AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
11.521

Nybliven E46 ägare, hittat ett flertal fel "hata bilhandlare"

Sida 4 av 5
whywhy99
Nu har de börjat djävlas m mig!!! De vägrar att fixa innerskärmen samt skyltbelysningen.
Vart kan man i klartext hitta att det står, "Säljaren är skyldig att åtgärda alla fel på bilen inom 3 mån bla bla bla ...."
Länk

De är numera 6 månader. titta även på huvudsiten för bra info.
www.mrf.se

BMWCS Syd #05392
Snälla bruka sökfunktionen.
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Gr
71
Grs
316 Touring -98
Häv köpet! Förstår att det är en pärla men det låter lite väl mycket för en "frisk" -00. Har själv haft problem med liknande historia och valde att låta firman/BMW fixa problemet. Det var inte kul. Fick ordna det mest själv. Tog en massa tid och energi samt pengar. Min var dessutom krockskadad vilket känns ännu surare. Nä häv om du kan och leta bättre kap!

Lycka till oavsett hur du gör :o)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Whywhy99:

Har du tagit kontakt med konsumentverket?
whywhy99
Grs: En hävning av köpet är inte aktuellt, det fins inga övriga fel på bilen. Och när jag fått de befintliga felan fixade är bilen helt felfri och en riktig pärla.
Skulle det uppstå fler fel och företaget inte hjälper mig, då kan en hävning bli aktuell.

TAck för allt stöd och hjälp, det behövs!
No
62
Nordhem
330i -03
Volvo XC90 -14
Alfa Romeo 156 -01
Toyota Aygo -06
Precis som framgått tidigare i inlägget gäller nya regler sedan ett drygt år tillbaka. Alla fel som dyker upp inom sex månader efter köpet antas ha funnits vid leveransen. Bevisbördan ligger på säljaren, som alltså måste prestera bevis på att felen uppstått efter leveransen. En mängd fall har redan prövats i ARN, och bilhandlarna har förlorat de flesta. Det är en hård regel för bilbranschen, men bra för oss konsumenter. Om firman inte ger med sig, gå till ARN. Kostar inget, men kan tyvärr ta lite tid.
Ka
129
Kalle123
BMW 320d -00
BMW 320i T -89
BMW 318 T -94
BMW 325 T -88 ej i register
Men köp en innerskär, den är inte så dyr.
Om jag kommer i håg rätt kostar under tusenlappen
och det är lätt att byta själv. skylt belysningen kan inte vara
så svårt och fixa, det finns ju epoxy:)
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
"om en bil visar sig vara i sämre skick än du, med hänsyn till bland annat pris, årsmodell och körsträcka, haft anledning att räkna med, anses den också felaktig."

Du behöver inte dra in advokater, bara att ringa till KO ju. Ett samtal därifrån och firman blir skitskraja. Inte kul att få prickar hos KO för en större firma. Visste du inte om felen innan så är det inget snack om saken, då får säljaren fixa det eller häva köpet.
whywhy99
Kalle123: Med din inställning så vinner ju bilhandlaren! Då kunde jag ju ha köpt lmm och resten av skiten oxå, det är en ren principsak att firman skall fixa bilen åt mig.
Det verkar som att vxl lådan är trasig då det ej går att lägga i femte växeln, skall jag fläska upp stålar ur egen ficka och fixa det med ??
No
62
Nordhem
330i -03
Volvo XC90 -14
Alfa Romeo 156 -01
Toyota Aygo -06
Det verkar som om detta är ett solklart fall. Naturligtvis ska bilfirman ta på sig att åtgärda felen.
Enligt konsumentköplagen gäller i första hand det avtal som ni ingått, men det finns en mängd tvingande regler till konsumentens fördel. Bl.a. är bilen felaktig om den avviker från vad du som köpare "med fog kunnat förutsätta". Dessutom är bilen felaktig om säljaren före köpet har inte har upplyst om fel som han kände till eller borde ha känt till och som köparen borde ha blivit upplyst om och detta haft betydelse för köpet.
Det enda som fritar säljaren från ansvar i din situation är princip om han upplyst dig om alla felen på bilen. Då hade du kunnat strunta i köpet alternativt prutat.
whywhy99
Nordhem: Den gula lappen "varudeklarationen" påtalar inga fel på bilen, säljaren upplyste mig inte om några av de fel som jag hittat på bilen efter köpet.
På orten där jag bor har komunen dragit in tjänsten som konsumentrådgivare, så jag vet inte riktigt vart jag skall vända mig för att få hjälp om de inte ställer upp och fixar alla fel på bilen.
Ka
129
Kalle123
BMW 320d -00
BMW 320i T -89
BMW 318 T -94
BMW 325 T -88 ej i register
Nej, man ska inte betala för allt.
Vad säger att du inte har kört sönder innerskärmen själv?
Fel som är dolda och inte visar sig efter ett tag SKA fixas av handlaren.
Om det tex behös bytes länkarmar kan man anta att det vid
"varudeklarationen" skulle synas, visserligen om man inte har kört allt för många mil. Då kan man anta att felet fanns vid köpet
och det SKA fixas av handlaren. växellådan som du pratar om är ännu ett exempel.

