|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Till Schnitzer, svaret finns hos MrMarsupilami. Det är varvtalet som ökar, samt det var cirka 360 hk som höjde effekten på motorn, det är enbart chipsen samt lite korrigering på styrboxet så att man fick långsammare drag på 1.an samt 2.an och så vidare så att man når cirka 290 km/h cirka 7200 v/min. i 5.an växel.. Det rekommenderas inte att ha sådan chip utan att ändra något i växellådans växlingar samt bakaxel utväxling. Växellådans utväxling samt bakaxelutväxling gör så att det går långsammare på 0-100 men ligger under 6900 v/min när man når på 290 strecket. Vänligen |
|
|
Till Schnitzer, svaret finns hos MrMarsupilami. Det är varvtalet som ökar, samt det var cirka 360 hk som höjde effekten på motorn, det är enbart chipsen samt lite korrigering på styrboxet så att man fick långsammare drag på 1.an samt 2.an och så vidare så att man når cirka 290 km/h cirka 7200 v/min. i 5.an växel.. Det rekommenderas inte att ha sådan chip utan att ändra något i växellådans växlingar samt bakaxel utväxling. Växellådans utväxling samt bakaxelutväxling gör så att det går långsammare på 0-100 men ligger under 6900 v/min när man når på 290 strecket. Vänligen |
|
|
???????????? "One for economy and One for the fun of it" |
|
|
Nu förstår jag inte riktigt heller. Det jag menade var bara att ett chip/mappning ändrar mer än bara varvstoppet. Att ändra utväxlingen är en helt annan femma. Jens |
|
|
Så man kan enbart genom ett trimchip flytta maxeffekten uppåt på en M5 3.6 till 7500-8000 rpm istället för 6900 rpm? Jag kollade på Dinans optimering (engine software) till M5, det gav maxeffekten 342 hk, uppmättes fortfarande runt 6900 rpm, efter det avtog det tydligt. Det blev en bra ökning efter 6900 också men aldrig mer hk än vad motorn gav vid 6900 rpm. Spelar inte kamaxlarna någon som helst roll för vid vilket varvtal M5-motorn når sin maxeffekt? //HD91 ____ E34 M5 Limousine register |
|
|
Jag är inte insatt i vilka olika chipalternativ som finns för M5 E34 men den effekt/vridmoments-kurva du får är ju olika från leverantör till leverantör. Om du går in och tittar på superchips hemsida t ex så ser du att kurvan för E39 M5 skiljer sig betydligt mellan originalchip och superchip: Länk Kamaxlarna spelar ju självklart också in. Om du byter dem ska du ju helst mappa om men då har du ju helt plötsligt en annan motor än original. Jag pratar bara om att chippa/mappa en originalmotor.. Jens |
|
|
Hejsan. Lite skoj det där med farter. Jag har en kompis som är väldigt BMW intresserad. Han hade en M5 3,8l. Den var chippad och gick fruktansvärt bra. Och han mätte upp sin med GPS, och den varvade ut till varvstopp i exakt 275km/h. Och mätaren visade otroligt nog också 275km/h. Den var riktigt trevlig den bilen. MVH Morgan. Länk |
|
| Det är faktiskt så att bränslet även har en kylande funktion, avstängd bränsletillförsel i 7000 varv på en ordentligt hårdkörd motor kan definitivt leda till tråkiga saker! | |
|
HD91 det beror på kammarnas utseende det kammar för alla tänkbara tillfällen massor av topp effekt vid 7-8-9 tusen rpm eller massa kraft vid 5-6 tusen rpm allt beror på om ventiler blr öppnade mycket vid en kort period eller öppna länge men inte så mycket. mkt toppeffekt (hk) på höga varv så öppnar man jättemycket väldigt kort period (Formel 1) ett grymr vrid får du om stoppar i kammar men lååång öppet tid men inte så stor dörr... ( stor v8 i en lastbil) mittemellan är de flesta gat bilar för körbarhetens skull Länk |
|
|
behandlade min 3,6:a så väldigt ofta. hade inga problem alls. trodde alla insprutare stängde spridarna helt vid kraftig motorbroms... |
|
|
Är det inte vanligast med motorras på 3,8:orna när man gör toppfartstest? //Schnitzer |
|
|
Enligt mätaren gjorde min 3.6 knappt 285km/h , man får väll dra av en bit för att få korrekt hastighet. Hade varvstoppet satt på 8000rpm. Om max effekten ligger vid 6900rpm så tycker inte jag att man ska växla vid 7000rpm (samma som Gustaf menar?). Försöker hålla så att 6900rpm ligger mellan växlingarna. Kommer inte ihåg nu eftersom jag sålt bilen. Men om man växlar vid tex 7500-8000rpm så hamnar nästa växel kanske på 6000rpm, och då ligger maxeffekten därimellan. Växlar man vid maxeffekten så hamnar man väll för långt ner i registret på nästa växel??? Eller? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.