|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har en m3 -93 allt org i motor vill nu ha de lilla extra. Hört att chip är slöseri med pengar. Vad finns det att göra på en sån här bil för utom turbo eller kompressor. Farsan har en -94 som "ska" ha 330hk men har inte en anning vad som är gjort i bilen. och inget chip sitter i den heller. Det är freidrichs motorsport som gjort sakerna. Nån som hört talas om dem? En gång BMW alltid BMW!!! | |
| KimMaarva: Sök på tidigare inlägg eller läs i trimnings forumet det finns mycket info där. | |
|
330 hk i en 3.0:a med 286 org. Det låter som det mesta är gjort utom överladdning då. Vassare kammar kolfiberinsug planad/portad topp 3" system + kattersättningsrör Mappning sportfilter Så jävla mycket mer kan man nog inte göra tror ja.. ///M3 |
|
|
*M3 Lover* Varför porta en topp som har flöde för typ 700hk? Å 3" system på en m3:a ger ju inte mer efekt direkt... Förra bilen Länk |
|
|
330Hk får man ju ut genom: Kolfiberinsuget Katersättare Dubblachip (Vanos + styrbox) Är väl det konceptet som Köhler kör med. Plana/porta en M3 top behövs definitivt inte. Möjligtvis en ordentlig mappning efteråt. --- Mvh. Robban Johansson - "Det ska vara Tyskstuk!" www.robban.org - Snart färdig! |
|
|
Hej. Mean Machine: Du glömde en sak; byta av kammarna (och sportsystem?). Med dessa modifieringar med en riktigt mappning kan man hamna runt 330 hk. /Edvard BMW CS # 4503 |
|
|
Okej då..plana eller porta en topp kanske inte är värt, var bara en sak jag läste här för ett tag sen.. Men de andra som jag, bumper och mean machine skriver stämmer..3" system gör defenitivt nån/några hk i allafall..speciellt när man har gjort allt det andra nämda i motorn.. Vanos chip vet i fan vad det gör men...jag har det på min bil + på styrboxen..3" och kn filter..och jag har nog runt 300-310 hk skulle jag tro...kammar, insug, kattersättare och mappning lär ju ge runt 330+...ska kanske själv göra vissa saker av dessa hos khöler... ///M3 |
|
|
Ok...lite bättre koll nu på vad som finns att göra... så 330 är ungefär vad man mest kan få ut utan att lägga för stora pengar eller överladdning. Var hittar man khöler racing nånstans? En gång BMW alltid BMW!!! |
|
|
e d 2,5 tums som sitter original på e36 m3 lr?? M POWER- När du älskar att KÖRA!!! |
|
|
Khöler racing finns i Ullared.. ///M3 |
|
|
KimMaarva: Nja, ungefär 330hk skulle jag tro. Men det är fan inte billigt det heller om du skall göra allt som är nämnt ovan. Tror kolfiberinsuget kostar runt 25" bara det, eller runt där nånstanns... ///M3 |
|
|
M3_LOVER: Vad vanoschip gör. Ja du, det optimerar helt enkelt kamtiderna. Vanos är ju variabla kamtider. Sendan ändrar du tänkurvan osv med det andra chipet. Men ett Vanos chip ändrar som sagt kamtiderna. ---- Ok, glömde kammar i 330+ kittet. 3" system är tveksamt om det behövs, har inte sett många bilar med det. Brukar räcka med ett riktigt rostfritt sportsystem i 2,5" + katersättare. --- Mvh. Robban Johansson - "Det ska vara Tyskstuk!" www.robban.org - Snart färdig! |
|
|
Inte en chans att man når 330 riktiga hk utan att mekanikst bearbeta motorn och andra kammar. Oavsett hur fina kolfiberinsug chip och hur duktiga köhler racing än må vara. Mvh Asken |
|
|
Asken: Det står väl överallt att det behövs kammar också eller.. =) --- Mvh. Robban Johansson - "Det ska vara Tyskstuk!" www.robban.org - Snart färdig! |
|
|
3" är för stort på en m3:a. Hamann,schnitzer å såvidare kör med 2½" av en viss anledning. Med 3" så låter det mer, måste bli ett fint mottryck med 3" Förra bilen Länk |
|
| ha ha ta inte illa upp men de ser ut som SNILLEN SPEKULERAR här ha ha ha mvh | |
P, Sundh |
haha :) några visa förslag då burt? någon snille blixt? BMW M3 is a great car, the GT is an outstanding experiance! |
|
Jaså...jag har hela tiden trott att sportsystemen till M3 är 3"..men när du säger de så....kanske är 2,5" ja.. Vad fan är orginal då?? ///M3 |
|
|
De så kallade "sportsystemen" till M3 finns ju i alla tänkbara dimensioner. Supersprint har alternativ mellan 70 och 76 mm dimension, d v s ca 2,7-3". Om du tittar på de rena race-systemen så är de inte heller större. Här gäller inte regeln "ju större dimension desto bättre". Viktigare är ju flödet igenom systemet och det spelar ju ingen roll om du har 5" där bak om dämparen eller katten har mycket motstånd i sig. Jens |
|
|
MrMarsupilami: Okej, jag har Ferrita 76mm tror jag, med DTM slutrör. Men jag har kattarna kvar som motar. Khöler ska nog få slänga dit kattersättningsrör på 2.75" istället Gör extraktor grenrör mycket på ljud och effekt?? Eftersom dom e så jävla dyra! ///M3 |
|
|
M3_LOVER: Extraktorgrenrör gör inte mkt på en M3 då denna har extraktor som original. =) /Edvard BMW CS # 4503 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.