AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.033

Hurt klarar M5 3,8:ans motor dessa höga farter

Sida 1 av 2
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Hur fort har ni kört med era M5 3,8? Skulle vara kul att veta hur fort det kan gå på hastighetsmätaren, gärna hur mycket det varvade då också. Är intresserad av en 3,8 men är orolig för hållbarheten. Hörde en historia av en kille som jag känner som hade en som han pressade upp i 280 km/h sedan släppte han gasen och så fanns det ingen kylning eftersom den stängde av bränsleinsprutningen. Det blev skrot av motorn, resultatet blev att en kolv gick åt skogen. Skulle verkligen vara intressant att veta av någon som är kunnig på just 3,8-motorn hur detta problemet kan dyka upp. Om man istället frikopplar så att varvet går ner under 1000 rpm så kommer ju motorn att få kylning. Är det på detta sätet som de flesta 3,8-motorerna rasar pga att det stänger av bränsleinsprutningen eller är det för att det varvar så otroligt mycket? Vad är som tar död på motorn? Även om det varvar mycket så tycker man att den borde hålla under en kortare tid (vet ej under hur lång tid) då den får bränsle, eller har någon en annan uppfattning? Förslaget med att frikoppla, kan det göra att motorn klarar sig? Då slipper man den "onödiga" motorbromsningen. Om den däremot är chippad så kan den säkert få fel med bräsnle på olika varv, kan väl också bero på vad det är för chip osv.

Tacksam för svar!

//Schnitzer

Hörde att SL55 faktiskt också hade det problemet. Så de ändrade motorstyrningen så att den alltid ger lite bränsle även fast man slutat gasa, så försvann problemet. Mao sluta aldrig gasa :)

Inte för att det var svar på din fråga men jah har iallafall hört problemet.
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Just M5 3.8 ska det tydligen vara tunnare cylinderväggar i.
Och då belastas motorn mera vid höga varv.
Det där med att släppa gasen vet jag faktiskt inte..jag gör de på min om jag kommer upp i höga farter...känns bättre i allafall):

///M3
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Kör man i 250+ och släpper gasen så stängs ju spridarna av som vid alla varvtal över 1500 och utan kylande bränsle så kan sånt här hända tyvärr, frikoppling hade nog hjälpt...

Fast det är ju aldrig speciellt bra att varva länge över "marschhastighet", och för en M5 borde den ju helt klart ligga runt 200...
Att hålla gaspedalen nertryckt helt mer än typ 10 min kan ju inte sluta lyckligt varje gång!
//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
Om det är en M5 3,6 eller 3,8 som man motorbromsar med i så höga farter spelar nog ingen större roll. 3,6:an kan rasa den med, men är man osäker på hållbarheten ska man ju inte köpa.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Kan man be någon tillverka ett chip, skräddarsytt som har varvstoppet på 7000 eller 7100 rpm till M5 3,8? I instruktionsboken står det att man inte får varva mer än maximalt 7000 rpm. Det ska inte heller finnas något att hämta efter 7000 rpm, max effekten ligger ju på 6900 rpm så det är ju egentligen bara onödigt att ha ett chip som gör att den varvar mer än 7000 rpm. På 1:an och 2:ans växel kan det ju då bli lättare att komma på varvstoppet, men det skulle på något sätt i alla fall vara bättre för motorn om den aldrig skulle komma upp över 7000 rpm.

//Schnitzer

Visa användare
104
limmo
m5-95 alpina b6 3.5 87
bränleavstängning har ju alla moderna motorer hahahaha ska inte rasa pga det men fel bränsle balndning( lambda) vid fullvarv hm!!
max f
tror inte att motorn jävlas så och går sönder sen ska den väl stoppa vid 250km/h och om han åkte 280km/h så var den nog chippad och dom missat det där med att motorn vill ha lite kylning från luften eller bränslet.
287km/h....riktig fart på rullande landsväg enl förra ägaren....har inte vågat prova riktigt än..

/peter
OL
18
OLLIE 2
M5 - 92
jag själv har provat lite över 290 km h då jag bytte chipsen för att testa motorens kondition. Jag körde från Arlanda till Uppsala under 7 minuter.

För bilen jag har hade det inte haft något problem med att köra över 250, men jag skulle nog inte göra det igen då det är i orginal igen med chipsen.

Känns mkt stabilt, hade kontroll över bilen.. men ruskigt fort var det.

Så vissa bilar kan ha otur med motorer som inte håller måttet...
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
OLLIE 2: Finns det speciella chip till M5 3,8 som sprutar in mer bensin vid de farterna eller varvtalen? Motorbromsade du från 290 km/h eller kopplade du ur?

//Schnitzer

Står det verkligen i instruktionsboken att man inte ska varva över 7000rpm?
Isåfall var? Har läst den utan och innan men aldrig sett det.
Låter hur dumt som helst att BMW M skulle satt varvstoppet på 3,6l på 7250 och 3,8l har det väl ännu högre.... om man verkligen bara fick varva den till 7000?

Var i instruktionsboken står detta?

Nyfiken........

-We can't stay here, this is bad country!
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
3.6 och 3.8 har samma varvstopp, dvs 7250 rpm +/- 50 rpm.
Jag vet inte om det står i instruktionsboken till bilarna men i BMW:s tekniska information står att högsta tillåtna marschvarvtal är 7000 rpm.
Jag ser ingen anledning att varva motorn över 6900 rpm när det inte finns någon mer effekt att hämta där.

//HD91

____
E34 M5 Limousine register
//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Race E34 Turbo 650hp/830nm
Många 3.8or går lent på höga varv redan orginal (med orginalmappen) Att det går lent vid så höga varv gör att det blir fruktansvärt varmt vilket gör att kolvarna går speciellt om man ligger och matar på i mil efter mil. Den marginal som finns i brist på kylning vid gasuppsläpp är alltså mycket liten vilket gör att det kan trigga ett ras. 3.6an har inte riktigt samma problem.

