AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
11.518

Nybliven E46 ägare, hittat ett flertal fel "hata bilhandlare"

Sida 1 av 5
whywhy99
Tjena! Köpte en e-46 320D Touring förra veckan, har på denna tid funnit följande fel :(

*Trasig luftmassemätare.
*Trasig Elfönsterhiss Hö fram.
*Delvis trasig hö fram innerskärm.
*Trasiga Skyltbelysnings armaturer.
*Det regnar in på förarplatsen (stor pöl på golvet varje gång det regnat)
*Ljuset i de digitala displayerna "vandrar" typ glapp el jordfel kanske.
*Slut handbroms, bilen besiktigades med en 2a på handbromsen som följd (slut backar) firman där bilen köptes är accriditerade så de fixade och släckte 2an själva. FUSKADE TILL MAX då de bara spände vajern till bristningsgränsen !!!
*Troligvis kassa silentblock

Hoppas allt detta går på MRF garantin nu, annars blir det dyrt.

Jag provkörde självklart bilen, men var som vanligt aldeles för blåögd och litade på säljaren. När han sade att de skulle fixa alla fel på bilen.

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Tråkigt,
Det låter som att det var lite väl mycket fel på bilen. Uttnytja din rätt till garantin så långt det går. Så där mycket fel på en bil ska en bilhandlare INTE lämna ifrån sig.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
De är tvugna enligt lag att gå igenom bilen och uppföra ett protokolll över bilens skick. Det är bevishandling i detta fall låter det som. Säg till säljaren att de får en chans att fixa detta kontakta paralellt en aukt firma och be om kostnadsförslag och en snabb signal till en advokatbyrå är noga aldig fel heller. Var priset du gav för bilen motsvarande skicket? BAkgrund på bilen? Kolla med föregående ägare, kolal även upp så att den itne är mätarskruvad.
Lcyka till
ASken
whywhy99
Bilen är svensk, en ägare och mätaren stämmer. All service är gjord på aukt verkstad i Örebro.

12700 mil på mätaren och prsiet var 150K, bilen är i väldigt fint skick in och utvändigt. Den har skinn, komfortpaket, alu mm mm. Är pedant i överkant och hade aldrig köpt bilen om den inte sett fin ut.

Alla fel har ju updagats efter köpet och det dyker säker upp flera, bulen skall in på Autowåx som är den aukt verkstaden där jag bor (mkt seriösa killar på verkstaden) så de hjälper mig säkert att få priser på alla felen, jag är dock rädd att de vill "fixa" bilen på verkstaden där jag köpte den. Vilka jag har NOLL förtroende för då du fuskade m handbromsen.
Om man tittar på gula lappen som då är en kontroll av bilen finns inga av felen med, den är ju somvanligt ibockad m normal på alla rutor. Precis som hos alla bilhandlartjuvar !!
alla fel som var på bilen vid köpetillfället skall åtgärdas av säljaren ända upp till sex månader efter köpet.
Ny lag iår!

Länk
Glömde tillägga att det är upp till säljande part att bevisa att den var frisk vid köpet..

Länk
whywhy99
Tack!
whywhy99
Btw säljaren sade att MRF garantin bara gällde i 3 mån, är det annat som gäller eller ? Vart kan man hitta nåt om den 6 mån period som du nämner ?
Mo
176
Moe
Cykel
Här kan du få information om sexmåndaersregeln.

Länk

Det lustiga är att det bilhandlare inte känner till regeln. Jag köpte min bil begagnad på Novation i uppsala och de hade aldrig hört talas om detta ... suck ...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Se länkar.
Länk
Länk
Spelar knappast nån roll om det är 3el 6 månader i ditt fall när du köpte bilen förra veckan frågan är om du köpte den hos BMW Carlssonbil eller annan handlare i så fall vilken.

///MVH Hasso
Länk

Länk

Länk
whywhy99
Jag köpte inte bilen hos Carlsson, vill inte hänga ut företaget ännu. De får chansen att snygga till efter sig först. Men det är i Örebro och de säljer saab bla.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Då är det nog inga bekymmer att få felen utgärdade av BMW i Karlstad. De brukar skicka inbytesbilar som ex MB till en bekants verkstad för service mm då de inte har kompetens att serva annat än sina egna märken. men det skulle ju inte förvåna mig om de justerat handbromsen på "felaktigt sätt" på egen hand.
Har även en del försjunkningar hos Saab:))

///MVH Hasso
Länk

31
182
318iZerd
318i-97 (E36)
Kolla du aldrig i bilen när du köpte den?

Länk
whywhy99
318iZerd... läs mina sista rader i mitt första inlägg, intelligenta inlägg som ditt gillar jag.
Dufvis
Men du kollade väl fönsterhissarna vid provkörningen?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
why99:

Det enda som spelar någon roll är vilket skick handlaren skrev att bilen var i på bildeklarationen (eller vad pappret nu heter).

Har han inte nämnt några fel där ska han betala för de fel som upptäcks i upp till 6 mån. men i praktiken dyker de ju upp mycket snabbare som du har märkt...

Har han däremot nämnt vilka fel bilen har, har han ryggen fri!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Vissa bilhandlare tror att man kan förhandla bort konsumentköplagen, dessbättre har de fel!
do
128
doggy
325 cab -89
540iA Touring -98
525 -88
lämna tillbaka bilen , d skulle jag gjort
Hur alvarligt måste ett fel vara för att det ska åtgärdas av bilhandlaren? Alltså enligt dendär 6månaders regeln..

Tex om silentbocken behöver bytas eller inte är väl en bedömningsfråga, bilen går väl genom besiktningen?

Det måste väl finnas en gräns för vad som är ett fel och vad som är normalt slitage, eller?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Alla fel som bedöms ha funnits innan köptillfället ska handlaren bekosta, däremot så bedömer Konsumentverket från fall till fall, om du upptäcker något mot slutet av de 6 månaderna så bedöms kanske att felet inte fanns vid försäljningen...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.