Det verkar som du har köpt en importbil då färddatorn var standard i sverge, kolla gärna med aukt. vekstad om kilometrarna stämmer. om det fuskat så kan du häva köpet direkt.

För att komma i kontakt med en konsumentrådgivare kan du alltid ringa din kommuns växel, där kan de hänvisa dig till någon som de samarbetar med eller prova ring din grannkommun.

Jag ska nog ringa GIK-turbo, då jag tror att turbon har havererat....:(

Det ska vara dyrt att köra BMW.
No
62
Nordhem
330i -03
Volvo XC90 -14
Alfa Romeo 156 -01
Toyota Aygo -06
Det paradoxala som rättläget är nu är att en bilhandlare i princip måste påtala alla fel i varudeklarationen om han vill undgå ansvar. Men å andra sidan vill väl inte många skriva ut alla fel i deklarationen, då lär väl bilen få stå kvar i hallen. Om han inte påtalar felen och han inte heller kan bevisa att du orsakat dem, är han ansvarig. Notera dock att felansvaret avtar med bilens ålder, mil och beroende på vilket pris du betalat.
Om du inte kan gå till konsumentvägledare, kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden - www.arn.se.
Lycka till!
whywhy99
Kalle123: Bilen ÄR svensksåld, den såldes ny av Carlsson bil Ab i Örebro som är aukt BMW återförsäljare.
"För att komma i kontakt med en konsumentrådgivare kan du alltid ringa din kommuns växel, där kan de hänvisa dig till någon som de samarbetar med eller prova ring din grannkommun."

Jag får tyvärr ingen hjälp av grannkomunerna heller, då man måset vara bosatt i komunen för att få hjälp :(

Djävla samhälle man lever i ! Jag skall sluta betala skatt!
Bara ett tillägg till diskussionen även om fallet det handlar om inte är aktuellt längre... Tänk på att "Everything you say can, and probably will, be used against you.."

Och av egen erfarenhet vad gäller kundkontakt ser man oftast till att man som handlare ser till att ha en part till som hör konversationen så det inte uppstår några "ord mot ord"-situationer som kan vara en själv till nackdel... Och om det då, som det verkar i fallet, är en "oseriös" återförsäljare så lär han ju kunna hitta "ordmärkningar" på allt som man säger... Och dessutom i en eventuell efterföljande rättstvist kunna åberopa vittnen på vad som sagt, vad du som kund sagt och vad han som återförsäljare sagt...

Följdaktligen, har du då, medvetet eller omedvetet, "gått med på" några av felen, så har plötsligt återförsäljaren ett väldigt övertag i rätten...

Tänk på det bara!
Man kan inte vara blåögd när det handlar om bilaffärer.. En nice beemer kostar 500k... Det finns många som är villiga att offra ett finger för, i jämförelse futtiga, 50k i försäkringspengar...

En helt annan sak, Tara Reid är gudomligt vacker!
pe
554
perf
320xd e91 -09
På köpekontrektet står det säkert: Bilen säljes i kontrollerat skick av köparen. Vilket betyder att du har gått igenom bilen innan köpet är gjort, och därmed godkännt bilens skick.
er
45
erka
318i Touring -04
whywhy99: fick du någon lösning på den "vandrande" färddatorbelysningen? jag fick samma i min bil nu i morse. (318 -99)

/Erik
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
perf:

Inget kontrakt kan förhandla bort konsunentköplagen!

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
konsumentköplagen heter det...
bj
105
bjornnl
316i -93
Om jag inte har fel, har du köpt en bil från samma handlare som mina föräldrar för ett tag sedan köpte en annan bil ifrån.

Följande fel uppdagade sig inom kort:

Det kördes punktering på bilen och då visade det sig att de inte lagt med låshyllsan som behövs för att kunna skruva bort låsmuttern som sitter på hjulen. Det medförde självklart _stora_ problem.

Bilen är från c:a 1998, men däcken som satt på den vid köpet var från 1994. Hur kan man försöka bluffa så?

De vägrade så klart att varken åtgärda eller kännas vid felen. Vi hotade till slut att gå till tidningen och med ens blev de väldigt väna i munnen och allt fixade sig som det skulle.

Stå på dig som bara den och hjälper inte det - gå till tidningarna (plural)!

---
316, inte för att man måste, utan för att man vill! =D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.