AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
4.096

Bromsbelägg - byte/uppgradering

Sida 1 av 3
Är det någon som provat andra bromsbelägg än BMW's orginal? Märkte efter lite inspirerad körning att bromsarna mattades betänkligt. Ett första steg hade ju varit att stoppa dit andra belägg, kanske rallybelägg. En kompis körde med det på sin Golf GTI, blev grymma hejdare, med orginal skivor, ett plus var att bromsarna fortfarande fungerade kalla, vilket ju inte är fallet om man stoppar dit racebelägg.

Blev himla sugen på att byta skivor när jag hittade dessa.
Länk

Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color.
Länk
Bu
241
Bucket
535iA - 87
Jag har varit i kontakt med PEAN Sweden AB och fått följande info:

Att välja bromsdelar till en bil som både används för vardagskörning och bana är svårt och blir alltid fråga om en kompromiss. Sportbelägg såsom Red Dot och Performance Friction (PFC) Z-compound är främst avsedda för entusiastisk gatkörning, medan racebelägg (97 och 01 compound) från Performance Friction främst är avsedda för bankörning/racing. Dessutom fungerar de olika beläggen olika bra beroende på valet av bromsskiva. Red Dot's belägg fungerar bäst tillsammans med Red Dot's skivor och PFC bäst med BMW originalskivor. Använder du R-däck på bana?
Nu vet jag inte i vilket skick dina befintliga skivor är och om det är aktuellt med byte även bak, men jag skulle generellt rekommendera följande alternativ:

Alt 1:
Performance Friction Z-compound belägg och Red Dot skivor.

Frambelägg: 1225:-
Bakbelägg: 1225:-
Framskivor (2st) hålborrade/slitsade: 2990:-
Bakskivor (2st) samma utförande som ovan: 2780:-

Alt 2:
Red Dot Competition belägg och Red Dot skivor.

Frambelägg: 1488:-
Skivor enl ovan

Alt 3 (race):
Performance Friction 97 compound belägg (tillsammans med BMW skivor).

Frambelägg: 2575:-
Bakbelägg: 2370:-

PFC används av bl.a. två BMW-team, Volvo och Opel i STCC.

Alternativ 1 och 2 kräver ingen större uppvärmning för att fungera, dock ev lite hårdare pedaltryck första inbromsningen. Alt 3 har ett temperaturområde mellan 65 och 1050 grader vilket gör de mkt 'allround' för ett racebelägg. Samtliga belägg ovan kan gnissla lite när de är kalla (kan reduceras med antiskrikplattor) och PFC racebeläggen dammar mkt vid normal brukskörning.

För att ytterligare förbättra bromssystemet kan vi erbjuda racebromsvätska och stålomspunna slangar.

ATE Super Blue Racing bromsvätska: 250:- (1l)
Goodridge komplett slangsats: 1364:- (6 slangar)

/Henrik
PF-Z är nog belägget för dig faktiskt. Det dammar inte så extremt mkt och om du bara kör bana ibland och med gatdäck så klarar du dig långt tillsammans med nya slangar och vätska. Jag har kört och kör med PFC-97 och det är grymt bra om man bara använder bilen till bankörning. Det äter skivor och dammar helvete men det är faktiskt det bästa belägg jag har testat när det gäller uthållighet och bett vid höga temperaturer.

På bana är det Yamaha'n som gäller, så mina belägg på bilen bör vara åt gathållet, PF-Z beläggen verkar intressant, men priset avskräcker.

Länk
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Bucket: Missförstod jag texten. Du skrev att PFC fungerar bäst med orginalskivor och i alt rekomonderar Du PFC med Red Dot skivor??

Skulle också vara intresserad av bättre bromsar till M'en, men då gärna några som inte dammar så förfärligt som orginalen. Skulle det fungera bra med PFC-Z belägg ihop med orginalskivorna?? Då skulle det ju bli hyfsat biliigt.

Någon allmän rekomendation gällande bromsvätska?? Är det fortfarande Silikonbaserad vätska som bör användas (eller har det hänt något på 10år??)??

/Caspar
Bu
241
Bucket
535iA - 87
PFC med orginalskivor skall det vara..

/Henrik
Z3
1
Z3M
Z3 M-Coupé -99
Priserna, är det för bägge inläggen fram respektive bak?

Någon som har koll vart man kan köpa schysta inlägg i Eskilstunatrakten???

Z3M
Vad kan byte till stålomspunna slangar gå på ?

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
/// Missa inte GoCart Kvällen 25 NOV.
Bu
241
Bucket
535iA - 87
Slangarna byter du ganska lätt själv!

/H

/Henrik
Här finns lite av varje. Länk

Hade inte varit fel med Brembos GT 355mm system. Dessvärre inte helt gratis.
en annan fråga. varför är den bakre bromsen mindre och har färre kolvar? kan man inte upgradera dem bakre till samma standard som den främre för att få bättre bromsverkan?

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
/// Missa inte GoCart Kvällen 25 NOV.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Eftersom ca 80% av bromsverkan ligger på frambromsarna, vid hård inbromsning på asfalt, behöver du inte så stora bromsar på bakhjulen!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Mr Hamann
Jag funderar på att byta skivor. Bör man byta runt om eller räcker det med fram, t.ex. att ha orginal bak och köra med lite värre fram.

Lite fler priser och länkar till bromskivor önskas.

Samt är det svårt att byta skivor själv? Belägg är inga konstigheter, är det mycket krångligare med skivorna? Är det något speciellt att tänka på o.s.v.

Tacksam för svar!

// Mr Hamann
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Man ska vara lite försiktig innan man byter bromsar på bakhjulen, så att man inte ändrar på bilens broms-balans. Om helt plötsligt bakbromsarna tar mkt mer bromsverkan så är det lätt hänt att du får kast på bilen vid en plötslig inbromsning.
ATt byta skivor är generelt inte svårt, men det brukar sitta som F*n. Byter man till orginal är det inte svårt, men tittar man på tex porsche bromsar så krävs lite mer jobb. Har mina funderingar åt det hållet men skulle vilja ha lite tips innan man börjar spendera pengar.....
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Själv tänker jag köpa Brembo Max skivor hos Mekonomen, kostar 800:-/st. och till dessa tänker jag använda EBC Greenstuff belägg som kostar ungefär 700:- Jag vet flera som kört med denna kombination bla på E36 och är mycket nöjda.

Mvh Henrik
Mr Hamann
OKI, så det är Bremboskivor som Mekonomen säljer? De jag hittade till M-Coupén heter:

Bromsskiva vä fram 315x28mm 02-20539 874:-

Bromsskiva hö fram 315x28mm 02-20540 874:-

Är de dem du menar? Monterar du själv? Tips?

// Mr Hamann
Bl
342
Black Z3
Z8 -00
116i-04
soda: vad är det för Brembo skivor? är dem performerade eller spårade eller blanka?
själv köpte jag Reuter Motorsport performerade skivor till min. rekommenderas.
Mr Hamann
Skriv gärna vart ni köpt skivorna och vad de kostat o.s.v.

Skriv gärna också om montering.

// Mr Hamann
Mr Hamann
Fler tips och trix önskas!

// Mr Hamann
Kan eventuellt få sponsring på ett broms kit, nya ok och skivor. Men hur reagerar ABS systemet på att byta oken. Eller styrs ABS'en tidigare i kedjan. Har BMW en speciell krans i bromsskivorna för ABS givaren eller fungerar det på annat sätt.

so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Det är brembo Max som Mekonomen säljer. Länk Här kan ni läsa mer om dem.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.