AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
11.519

Nybliven E46 ägare, hittat ett flertal fel "hata bilhandlare"

Sida 2 av 5
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
SBP tittar aldrig på silentblocken kan jag ju trösta dig med...
whywhy99
Fick tel samtal från säljaren idag, då vi inte befinner oss på samma ort har jag mailat en lista m alla hittills upptäcka fel till han.

I korta drag sade han följande:

Elhiss, handbroms och lmm var ok det går på garantin.
Vattenläckaget och felet på displayen ville han få felsökt av autowåx och sedan prisuppgift på kalaset.

Silentblocken, innerskärmen och de kassa skyltbel armatuererna gick inte på garantin.

Problemen börjar redan, han menade att silentblocken kan börja låta och det kan man leva m i några 100 mil innnan de kanske behöver bytas.
Bs enligt mig är de slut så låter det annars är det tyst.
Han påstod oxå att de noggrant undersökt bilen och de hade minsann inte hittat alla de fel som jag hittat på mindre än en vecka.

Börjar redan lukta ARN tycker jag, tyvärr har vi inget sådant på min ort så jag får ingen hjälp därifrån.

BLÄ!
M.
307
M.Nilsson
120dM E87 -07
525tds E39 Touring -98
Måste bara kolla lite!
Silentblocken brukar inte dom hålla mycket längre än 12000mil
Jag har bytt på två bilar och dom hade gått en bra bit över 20000mil båda två,och dom var aldrig bytta på förut.
(Samma ägare sedan ny)
Är du säker att dom är slut?

Tråkigt vilket fall som helst , att upptäck så mycket fel.
Hoppas det löser sig

Mvh/Macke
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Alla fel som kunden inte informerats om före köpet gäller på garantin. När köpet sker mellan handlare och privatperson.

Alla fel som kunden informerats om men får nedslag på besiktningen utom avg. reningen måste handlaren åtgärda då det är förbjudet att sälja en trafikfarlig bil.

Bilhandeln har mycket hårda krav stälda på sig.
E46 Silentblock är de väldigt ovanligt att man bytar.
Det är inte samma svaghet som på e36. Dock har e46 andra svagheter.

BMWCS Syd #05392
Snälla bruka sökfunktionen.
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
whywhy99
Det är ju inte säker att det är silentblocken, kan meddela att det under dagen har uppstått ett annat fel :(
Nu börjar det bli svårt att lägga i växlarna, framförallt 5 växeln. Det lilla trycket till höger som man brukar göra för att få i femman är borta och femman ligger nu nästan rakt över fyran.
Är det en justeringssak eller nåt alvarligare ?
320-325
jag har en kompis som köpte en E46 a´´ 00 318i helt ny och vid första besiktningen så var det glapp i framvagnen och efter 200mil var bromsskivorna slut jag kom inte ihåg allt men jag vet att det var mkt mer problem med den han kommer inte köpa BMW mer synd..men E46 an verkar vara eb problem bil.
D-diddy
Jag tycker det är svagt av bilföretaget, (låt oss kalla dom Biva) att försöka att komma undan sina skylldigheter. är det den guldfärgade touringen du har köpt? verkar det inte som om det är alldeles för mycket skitfel på relativt nya e46or?? är det ofta mycket fel på just e46orna`??
David
Trist det du har råkat ut för. Är själv från örebro. Tror jag vet vilken bilhandlare du menar. Säger bara en sak: Tidningen!!

Håll ställningen nu! Lägg dig inte! Du har oss i ryggen! =)

Lycka till!
whywhy99
D-diddy...min Touring är svart m beige skinn.

I morse när det var lite frost på rutorna upptäckte jag att värmen till rutorna inte funkade heller :( Är det eluppvärmda speglar std, hur ser jag om det är det? För de funkade inte heller.
Why: Eluppvärmda backspeglar är bara standard på svensksålda bilar. Det ingår i Kalltlandspaketet, som även innehåller elvärme i stolarna. För att se det måste man försiktigt plocka bort spegel"glaset" och se om de ligger värmeslingor på baksidan.

BMWCS Syd #05392
whywhy99
Wendtan: Bilen är ju sv såld så då borde det vara elvärmda speglar, den har ju värme i sätena.
Då ska de sitta eluppvärmda sepglar med. De är dock vanligt att trådarna på baksidan pajar, de går på någon hundralapp per glas att byta. de e fruktansvärt användbart i vårat bistra vinterklimat.

BMWCS Syd #05392
whywhy99
Hmmm ytterligare en sak för bilfirman att fixa, tur för dem att jag lämnade ifrån mig en felfri bil. Men det kommer garanterat bli en massa tjafs om alla fel på bilen.
Jag har ingen lust att låta köpet gå tillbaka då jag redan fäst mig vid bilen och behöver en kombi.
Har åkt 3 olika Bmw tidigare och detta är nog den bilen m mest fel på.
Kan ju vara så att tidigare ägar struntat i att få alla småfel fixade, dumt då de kanske gått på nybils garanti el liknande.
Nybilsgarantin är bara 2 år tyvärr. Vilken årsmodell var de på din bil? Kräv att alla små fel fixas. De är väldigt trist att behöva lägga pengar på dessa i efterhand. De är just därför du köpt bilen på firma, för att slippa att själv stå för fel som uppkommer inom de 3 månader som MRF garantin säger.

BMWCS Syd #05392
whywhy99
Wendtan: Min bil är en -00 som just nu står på verkstaden för genomgång av alla fel.
Why: Hoppas de löser sig på smidigaste sätt. Är de en Återförsäljare som har MRF garanti så ska dom stå för det också.
Toyota verkar ha fri service samt fritt allt upp till 15 000 mil eller 8 år. De kallar jag service det.

BMWCS Syd #05392
whywhy99
Det var service det, bifogar listan igen. Enl mig är det garantijobb alltsammans.

·Luftmassemätareen
·Fönsterhiss hö fram är kass.

·Det regnar in på förarsidan, golvet är sjöblött efter varje regnskur.

·Värmeslingorna i bakrutorna och backspeglarna funkar inte.

·Höger innerskärm fram är trasig.

·Handbromsen är slut, byte av backar.

·Belysningsarmaturerna till skyltbelysningen är slut.

·Dioden vid ljusknappen (av/på) är trasig.

·Misstänkt klonkande från bakvagnen, kan vara silentblocken
Allmäna Reklamationsnämnden har skärpt kraven för bilhandlare. Konsumentköplagen gäller i två år från köpet och är tvingande för näringsidkaren. Alla fel som fanns på bilen då den levererades skall säljaren ansvara för såvida han inte berättat om flen för dig eller anmärkt i varudeklarationen om felen. KKL ändrades nyligen till konsumentens fördel genom att denne inte har bevisbördan vid fel längre. Säljaren skall kunna bevisa att felet inte fanns vid leverans. Kan han inte det är han torsk.

Mitt råd är att stå på dig. Är bilen köpt hos en seriös bilhandlare så vill de inte svartlistas hos ARN.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Wendtan: Toyota har inte fri service i 8år eller 15000 mil.
Inte ens första servicen är fri, däremot har de 3års nybilsgaranti.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.