AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
4.520

Trasig navigator på m3 -01!

Sida 2 av 2
Hola.
Gjorde som RS2 beskrev och jag fick fan ta mig ut skivan!!! Vågar inte stoppa in den igen.. Lampan lyser fortfarande konstant.
Nu är det väl dags att uppgradera eller starta om den på något sätt??
/ hane80

Hane80
imola:min navi fungerar överallt här uppe i norrbotten till och
med minsta byväg finns med och tanten med rösten är extremt exakt har VDO Scandinavia 2004.Hane80:min navi reagerar ibland
på det sättet att den inte vill starta upp från menyn det finns ingen indikation att jag har en navi. men efter ett par min eller att
jag kör ett par omstarter med tändningen så har den rättat till sig
och vips är den tillbaka.för mycket hi-tech antagligen

Fråga först och du får många svar.
_______
Länk
Hane80,

Vad bra att det fungerade och att du fick ut CDn! Hoppas att Navigatorn är OK i övrigt!

Om det var en vanlig kart CD som hade fastnat så är chansen stor att Navigatorn startar om av sig själv igen nästa gång du startar bilen efter att den varit i vila (du behöver inte stoppa i någon kart CD ännu).

Om den inte gör det så krävs det att man uppgraderar Navigatorn och man måste kanske initiera uppgraderingen via DIS för att få igång den igen. Om det var en uppgraderings CD som fastnat i Navigatorn så måste man definitivt göra en ny uppgradering för att få allt att fungera igen.

Kolla med CoolBlueM3Coupe om han har tid att hjälpa dig med uppgraderingen. Den senaste programvaran till Navigatorn är V22 CDn och den uppgraderar din MK3 till 3-1/63. Det kan behövas en speciell Key CD också om den aldrig är uppgraderad innan (mycket troligt så se till att ha denna tillhands)!!

Annars ska ju din BMW verkstad kunna göra allt det här också men man undrar ju ibland...

Som jag sa tidigare så är de väldigt snabba på att vilja byta ut dyra delar. Det är nästan så att du skulle begära någon typ av kompensation eftersom de ville sälja en ny för 12 800 kr ifrån början!

Lycka till!

/RS2

Bayern München,

Låter som om din Navigator har svårt att läsa CDn (bränn en ny kopia i hastigheten x1) eller så har du något spännings fall på vägen till Navigatorn vilket gör att Bordmonitorn startar på programvaran i Video modulen istället.

/RS2
RS2:problemet är inte det att navin inte kan läsa cd´n utan att i själva bordmonitorn så är navigationstexten ej klickbar så jag kommer inte in i själva navi´n men när jag väl är inne så funkar allt snabbt och bra.mvh/nisse

Fråga först och du får många svar.
_______
Länk
Bayern München,

OK då missförstod jag kanske dig när du skrev att "Navigation" inte fanns i menyn på bordmonitorn och att du var tvungen att slå på och av tändningen flera gånger för att få igång den eller?

Jag vidhåller nog ändå att det tyder på att Navigatorn har svårt att starta och det kan bl a bero på att den inte kan läsa CDn korrekt vidd uppstart eller att den inte får ström direkt när man öppnar dörren eller slår på tändningen. Sen finns det flera andra möjliga orsaker men dessa är ju relativt enkelt att kolla först.

/RS2
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Lyfter en gammal tråd som "räddade" min helg ;)

Skulle uppgradera min MKIII till senaste versionen för att få split screen. Hittade länkar till olika OS och laddade ner V24 samt key-cd vilka brändes.
Följde intruktionerna och stoppade i CD-skivan i läsaren. En text typ "software update" dök upp på skärmen och sedan blev den svart. Läsaren där bak jobbade (lät som den läste eller försökte läsa) ett tag och sedan matades skivan ut för att sekunden senare dras in i läsare igen. Så höll det på ett bra tag och jag föstod att den hade problem. Vid nästa utmatning så ryckte jag skivan. Dum som jag var så stoppade jag sedan in Key-cd'n vilken matades in men inte ut...trots tryckande på eject. Nu började tankarna snurra om att det kan bli dyrt...

