AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
4.518

Trasig navigator på m3 -01!

Sida 1 av 2
Har en m3 -01 som navin lagt av på, är det någon annan som råkat ut för detta?
På bmw säger dom att boxen i bagaget måste bytas... kostar 12.400:-!!!!! Vet någon ett annat alternativ, typ begangnad eller från krockade bilar??

Mvh Olof

Hane80
Hane80:

Trevlig bil du har:))

Om du läser CBM3 dagbok från datum 2003-04-23 så ser du att han oxså drabbades av liknande problem men som till slut löste sig.

Galleriet klick-Frilansare klick-välj CoolblueM3

Ps.Välkommen till detta beroende framkallande site
Navin fungerar ju så dåligt ändå att det knappt är någon mening att ha det ;)
Imola:

Va min fungera klockrent dock så har jag fått den senaste mjukvaran uppgraderad av herr Ask.

Utan damen med rösten skulle jag vara vilse flera gånger om klart ett måste vid ett ev bil byte.....
Den hittar ju bara i storstan, där man minst behöver den. Så fort man lämnar staden så är man lost...
I Minin har jag DVD Navin och den funkar klockrent även långt utanför stan...
Imola:

Kanske läge att flytta till stan:)))
Hane80,

På vilket sätt har den slutat att fungera?

Imola,

Vilken kart CD använder du? BMWs CD uppdateras ju 2 gånger per år. Röst navigeringen ska fungera i hela Sverige på de senaste versionerna.

/RS2

Länk
Hej alla hjälpsamma bmw polare. Jag är väldigt tacksam för alla svar jag fick med betoning på Starres inlägg. Läste om cb:s problem och det låter nästan som mitt. Grejen är den att navin va ju trasig när jag köpte bilen och ägaren då sa att den bara slutat fungera. I menyn på tv:n står det helt enkelt inte navigator längre. Den hittar inte enheten!! Har snackat med bmw nu på morgonen och dom ska ringa till någon och höra om problemet och sen höra av sig under dagen..kan man ju hoppas...
Jag är tacksam för fler svar.
Mvh. Olof.

Hane80
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Hane80:
Vet inte alla omständigheterna gällande att säljaren sa att den inte funkar helt plötsligt.
Om jag hade haft en 4-500' kronors bil så hade jag varit väldigt intresserad varför den slutade att fungera. Kan det vara så att ägaren innan redan fått en kostnadsförslag och tyckt att det var dyrt (?!). På en -01:a ska allt funka eller hur?
Säljaren har ju skyldighet att informera om ev. brister och "bef. skick" existerar ju inte längre. Om det inte står något i ert kontrakt hade jag iallafall försökt med det först.

M V H
Stephan

_____
Länk
Hane80,

Lyser lampan på navigator enheten i bagage utrymmet? Vad händer om du stoppar i en kart CD? Låter det som om CDn snurrar igång och att den börjar läsa av den?

Det kan också vara så att navigatorn hamnat i ett "odefinierat" läge efter ett misslyckat försök till en uppgradering eller efter att strömmen varit bortkopplad. Så det behöver inte vara någon elektronik som inte fungerar.

Man skulle kunna testa att försöka uppgradera den på nytt om den tar emot en CD. Ibland måste man dock använda DIS (BMWs servicedator) för att starta en uppgradering och definiera vilka språk mm som ska laddas in.

/RS2
Starre:

Är på gång... Men min dör i t.ex Alingsås eller i utkanten av Halmstad. Den vet var den är och allt, skriver vägnamn osv, men kan inte vägleda. Känns som att kartritaren har skippat vissa områden bara för att få med hela universum.

RS2:

Jag använder DVD 2003:2, men letar efter en skiva som bara infattar Sverige. Kanske någon eftermarknadsskiva har bättre täckning i Sverige - skiter i Europa!
Imola: Har du inte Scandinavia - varianten? Kan ju vara någon skillnad på DVD och CD men de bör ju inte a gjort "servicen" sämre med DVD:n.

Det som händer för mig ibland på riktigt små orter (typ Kumla och till Hasso) så klarar den inte av att säga höger och vänster men du kan se på kartan vartåt du ska.

Lite off-topic mot inte fungerande navi men ändå.

Nu till Hane80: SOm du kanske läst fick jag ett klart problem med navin. Om dioden är släckt/lyser konstant är det ett tecken på att det inte är bra. Det skall blinka lite till och från annars har du problem med att skivan inte snurrar.

Det problemet jag hade gick inte att lösa med någon av de föreslagna "svartkonsts" metoderna och inte via DIS:en heller, den var helt död i något mellanläge som skrevs ovan.

Du får återkomma om du kan få ut och in CD-skivor, isåfall finns det hopp. Du är ju nära Malmö så jag kan kanske hjälpa dig med uppgradering, om du håller mig skadeståndslös om det inte funkar ;)
CoolBlueM3Coupe:

Har Europa-DVD. Men t.ex Volvos navigator hittar in på minsta lilla grusväg... Varför skulle inte BMWs göra det?
CoolBlueM3Coupe,

Ingen "svartkonst" här inte! Det är bara det att BMW är mycket bättre på att byta ut delar än att felsöka och att använda DISen. När jag frågade min verkstad om de kunde uppgradera programmet i DMEn (motorstyrningen) för att komma tillrätta med kallstarterna på M3an så visade det sig att de aldrig gjort det tidigare och att det endast var en mekaniker som hade utbildning på sådant... :-)

Imola,

Såg du min länk ovan? Enligt den så ska nu hela Sverige täckas av röst navigering med den senaste BMW CDn (2003-2). Låter otroligt att det skulle vara mindre information på den nya Europa DVDn. För du använde BMW DVDn antar jag eller var det VDOs? Jag har 2003-1 och på den är det fortfarande så att röststyrningen inte fungerar ute på landet men kartan är helt uppdaterad. Kompisar byggde en 400 m väg till en ny sommarstuga förra året och den finns redan med på kartan. Imponerande!