Turbocenter gör ett chip som just adresserar detta problem genom att feta på bränsleblandningen vid höga varv vilket ger en kylande effekt, dessutom tror jag att dom lagt in att spridarna håller lite öppna nån millisekund även efter gasuppsläpp för att just minska det problemet. Så chippning (rätt sådan) kan i många fall vara bättre än orginal!

När det gäller varvning av iallafall 3.6an så är 8000rpm absolut inga problem rent mekaniskt, men om inte bränsle finns för dom varven så rasar det nog ganska snart.........

"One for economy and One for the fun of it"
Det där är inte helt sant tror jag. För det första tror jag effekten stiger något ytterligare med ökande varv (det gjorde den på M3, man kanske är olikt på M5) men du hamnar även högre upp på nästa växel dvs mer effekt på nåsta växel. Det gjorde en stror skillnad på M3 att hamna högre upp i varvtalsregistret på nästa växel. Men när man varvade ur femman så var det inte så mkt snabbare iofs... Sexan segade den på i dom riktigt höga farterna.

" Det ska inte heller finnas något att hämta efter 7000 rpm, max effekten ligger ju på 6900 rpm så det är ju egentligen bara onödigt att ha ett chip som gör att den varvar mer än 7000 rpm. På 1:an och 2:ans växel kan det ju då bli lättare att komma på varvstoppet, men det skulle på något sätt i alla fall vara bättre för motorn om den aldrig skulle komma upp över 7000 rpm."
RafkoM3
Angående motorbromsa och att den stænger av brænslet och det blir før varmt ær felaktig information...

Givetvis stænger motorstyrningen av brænslet, men den stænger inte av helt, utan den ger ca tomgångsmængd...
I och med att du har stængt spjæll så har du knappt någon førbrænning vilket inte resulterar i stor værme generering.
Givetvis har man stor friktion vid det varvtalet vid motorbroms, men det blir ændå inte SÅÅ varmt att man smælter kolvar.

Länk
Länk
//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Race E34 Turbo 650hp/830nm
Håller med Rafko att spridarna är vid gasuppsläpp öppna som ca tomgång, det jag menade var att chipet lade på ytterligare lite extra. Sen så stämmer det att endast gasuppsläpp är nog inte den avgörande faktorn, men när det är så varmt med magerblandning under längre tid så kan det vara det som får bägaren att tippa över.

"One for economy and One for the fun of it"
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Gustav: effekten går ner ordentligt på M5:an efter 6900 rpm, effekten är 315 hk (232kW) (3,6ltr) där och vid 7000 rpm 290 hk (214kW) och sedan bär det av nedöver i rask takt.

Jag tror inte att bara vanlig chiptuning gör M5-motorn starkare vid tex 7500 rpm än vid 6900 rpm, då måste man byta fler saker.

Jag tror säkert att M5-motorn mekaniskt kan varva 8000 rpm och mer, har hört en maskin gå på 8200 rpm utan att det gick sönder, skulle jag köra på de varvtalen skulle jag dock byta till andra kamaxlar och porta toppen på bilen samt mappa alltihop hos någon firma.

Har kollat instruktionsboken på min bil, det "Schnitzer" skrivit om 7000 rpm stämmer, över 7000 skall undvikas, oavsett om det är temporärt eller marchvarv, står i avsnittet om varvräknaren, det är samma i boken till M5 3.8 också.

Beträffande motorskador på M5 3,8 så är det som vanligt på det här forumet, helt olika åsikter och båda verkar säkra, för min del så är mina kunskaper "back to square one" så att säga.
Vore intressant att höra om någon här har haft en skada på sin 3,8-motor och vad diagnosen visade för orsak till skadan?
Skadans art känner de flesta till, hål i kolv alt. sprucket motorblock, men hur uppkommer det och hur kördes bilen vid tillfället för skadan?

//HD91

____
E34 M5 Limousine register
En kommentar ang chip och varvtalshöjning...
De flesta chip ändrar ju inte bara varvstoppet utan hela effekt/vridmoments-kurvan. Detta innebär ju att varvtalet för toppeffekten ändras till ett högre varvtal vilket innebär mer effekt.

Jens
Tycker de flesta motorskador med 3,8l motorn som kommit då man kört mycket fort, typ maxfart, med chiptrimmade motorer.

Inte tycker jag att det kan vara vanligt på en M5 3,8l att den inte skulle hålla att köra maxfart (250km/h) Då skulle väl bmw säkerligen rättat till felet? Lika som de gör på M3, och M5 nu.....
Alt. kan ju ochippade motorers motorskador bero på att motorn är 10år gammal, samt kanske fått sig en släng med dåliga ägare som gett dålig service.

För en M5, M3 dör snabbt med "Olle 18år" -utan pengar:)

Att chiptrimma en sugmotor är som att kasta pengar i sjön, mappa är dock en helt annan sak:)

-We can't stay here, this is bad country!
OL
18
OLLIE 2
M5 - 92
Till Schnitzer, svaret finns hos MrMarsupilami.

Det är varvtalet som ökar, samt det var cirka 360 hk som höjde effekten på motorn, det är enbart chipsen samt lite korrigering på styrboxet så att man fick långsammare drag på 1.an samt 2.an och så vidare så att man når cirka 290 hk cirka 7200 v/min. i 5.an växel..

Det rekommenderas inte att ha sådan chip utan att ändra något i växellådans växlingar samt bakaxel utväxling.

Växellådans utväxling samt bakaxelutväxling gör så att det går långsammare på 0-100 men ligger under 6900 v/min när man når på 290 strecket.

Vänligen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.