AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.135

M3 3,0 E36, några problem?

Sida 1 av 3
Visa användare
308
Petrus
M5 -93
520D M-Sport Touring -13
Tjena, jag är inne på att skaffa mej en M3 3,0 E36 till våren, var och provade en och jag blev såld.

Så jag tänkte höra med er som åker M3, om ni haft några problem med era.

Finns det något kännt problem på dessa bilar som man bör tänka på? Jag förmodar att man bör hitta ett väldokumenterat, och välservat exemplar.

PB
Hej,

Detta har diskuterats en gång i månaden på detta forum ungefär :)

Prova den utjatade sökfunktionen.

Sök på:
m3 AND vanos
m3 AND "köp*"
m3 AND "kostnad*"

/Wille
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Tjena.
De vanligaste problemen är Vanosen. Om bilen är slö på låga varv och/eller missljud från den och dåliga avgasvärden så kan detta resultera i reperation på 20-25000kr.
Gör ett M-test.

Att rutorna i dörrarna går upp och ner som de skall..

Kolla läckage i bakvagnen, stötdämpare mm.

Bussningarna kan ge sig ibland där..

Sen är det väl som vanligt...
Lyssna på missljud, obalans, att det går bra hela registret.
Väldokumenterad, säkra milantal, ägare...som med alla bilar...

Lycka till..

///M3
Visa användare
308
Petrus
M5 -93
520D M-Sport Touring -13
Tack så mycket för svaret M3_LOVER !

PB
Visa användare
203
makarow
BMW 520IM -99
Finns ingen bil som jag hatar så mycket som m3:an den bilen har inte gjort annat än krånglat för mig jag har bytt i stort sett allt på den...Från motor till bränslepump...Tycker helt enkelt att det är en skitbil och jag har ju läst fler som har haft liknande problem med sina m bilar...men men man kan ju hoppas at du hittar en fin bil med bra dokumentation på...Jag har precis sålt min m3:a och införskaffat mig en sierra cosworth....Åhhh vad skönt det är med turbo och 300++hk
Visa användare
203
makarow
BMW 520IM -99
Finns ingen bil som jag hatar så mycket som m3:an den bilen har inte gjort annat än krånglat för mig jag har bytt i stort sett allt på den...Från motor till bränslepump...Tycker helt enkelt att det är en skitbil och jag har ju läst fler som har haft liknande problem med sina m bilar...men men man kan ju hoppas at du hittar en fin bil med bra dokumentation på...Jag har precis sålt min m3:a och införskaffat mig en sierra cosworth....Åhhh vad skönt det är med turbo och 300++hk

Marcus Kylén
Länk
M3 en skitbil? Så mycket problem som du verkar ha haft är ju inte direkt vanligt. Är varken mer eller mindre fel på en M3:a än en annan bil. Sen bör man ju tänka på att en M3:a oftast är gasnak så hårt körd. Detta resulterar ju i väldigt mycket slitage om inte bilen är ordentligt servad.

Att sedan köpa en Sierra Cosworth med ett 330Hk kit på och tro att den bilen komemr hålla bättre är ju skrattretande. Har några kompisar som åker Cosworth och jag vet inga som får meka så mycket som dom. Går ju sönder hela tiden. Så tror du att du skaffat dig mindre problem med Forden bör du nog tänka om direkt.

Petrus:
M3 är en fin bil, som ofta får visa vad dom tål. Var noga med att kolla upp bilens skick. Provkör mycket och gärna många olika bilar. Stirra dig inte blind på Servicebok... utan kika igenom skicket. Är den i bra skick så lita på din instinkt.

Jag tar ju hellre en bil utan s-bok som ser bra ut och känns jävligt bra än en med s-bok som ser lite halvskabbig ut. Tänk även på de, att dom som skojar med mätarställningen har absolut inga problem med att även skoja fram en S-bok som passar.

Hur som helst, en fin bil är det. Jag är mycket nöjd med min. Tänk på att den är dyr att äga bara.

LYCKA TILL!

---
Mvh.
Robban Johansson - "Det ska vara Tyskstuk!"
www.robban.org - Snart färdig!
makarow:
Om du fått byta motor på en M3 3.0 så vittnar det ju om att den motorn varit med om en hel del.

Behandlar man bilen/motorn rätt, servar den regelbundet, inte övervarvar innan oljan kommit upp i arbetstemp, alltid har rätt mängd och fräsh olja, så är den fruktansvärt tålig. Ett klokt råd är att ta tid på sig att hitta "rätt" ex. och kolla upp så mycket som möjligt om bilen (då det är 8-10 år gamla bilar vi pratar om).
Som M3_lover skriver "Väldokumenterad, säkra milantal, ägare..." förutom dina egna bedömningar av skicket, annars kan man få ett ex. som makarow beskriver.

/Wille
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Japp, och kom ihåg att det här med Vanosen är det mest DISKUTERADE problemet (mkt pga de höga kostnaderna), inte det vanligast förekommande, som "M3_LOVER" påstår.

___
BMW CS #5221
Visa användare
308
Petrus
M5 -93
520D M-Sport Touring -13
Ja, det blir väl att kolla på en del, jag har ju ganska gott om tid på mej, eftersom tanken är att skaffa en till våren.

PB
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Sani: Vanosen är ju det vanligaste "dyra" problemet då om du förstår vad jag menar..jag menar inte att var annan vanos rasar efter 10000 mil alltså...OCH dom rasar ju faktiskt inte lika mycket på en 3.0:a som Petrus tänker köpa sig så.