/RS2
Imola:

Så långt från stan har jag aldrig varit:)))När jag åkte till Tyskland i somras så åkte jag igeom flera mindra orter och det funkerade mkt bra. Dock ska det väl sägas att resan gick för det mesta på större vägar. På hemvägen gick resan via Värmland och då var det några grusvägar som inte fanns med det såg ut som man körde på åkern=you are not on a digital road ja nu som har navi känner igen damen.
Vad jag menar med "svartkonst" var att jag i mitt fall inte fick ut CD:n och det finns massor av olika varianter bl.a:

* Håll inne ejectknappen (olika länge och tryck enligt olika mönster) och slå på tändning
* Dra ur kontakt på baksidan alt. dra två säkringar till Navi/radio
* Gör olika varianter av reset på bilen
* Stick in något CD-liknande för att tvinga fram en eject.
etc.

Jag ville alltså bara få ut skivan, som inte funkade, till slut fungerade en mekanisk lösning.

Slutsatsen var iallafall att navienheten var helt död och det skulle den inte vara tyckte BMW och gav mig en ny.
CoolBlueM3Coupe,

Jag har råkat ut för samma sak med att CDn fastnade och det var ingen BMW verkstad i Sthlm som visste hur man skulle få ut CDn och alla sa att man måste byta ut hela navigator enheten eftersom den antagligen var sönder.

Till slut så fick jag ett tips om hur man ska använda eject-knappen för att få ut CDn som sedan har fungerat för flera andra med liknande problem. Och så länge lysdioden samt belysningen bakom eject-knappen lyser på navigator enheten så finns det oftast hopp om att få igång den.

Om bordmonitorn startar med den inbyggda programvaran i video enheten istället utan valet "navigation" i menyerna så måste man oftast installera om eller uppgradera programvaran i navigator enheten för att få igång den igen och ibland måste uppgraderingen även startas genom DISen om inget annat fungerar.

Jag tror ändå att din BMW verkstad endast fick till stånd ett garanti utbyte eftersom de själva inte lyckades med detta...

/RS2

Hej alla.
Har gått igenom allt ni sagt nu och så här är det...

Lampan på navin lyser konstant. Skivan snurrar inte. Jag får inte ut Cd:n när jag trycker på ejekt knappen, får inte heller in en annan cd så jag förmodar att det redan ligger en i. Bordmonitorn visar inte navigator menyn.

Rs2. Du skrev att du hade ett sätt hur man fick ut cd:n. Hur installerar man om eller uppgraderar sin navi??

CBM3coupe. Jag tar all hjälp jag kan få så om du är villig att hjälpa min med uppgradering så bokar vi en tid!
Lägg ett mail till mig med nummer och liknande så ringer jag upp.

Är riktigt imponerad av denna sidan och dess läsare!!! Varför blev man inte BMW ägare tidigare!!!!!

Tack alla. Mvh. Olof.

Hane80
Hane80: Om du inte får in en skiva (eller ut) har du antagligen samma problem som mig. Det finns inga bra lösningar för detta, åtminstone inte vad jag vet.

Jag har bara erfarenhet av mitt eget problem och det verkar vara liknande som ditt, jag säger liknande eftersom det är svårt på avstånd.

Problemet med uppgradering är att man gör det via CD:n i navienheten (surprise) och har man inte den igång är det omöjligt att få till det. RS2 är bättre på DIS relaterade saker (vad jag vet) och det finns en instruktion hur man skall göra för att resetta via DIS:en (inte säkert att de vet detta på Förenade Bil). Jag provade detta på Borgs bil i Sthlm och med de symptom du du har och det hjälpte inte (och kostade inget heller eftersom det var efter arbetstid).

Jag skulle ringa till BMW, beskriva problemet, kanske nämna att du vet andra som har haft *exakt* samma problem, vad tror du RS2? Jag hade min inne på Förenade Bil i centrum i maj så de kan komma ihåg detta.

Har du väl fått igång enheten är det bara att maila (se min profil till vänster) så kan jag se till att uppgradera åtminstone till näst senaste versionen ;) Det tar 20 minuter ... inga skiftnycklar ;)
Om jag kommer ihåg rätt så lyser power lampan när navigatorn är igång (även utan CD) och blinkar när den är i vila eller under uppstart.

Tipset som jag fick och som fungerat för andra är att först låta bilen gå i viloläge (vilkert händer efter ca 10-15 min med tändningen avstängd och alla dörrar stängda). Det går också att bryta strömmen till navigatorn (samt radion, CD-växlaren och bord monitorn) genom att ta bort säkring nr 7 och 41 men detta är oftast inte nödvändigt.

Sedan så öppnar man bagageluckan (normalt så startar då navigatorn) och håller sedan direkt ned eject knappen under ca 3-5 min tills belysningen ibakom knappen slocknar (man avbryter då uppstarten av navigatorn) och därefter så släpper man och trycker direkt ned eject knappen igen och då ska CDn normalt komma ut (om det nu finns någon).

Testa detta först så kan vi ta de andra frågorna med uppgraderingen och initieringen via DIS senare (jag kan maila dig detta vid behov). Om det inte sitter någon CD i navigatorn så kan ovanstående ändå göra att det nu går att mata in en Nav CD och starta uppgraderingen.

/RS2
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.