AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.854

Har totalsmällt 530 iT -93 - Förs.bolagets värdering!

Sida 1 av 2
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Hej!

Har totalsmällt min kära 530 touring, en fin 93:a med 20000 mil på mätaren , importerad såklart, klima, dubbellucka, trä, hissar, drag, airbag, shadowline, vita blinkglas, manuell, servicebok, bes ua i maj, alu, nästan nya däck, säkert nått mer jag glömt.
Röd med svart inredning ej skinn, bilen (var) i toppskick på alla sätt och vis föutom en liten reva på förarstolens ytterkant/rygg.

Nu till problemet, bilen ska ju lösas in men jag och bolaget är inte riktigt överens om ersättningen så jag ber er om hjälp BMW bröder och systrar, vad skule ni värdera en sån bil till?

Tacksam för svar.

...BMWLundqvist....
Min spontana känsla att att den är värd runt ca: 50 000k
Hur mycket säger försäkringsbolaget ?

Mvh
Hawar
li
1.959
liste
535i -89
Allt runt 60.000 är rimligt. Är också intresserad av bolagets värdering...
LN
497
LNBT
S6Plus
Be att få pengarna o samtidigt få skruva av hjul kanske inredning osv. Tror knappast bolaget tagit med nya däck i priset.
En jag vet som hamnade i onåd med bolaget åkte helt sonika till skroten där den stod, visade upp reg. beviset på att han var ägaren och bad att få skruva av delar han ansåg sig vilja ha kvar. Detta dagen efter att bolaget hade värderat bilen. Kontentan blev pengar + delar, det man inte vet har man inte ont av...

Sparar till en ALPINA B10 V8
Länk
V8 S kommer vara en kultbil=för dyrt :(
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Försäkringsbolag...
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Vad vill dom ge då?
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Det ligger till så att jag vill ha runt 60 men bolaget vill bara ge 50.

Kan man begära att få plocka av delar från bilen?
Vad gör bolaget med vraket? Säljs det till en skrot som i sin tur
plockar av hela delar och säljer eller? Kan man få behålla vraket själv? Det finns ju lite gobitar till andr projekt isåfall...

...BMWLundqvist....
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det verkar som om försäkringsbolagen går att förhandla med i en sådan situation som du beskriver.

Hur kraschad är bilen?

Om du står på dig, kanske du kan få behålla "vraket" samtidigt som du får ersättningen.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Andie_83
Tjena! Polarens farsa sålde sin Volvo 740 TIC till f-bolaget för 25000, och köpte tillbaka den för 4000, sen gjorde han vid den igen. Det går att "lirka" lite med dom, dom är inte helt omöjliga! Tragiskt detta med din bil!

Ha det bra, lycka till

MVH

//Andy
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
tror ni att mitt krav på 60 är rimligt eller, om jag inte ska plocka delar....
vad bygger de sin värdering på?

...BMWLundqvist....
Tycker runt 60tkr är rimligt tills bolaget har köpt den är den din då kan du göra vad du vill med den men stora delar som motor/växellåda är lite extremt att plocka av men stereo byta till sämre hjul, dom vita blinkersen lägg i dom oranga om du har kvar dom skulle jag göra.

Klarade du dig helskinnad från olyckan eller blev du skadad?

Mvh Stephan

Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Hänvisa till likadana bilar som står hos bilhandlare, och presentera de dyrare alternativen, så har jag gjort två gånger och lyckats få upp budet rejält!

Mvh Abbe
Länk
Lo
86
Lowrider
328i -96
Beror på vilka bolag man har, Trygg Hansa är det hopplöst att köpa loss av pga att skrotarna köper deras bilar, man kan få lösen av If och Länsförsäkringar man brukar få betala runt 10-20% av lösenvärdet på bilen.

Grejen är att du kan kräva att bolaget ska ge dig en likvärdig bil du behöver inte ta kontantreglering om du inte vill.

Det är deras sak att bevisa att det går att få tag i en likadan bil med samma utrustning för deras lösenpris hos en HANDLARE ej av privatperson, Stå på dig!!!
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Vilket kan bli svårt för 50000:-... Privat, JA, men inte från en seriös handlare...
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Stefan735i: Jag har klarat mig helskinnad frånsett en ond nacke, hade inte heller familjen med som tur var.

Deimos: snarare runt 65-75 för för en fin o ärlig bil hos seriös handlare, skulle jag tro.

...BMWLundqvist....
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Kan bara säga VARNING för länsförsäkringar.
Har aldrig kännt mej så illa behandlad, som jag har blivit vid värderingen av min bil.

Han påstår att ALLA import-BMW är mätarskruvade och jag VET att min är ärlig. När jag påpekade att deras sista bud 52000:- är ett skambud för min bil, hänvisade han till priser i tyskland!!!
Bilen är väl försäkrad här! Fattar inte hur jag ska hitta en lika fin för de pengarna, och vraket fick jag inte köpa tillbaka - speciellt inte när det är import. Snacka om import-hat, känns otroligt kränkande.

Vet inte vad jag ska göra...

...BMWLundqvist....
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Stå på dig! Be honom åka till tyskland och hämta en bil! Sen kan du väl lägga ca tio tusen på de tyska priserna, detta för kostnad av resan dit och hem, registrering och allt tills bilen är körbar hemma! Eller så får han skaffa en likadan bil helt enkelt!

Mvh Abbe
Länk
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Saken är den att han vägrar skaffa en likvärdig bil, jag har erbjudit honom att leta upp en men kontantersättning är det enda som existerar och det är ej förhandligsbart eller som han sa:
Seriösa bolag förhandlar inte.... hmm

...BMWLundqvist....
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Länk

I reglerna står det under 37ff. rätt klart att det är försäkringsbolaget som avgör hur ersättning skall ske (ny bil/reparation/inlösen).

Beakta punkt 856 om tvist!
Kanske kan vara värt att chansa på en oberoende värderingsman?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ring ARN.Bums!! Han vare sig kan eller får hävda att all är mätarskruvade, det är alltid hans sak att visa att så är fallet, detkommer aldrighålla i en domstol att säga blblblblblmätarskruvade BMw etc.. Vidare är 10 papp aldeles för lite för en import. 15 - 20 är rimligt. Vad de gör är att de sitter o surfar o kollar upp vad man kan köpa skit för och hänvisar till dessa. Nej gå på BMW s lista och både svensk o tysk. Tag ett mellan pris på dessa och begär detta, nekar han, överklaga.

Otto: överklaga till vem??

Tipset är Johans förslag: hänvisa till punkt 856 i avtalet och be t.ex. 5 st BMW åf ge en värdering ( skriftligen)
Svart på vitt från 5 BMW åf om hur bilen värderas torde väl ge en rättvisande bild både för dig och honom

Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk) Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.