Var tvungen att köra ett ärende och skärmen var fortfarande svart. När jag tog bilen efter uträttat ärende så dök det upp en meny på skärmen med taskig grafik och avsaknad av GPS-alternativet. Detta förstod jag senare att det var det inbyggda gränssnittet.

Sökte och läste igenom ett antal trådar och hittade till slut denna där RS2 beskriver hur man ska kunna få ut CD'n genom att hålla knappen intryckt länge. Det fungerade nästan så...Jag höll inne knappen ca. 7 minuter och plötsligt kom skivan ut, dvs jag behövde inte vänta tills det släcktes och sen trycka igen. Hoppet började komma tillbaka...

Gick sedan in och brände nya skivor för OS och key-cd på skivor som borde vara av högre kvalitet samt att jag satte lägsta hastighet på brännare. Lyckades dock inte sätta lägre än 8x i Nero.

Ut till bilen igen och i med den nya V24-skivan. Text om "software upgrade" dyker upp följd av en progress bar som tickar på. Obeskrivbar känsla ;). Den kör på och spottar så småningom ut skivan och ber om key-cd vilken stoppas in. Även detta funkar och sen dyker BMW-loggan upp på skärmen. Stoppar i kart-CD'n och testar runt. Allt verkar funka och gränssnittet är verkligen ett lyft.

En liten parantes...När jag knappade runt och kom in i adressboken med sparade adresser så kunde jag konstatera att min bil förmodligen varit och hälsat på i vårt kära land även med sin fd tyska ägare. En adress var "Cottage Strängnäs"...

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Glömde...

Tack RS2!

___
//Ulf
Programmer,

Vad bra att det fungerade till slut då! :-)

Innan ni testar att uppgradera själva så kolla att batteriet verkligen är fulladdat eftersom navigatorn måste ha full spänning annars startar inte uppgraderingen.

Om ni har en MK3 så skall ni INTE ta ur kontakten till navigatorn eller säkringarna innan den har gått i vila om något inte skulle fungera eftersom navigatorn kan skadas.

Det är även rekommenderat att radera minnet i adressboken och senaste destinationer innan ni startar en uppgradering för att undvika problem.

/RS2
pu
528
pulare
520 D F11 2014
Skulle behöva en uppdatering V24 samt key-cd något tips om var jag kan ladda ner dom. Key cd´n är det samma som orginalkartan?

pulare
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Uppgradering kan du hittar här Länk

Key-cd innehåller lite programvara som tillåter dig att uppgradera från en version utan splitscreen till en version med splitscreen och detta bränns på en separat CD som man ombedes att stoppa in när den vanliga uppgraderingen är körd. Kan tyvärr inte hitta någon länk till Key-cd för den jag hade funkade inte men det finns säkert någon annan som vet var den finns.

___
//Ulf
pu
528
pulare
520 D F11 2014
Behöver jag key-cd´n för jag har redan splitscreen SW 3-1/40 skulle bara uppdatera till SW 3-1/63 vilket är den nyaste till mk3

pulare
Om du redan har splitscrren (dvs 3-1/40 eller nyare) så behövs inte Key CD.

/RS2
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Imola, och många andra: Det finns ett välkänt problem med BMW's navi datorer som gör att dom inte kan guida med röst och pilhänvisning vart man ska, däremot ser man på kartan vart man befinner sig. Detta problem verkar oftast ha uppstått i samband med uppgradering av mjukvara. Jag och många andra har förgäves varit i kontakt med BMW sverige angående detta, men dom vill inte erkänna att det finns ett problem. På verkstäderna verkar dom inte heller riktigt förstå problemet. TYVÄRR.

Navigatorn ska kunna guida på hur liten väg du än är, och var än i sverige du befinner dig, bara vägarna finns utritade. Det fungerade med min förra 750, men inte med min nuvarande.

OBS! Ett varningens ord - uppdatera ALDRIG mjukvaran bara för att göra det, med tanke på att detta problem verkar väldigt väldigt ofta uppstå i samband med just uppgradering.

Jag har tänkt att försöka ta tag i det här igen, men det finns så lite tid till det just nu, tyvärr...
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Hej,

Tror inte felet uppkommer vid uppgradering utan det verkar finnas där från början.. Så var det på min i alla fall..

Mvh Jimmy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.