AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.213

BMW E36 320-325 turbogrenrör, marknadsundersökning.

Sida 1 av 2
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Hej.................

Jag har lite funderingar på att "ta fram" ett turbogrenrör till E36 modellen. Typ ett extaraktorör med separata rör fram till turbon, byggt av tubkrökar tryckkärlskvalité med snyggt skurna flänsplattor, TIG svetsat osv...

Frågan är bara om det finns något intresse för ett sådant grenrör, samt hur mycket man kan ta betalt!!??? Det kostar ju några spänn att bygga det samt att det är RÄTT mycket jobb...

Så vad tycker ni??

1. Hur mycket är rimligt att begära?? 2000:- 5000:- 10 000:-???

2. Finns det någon marknad?? Nu eller framöver??

//Jesper
bmwandreas
Usch va drygt att bygga!
I E-30 är de ju hemskt trångt.
Bättre ha den motorn i e-21 då är de bättre plats.
Men e-36 är ju svintrångt,då lär ju turbon sitta under motorn i bakkant typ för att få plats,usch va svårmekat..
Ja skulle då betala 3-4 för ett snyggt sånt,de tar ju en jäkla tid.
MVH Andreas
Jag har en bekant som bygger grenrör till allehanda turbobilar och han brukar börja prissättningen vid 5000kr med vattenskuren platta till topp och aggregat. Mellan 5 och 10 000kr verkar vara en vettig nivå.

Marknaden borde finnas, men jag själv är för snål...
Pe
269
Petri.
535-88 TA51,710hk 904nm
Alpina B10 BI-Turbo -91
540IA Touring -94
325 cab -87
Hej Jesper
Jasso så du ska börja tillverka lite grenrör,jag tror att det borde finnas en rätt skaplig marknad för grenrör till 24v motorn,och priset ja...
minst 4000:- med tanke på allt jobb,borde ju va rimligt....minst
Det här med wastegatarna,fick köpa färdiga gjutningar,membran o fjädrar av putanen, så svarvar jag iordning dom själv,fick fan rätt bra pris.
Så nu är det äntligen löst.
MVH Petri
Je
722
Jesper_w
Tja, om det blir något eller ej får vi väl se.. Men det var en idé jag fick att det kanske skulle gå att sälja sådana rör och tjäna någon krona på dem. Och marknaden borde väl egentligen finnas nu och i framtiden. Problemet är väl bara att folk kan tycka det är för dyrt.

Så bra att det ordnade sig med WG för dig... Undrar vad du fick ge för stommarna. Hmm, jag tyckte inte att det var något superpris jag fick när jag frågade.

//Jesper
Pe
269
Petri.
535-88 TA51,710hk 904nm
Alpina B10 BI-Turbo -91
540IA Touring -94
325 cab -87
Ja om jag säger så här,det vart bra mycket billigare än om jag skulle beställa två av rosenkrans,men så får jag ju lägga ner lite tid på dom också,men man gör ju allt för och komma så billigt undan som möjligt...
En annan sak,hittade en firma i Finland som tillverka tammefan allt,dom byggde intercoolers efter egna önskemål,jag drog till med ett monster o frågade efter pris, 152mm bred-manligt höjd400mm längd400mm,cellpaketsmått..o så svetsa dom gavlar o utgångar o allt,såg jävligt bra ut.Pris 3500-3700mark, vet bara inte verkningsgraden än på dom.
tr
197
tretjufemman
BMW 325 -94 turbo
powered by KKK
nog finns det marknad för det alltid,det gäller ju bara att få till formerna på det första,sen har du ju allt klart till nästa.prova att lägga ut en annons på säljes och se hur många svar du får.
TED
Jesper_W:

Tror faktiskt det finns en marknad för turbo grenrör till just E36 m.m...
och att ta en 6 lappar och uppåt ut till kund borde juh inte va några problem.

Är själv ute efter ett par turbo gren rör till min M3 E36, så e det nått du vill åta dig så kan du juh slå en signal!!!

/Mvh S8TED
Tel: 070-7282734
BIMMER
Att jag e intresserad vet ni nog......
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Sluta!

Jag blir bara suuugen.. =)

/Edvard
BMW CS # 4503
Je
722
Jesper_w
Hej hopp..............

TED........... Jg skulle kunna vara intresserad av att bygga ett grenrör till din bil... Det föreligger väl en del frågetecken kring det hela men omöjligt är det inte... Vart bor du?? Och hur bråttom har du??

Ett eller fler aggregat??

//Jesper
TED
Jesper_W:

Hallå...

Jag bor i Sollentuna, Stockholm, och jag behöver dessa så ganska snart .... Helst igår!
Har tänkt använda mig av ett aggregat!

/Mvh S8TED

Je
722
Jesper_w
Hej.............................

Hmm, bygga grenrör och bygga grenrör............ Hmm, man ska nog veta att det kan vara rätt mycket jobb med det där... Det väl antingen en definieringsfråga eller en betalningsfråga.. För får jag en bil levererad och ska bygga ett grenrör så måste ju tex det gamla monteras bort osv vilket innebär en del merjobb...

Sedan ska man mäta ut och göra en ritning på flänsen vilket är en del pyssel med.. Efter det ska det lämnas iväg och bli skuret vilket kan ta någon vecka.

Sen är det dags att börja bygga själva röret vilket säkert tar ett gäng timmar. Men men, hmm, något kanske skulle gå att ordna...

Har du ett aggregat som du vet att du ska använda dig av?? Jag bor i Köping, det är ca 15mil till STHLM.

//Jesper
TED
Hallå Jesper.

Har ordnat grenrör, och de är klara till jul!
Tack ändå!

/Mvh S8TED
BIMMER
Ted var fixa du de nånstans??? har du en S8 oxå??
Je
722
Jesper_w
OKI DOKI..............

Vem bygger det då?? Någon kändis?? Och hur mycket får du betala för det??

//Jesper
Nicke H
Tjena Jesper W.
Skulle vilja komma i kontakt med dig angående ett grenrörsbygge på en e36a då detta inte är en av mina starkare sidor men du verkar veta hur man skall gå till väga.

Skulle uppskatta svar omgående...

Je
722
Jesper_w
Hej.......

Det är väl bara att du ringer......

0221-10877 eller 070/7534193

//Jesper
Kan du bygga till E30 oxå?
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Du har händelsevis inte funderingar på att ta fram ett kit till fyrcylindriga M43?
ka
134
kajje
2st E34 M5 touring
e46 330dx
e9 2,5 CS

E28 "518i"
E30 325iX (under renovering)
E34 535
2002 tii (i molekyler)
Petri:

Du talade om en firma i Finland för intercoolers... vem å var? Befinner mej själv för tillfället här på andra sidan pölen; fundera på att besöka firman för att kolla upp dem.

mvh,

\\ kajje
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.