska få bilen lyft på Tisdag (14/10). En kompis trodde dock det kunde vara urtrampningslagret då han haft ett liknande missljud i sin BMW.

Eftersom ljudet (eller vad man nu ska kalla det, knackandet, knarrandet.) låter från den sida där grenröret sitter så kan det vara en skyddsplåt undertill någonstans i motorns närhet. Men det är svårt att säga eftersom ljudet inte är frekvent. Det dyker upp på tomgång, aldrig när man ökar motorns varvtal. Dock knarrar, knackar det lite när man trycker ner resp. släpper upp kopplingen. Det i samband med att motorn belastas av t.ex AC kompressor på tomgång skulle kunna frambringa vibrationer vilka resulterar i mitt knackande, knarrande ljud.

Min Hovmekaniker ska få uppdraget att avhjälpa felet, samt att äntligen uppgradera min väghållning.

Tack för tipsen, nu kan jag "hjälpa" bilmekanikern med tips (som om jag skulle kunna lära honom hans jobb) :)

Ph
123
Phippi
e36 328i Cabrio 98'

Nu har bilen och det mystiska knackandet undersökts nogrannare. Det visade sig komma från främre delen av motorn. Ljudet uppstod när bilen belastades tungt på låga varv och orsakas mest troligt av en dålig kamkjedjesträckare. Sträckaren ska bytas och förhoppningsvis ska det knackande ljudet försvinna. Om inte så kommer kamkjedjan att bytas. Fick dock inte fortsätta köra med bilen då min mekaniker inte ville riskera ett eventuellt motorras.

Än en gång, tack för alla tips

Phippi: Hur gick det? Har problemet löst sig? Hur, isåfall?

Jag har ett liknande knackande ljud. Det låter bara på tomgång och första gången jag hörde det så var det när bilen var kall. Sedan tycker jag även att det låter från främre delen av motorrummet. Kan man lämna in bilen för felsökning och hitta felet den vägen?
Är det någon som vet om hela kamkedjan måste bytas vid ett dylikt problem eller räcker det med kamkedjesträckaren?
stefannorr
3d pinball> har för mig de kostar multum att byta kamkedja.
Felet är hittat, det var vattenpumpen. Kostade 1500.
Ph
123
Phippi
e36 328i Cabrio 98'

Äntligen har jag hittat orsaken till det rasslande oljudet jag har på min bil. Efter många timmar i hissen och diverse felsökning så åkte kofoten fram och det bändes och böjdes. När den automatiska remspännaren påverkades bakifrån så försvann alla tendenser till rassel. Den har på något sätt börjat glappa i sin fästpunkt varför ett rasslande/knackande ljud uppstår när motorn belastas vid kopplingsuppsläpp.

Lurigt att hitta felet, BMWs verkstad i Kristianstad hittade inte felet när jag hade den inne där för diagnos och felsökning. Det krävdes en Mercedes mek för att hitta felet. Tydligen ett vanligt fenomen på vissa av Mercedes modeller...

Remspännaren och remmen ska bytas och kopplingen ska ses över i samma veva. Äntligen så blir jag kvitt det irriterande oljudet.

Efter att ha bänt och böjt på allt som tänkas kan så kommer min bil återigen att spinna som en katt.

Tack för alla tips och råd. Detta forumet är guld värt...

Förklara hemskt gärna närmare vars denna automatiska sträckare sitter, har ett exakt likadant problem, har bytt båda kamkedje sträckarna och inte blev det nåt bättre, vattenpumpen är bytt även den.

/mvh jocke

Ph
123
Phippi
e36 328i Cabrio 98'

Remsträckaren jag nämner sitter i anslutning till remmarna vilka drivs av motorns utgående axel. Den axel som fläkten sitter på som driver generator, ac-pump och liknande.

Till den längre remmen sitter ett spännhjul, (kommer inte ihåg om det är en eller två spånnare). Vad man ser av spännarna är två hjul i plast, enligt BMW ska dessa vara någon av en förbrukningsvara och är inte så svåra att byta.

SVårt att beskriva, önskar jag hade en bild jag kunde rita och peka på. Den ena spännaren sitter iaf till höger. Det är enligt BMW den som slits ut först vilket kan resultera i skrammel från motorn...

Maila mig om du har fler frågor så ska jag se om jag inte kan fixa fram en bild

84
179
84Anty
BMW 325 Coupe -94

BMW 520I -83
Kollat remskivan?????
Al
6
Alensan
528iAt -99
Hej Phippi!

Ni skrev:

Remspännaren och remmen ska bytas och kopplingen ska ses över i samma veva. Äntligen så blir jag kvitt det irriterande oljudet.
------------------------------------
Jag kan svära på att jag har exakt samma problem med min bil. Jag bara undrade hur mycket det kostade att åtgärda problemet? Inte i svett och tårar utan i svenska kronor?

Mvh
Alen
Hasso, förstår inte riktigt ditt resonemang, utrampningslagrena jag hört vara dåliga, har ALLA låtit när kopplingen är uppsläppt för att sedan tystna när man trampar ner den.

detta beror väl på att när lagret är obelastat och dåligt och glappt så vibrerar det och låter illa, när du sen belastar det genom att koppla så pressas juh lagret fast och slutar låta...

kanske har fel, men har aldrig haft nån bil då det låtit när man trampat ner kopplingen och inte tvärt om.

/mvh jocke

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.