Makarow:
Så du har sålt den...måste varit ett dåligt exemplar och/eller dåligt skött....Min har gått 15000 och än är det fan inget fel..
Precis som "Mean Machine" säger så kommer du får skruva till förbannelse med cossien.
Gamla bilar med 4-hjulsdrivt-turbo-300hk+..
Vet också några som har kört sönder drivaxlar, växellådan mm.mm. Men jag hoppas att din är i bra skick givetvis..
Vad har du för färg på den?
Vi får väl dra ett rejs nån dag då):

Petrus: Som du sett här nu så händer det mycket med en risig M3:a...Så prova många olika, du kommer märka skillnad fort som fan...körde 2 vrak dom första 2 jag körde...sen märke jag skillnad på resten...Lycka till i allafall....

///M3
Visa användare
308
Petrus
M5 -93
520D M-Sport Touring -13
Det kommer säkert att bli bra, det kommer ju inte bli något panikköp iallafall. Ni får ha tack så mycket för svaren, kom gärna med fler om ni kommer på några.

PB
ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
Min bil har dålig s.bok men mil kollad.. så jag vet vad jag har för grejor! som dom säger ! min bil har jag hunnit med ca 1000mil!
Har bytt en lampa i den! ;) å oljeservis, sån som alla bilar behöver! men de är dags att byta koppling på bilen lite tyngre men sånt som slits ganska bra på en m3 tyvär.. typ 12 000mil palla dom ca. sen ska jag kolla över bussnigar i bakvangen. men som sagt sånt som slits vid dom milen! jag är iaf supernöjd!

hopps du blir en nöjd m3 ägare!

Visa användare
308
Petrus
M5 -93
520D M-Sport Touring -13
Nöjd ägare kommer jag säkert att bli, jag har precis sålt min 540 Touring, och det var ju en kul bil för att vara så tung.

Och en M3:a blir ju garanterat inte tråkigare, tror inte att den ska bli så mycket dyrare att äga heller, men det lär man ju märka med tiden.

PB
Petrus:
Vill du provköra en M3:a innan köp ställer jag givetvis upp för en BMW vän. Bor ju inte fruktansvärt långt ifrån dig (Lidköping)... Vi får väl samla BMW gänget runt Vänern nån stans för lite skitsnack... =) Går ju en del BMW här i trakterna... (M3_LOVER bor här han också + ett stort gäng i Mariestad etc.)

Men som sagt, jag kan stå till förfogande.

Även min M3:a har helt klart bristfällig s-bok, detta pga. att jag fått börja på en ny nu. Har haft ett inbrott i bilen. Dom länsade bilen totalt på precis allting, däribland service boken. Vet dock sen tidigare att bilen är välskött. Servad med oljebyte var 500:e mil ända sen den kom till Sverige innan dess väl servad enligt bokens intervaller.

Men jag kan lova dig att du märker om bilen är dålig.

Du hittar en fin bil ska du se.... VIll du ha råd och hjälp så är det bara att höra av sig. Mail finns i min profil...

Återigen, Lycka till!

---
Mvh.
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Mean Machine:
Mycket bra idé..vore skoja som fan´...får väl göra det till våren..

Det är ju första gången jag ställer av min M3:a så jag har en fråga till dig.
Vad brukar du göra innan du ställer av din?
Ta ur batteriet och ladda de?
Ta ur stiftet och hälla in nån kork olja i varje cyl?
Nåt mer speciellt???

Ha de gött.

///M3
Visa användare
308
Petrus
M5 -93
520D M-Sport Touring -13
Tack så mycket för förfrågan Mean Machine, men jag var ute och provade en 93 här i Säffle, och jag måste ju säga att det var en otroligt lättkörd, och rolig bil att köra.

Jag har alltid velat ha en M3:a, men det är så att jag har hund, och då har man fått leta efter lämpliga kombibilar och det är inte lätt, så nu sist var det en 540 Touring. Men nu får hunden nöja sej att åka volvo 745, medans jag skaffar mej något kul.

Och det lät ju kul med en liten BMW-träff till vårkanten, det finns en del BMW-freaks här i Säffle också!

PB
M3_LOVER:
Ja du, vad man ska göra vid avställning är nog väldigt individuellt. Jag brukar iallafall se till så att bilen är fulltankad för att slippa kondens. Fyller på luft i däcken. Byter olja. Jag brukar inte ta av batteripolen då jag åker ner till garaget varannan helg och varmkör bilen. Kall garage elelr varmgarage har inte så stor betydelse, se bara till så att det är en jämn temperatur där bilen står.

---
Mvh.
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Mean machine:
Okej, service ska jag köra nu innan.
OCH tanka..Mm..jag ska nog inte varmköra den nån gång.
Den står inte i något värmegarage men i ett bra kallgarage.
En torr och frostfri jordkällare typ. Blir inte många minus där.
Byta däck gör jag till våren..innan besiktningen...ska vi åka ner till khöler en sväng till våren och shoppa lite eller??

///M3
Oki, om du ska ta ur batteriet så glöm inte att sätta i den med jämna mellanrum så inte service datorn etc. nollar sig...

En gemensam tur ner till Köhler i vår vore mycket trevligt... =)

Vi kanske kan dra ihop ett gäng bilar.
Oki, om du ska ta ur batteriet så glöm inte att sätta i den med jämna mellanrum så inte service datorn etc. nollar sig...

En gemensam tur ner till Köhler i vår vore mycket trevligt... =)

Vi kanske kan dra ihop ett gäng bilar.

---
Mvh.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.