AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
4.097

Bromsbelägg - byte/uppgradering

Sida 2 av 3
Mr Hamann
soda: Säljer Mekonomen EBC Greenstuff-belägg???

Det står inte vad det är för belägg och skivor riktigt...

// Mr Hamann
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
jag körde PF-Z på min Z3a, jag vill nog minnas att de dammade mindre än original, bättre bett vet jag inte... stålspunna slangar lär göra stor skillnad! Kör PFC-97or på banan på min nuvarande 993, och h-e vad de dammar, skriker och fullkomligt misshandlar skivorna. Men de hejdar riktigt fint .. :) På gatan är de lite för brutala, där får det bli originalbelägg.

Ang att byta slangar: jag bytte bromsrör och slangar på Speedy (det finns vissa nackdelar med att bo i stan o inte ha bra mekutrymme). Bara att ta med egen bromsvätska, ATE Super Blue funkar mumma! :) Jag hängde konstant över mek-stackarn under hela arbetet...

mvh
Anders

PCS #8050
BMWCS #4727
Visa användare
302
John John
M3GT-95
320iM touring-03
1502-75
Hej!
Mr Hamann

De skivor från Mekonomen som du nämner är likvärdiga med orginal BMW som också tillverkas av brembo. Dock är det en "fast" skiva samma som på M3 E36 93-95. Den skivan du har nu är en "flytande" .BMW kallar det compund-skivor och kort kan man väl säga att dom har aluminiumnav, detta för att tåla mer värme utan problem med att de slår sig. För din del är det att byta baklänges.

Har du friska skivor så byt inte dem utan satsa på belägg efter körstil och slangar och vätska. BMWs skivor är utav mycket hög kvalitet........ Personligen hade jag inte köpt nåt borrat slitsat...
..#### som mest är styling. Om man nu som jag är ute efter bättre prestanda!

Mvh. John

Mr Hamann
Hmm, kan någon klargöra för mig nu.

Mina skivor är dåliga och jag ska byta dem. Varför ska jag köpa BMW´s orignalskivor eller varför ska jag köpa Brembos slitsade? Är det inte bättre kylning o.s.v. med Brembos skivor? Vad kostar BMW´s orginalskivor och är de dyrast hos BMW?

Tell me, tell me, tell me!!!

// Mr Hamann
Är skivor från 2.8 och från M likvärdiga? Och i fall dem inte är det så funkar dem i 2.8 bromsok eller måste man byta hela bromsen?

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Visa användare
302
John John
M3GT-95
320iM touring-03
1502-75
Mr Hamann:

1. Du bör köpa Bmws orinalskivor, för att dom är bäst - tvådelade med alu-nav. Dyrast

2. De slitsade Brembo skivorna som det talas om längre upp i tråden finns vad jag vet inte till M3 -Z3M.

3. Du kan köpa Bremboskivor till en M3 93-95 på Mekonomen till ett vrakpris som passar på din bil.

Z3c 4 Ever!:

Nej. 2.8 har mindre skivor av konventionell typ.
2.8 ans bromsok går säkert att använda men får då flyttas då skivan blir större, kanske lättare att byta hela rasket.

Mvh John

Mr Hamann
OKI, de till vrakpris som du pratar om, varför är det vrakpris på dem?

Fler tips och tricks?

// Mr Hamann
Visa användare
302
John John
M3GT-95
320iM touring-03
1502-75
De är dem du själv nämde tidigare i denna tråd 800-900:-
Vilket är betydligt billigare än "sport" skivor typ tarox osv. som lätt kan kosta 2500-3000:-.

Tips! Kör du inte MYCKET bana eller liknande är orginal skivor och belägg klart det bästa på det mesta.

/John

Mr Hamann
OKI, thanks John John! :)

// Mr Hamann
Bl
342
Black Z3
Z8 -00
116i-04
sammanfattningsvis: vad gör jag för att få den optimala bromsen till min 2.2 ? ger det någonting att byta skiva och belägg eller ska jag byta hela inklusive ok till storre skivor? kan jag bara trixa med frambromsen eller måste jag uppgradera både fram och bak
Mr Hamann
Har blivit erbjuden borrade och slitsade skivor från något som heter APC för 1350 kr/st. Någon som vet något om sådana skivor?

// Mr Hamann
Bl
342
Black Z3
Z8 -00
116i-04
ingen som kan svara på min fråga?
Mr Hamann
Black Z3: Det är nog bara du och jag som bromsar med våra bilar! ;) *joking*

// Mr Hamann
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Jag gör det tydligen också, efter som mina skivor är rätt tunna runt om. Hur tjocka skivor brukar ni ha innan ni byter? <25mm?

/B

Visa användare
302
John John
M3GT-95
320iM touring-03
1502-75
Black Z3:

Vad upplever du för problem med de bromsar du har i dag?
Har du 50´ att spendera, så byt hela rasket runt om, det skadar ju aldrig att ha rejäla prylar. Sen om man tycker det är värt pengarna är ju upp till var och en. Spelar pengar roll så är fräscha orginal grejer bäst. Är du väldigt aktiv på banträffarna så byt till belägg med högre värmetålighet, stålomspunna slangar och bromsvätska med högre koktemperatur.
Det är flera som kör mycket på banträffar och är helnöjda med BMW:s orginal grejer. Det är oftast när chassiet är lite vässat däcken av den klistrigare sorten och med bra fart i föraren som man tycker att orginalbromsar inte räcker till.
Lite av mina erfatenheter av banåka med M3,M5 under de sista 5 åren. / John

Bl
342
Black Z3
Z8 -00
116i-04
tack john. jag har inte några direkta problem men skulle vilja ha lite mer marginaler. åker bana 1-2 per år så det är inte det. men jag gillar åka "inspirerat" och då verkar bromsar vara både a och o. jag kan tänka mig lägga ut 10-15K inte mer.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Har fått lite frågor om bromsbalans i andra forum så det är bäst att jag skriver om mina erfarenheter här också: Om man bara uppgraderar frambromsarna så förändrar man bilens bromsbalans. Jag har bekanta som provat och alla har de upplevt samma sak. När bilens balans ändras så vill bilen "orma" sig vid hård inbromsning, den blir instabil i "häcken". Detta pga att för lite bromsverkan går ut till bakhjulen. Detta fenomen är något som SAMTLIGA jag pratat med som provat har råkat ut för.
Så om ni tänker uppgradera: Gör det runt om och snåla inte. Det är först med en bra bromsbalans i bilen som man får det där riktiga suget.
/B

Beppo: har också funderat en del på just bromsbalansen vid uppgradering av endast frambromsarna och jag håller helt med dig. Då är det nog bättre att behålla original bromsar men byta belägg samt bromsvätska.
Detta är helt klart viktigt att uppmärksamma som du skriver, Beppo.
Bl
342
Black Z3
Z8 -00
116i-04
vad är det som gör att en bromsvätska är bra? kan ni rekomendera nån ? är inte den man får hos BMW vid servicen bra? hur mycket bromsverkan paratar vi om egentligen?
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Den man får på servicen fungerar utmärkt, om man inte bara ska ha bilen attt åka på bana med. Men orgianl duger nog även på bana skulle jag tro.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.