|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Ja som sagt.. vänder man på det til den biten så kan jag ju inte hålla emot! men jag tycker ändå det är sorgligt med salt som ska äta på ens bil pga att man inte har råd att köpa sig en ny bil och byta var 3:e år.... Länk Länk |
|
|
SOm jag skrev tidigare. Kanske kan man använda andra medel som är trevligare både mot bilar och miljö. Vi kanske har någon kemist på forumet... //Erik// ---Bättre väghållning än mittlinjen--- |
|
|
Jag lägger mig nog i något mellanläger här... Visst är salt rätt ok då det är underkylt, eller för att förhindra frosthalka som sagt, men ärligt alltså... Här i Sundsvall ser man ju flera gånger vid kraftigare snöfall hur plogbilarna saltar E4'an var annan timme, utan att ens ha plogen nere!! Det är där man kan snåla in på saltet.. För tänk om vi kunde få samma kvalitet på våra vintervägar som det är lite längre norrut! Ok, vi har inte samma klimat, men att försöka salta bort 4-5 cm nysnö är väl ändå ingen hit? Bättre att ploga och låta vägen vara vit och halkfri.. Att salta ger bara moddar.. // Björn Eriksson |
|
|
Håller med föregående inlägg. I Sundsvall är de hopplösa. De kan skata när det är 10 minusgrader! Då är det varken risk för srosthalka eller underkylt regn! Så onödigt! Så irriterande. Inte vill man köra om dem heller där de ligger i 70 på 110-väg. Man vill inte gärna få hela sidan pepprad med salt! Om de kunde begränsa användandet till de gånger det verkligen behövs då vore det kanon! //Thorssa |
|
|
Håller med föregående inlägg. I Sundsvall är de hopplösa. De kan salta när det är 10 minusgrader! Då är det varken risk för frosthalka eller underkylt regn! Så onödigt! Så irriterande. Inte vill man köra om dem heller där de ligger i 70 på 110-väg. Man vill inte gärna få hela sidan pepprad med salt! Om de kunde begränsa användandet till de gånger det verkligen behövs då vore det kanon! //Thorssa |
|
|
Oops, vart två där //Thorssa |
|
|
Hm, om jag inte missminner mig så pratade arbetskompisarna om att dom höll på och forskade med en "socker/salt blandning".. vet inte alls vad som ligger till grund, kan bara vara ännu ett rykte.. men sockret skulle tydligen ha liknande funktion i samband med saltet, ungefär som en ersättare för en del av saltet. Vore ju trevligt om det vore så, sockret äter ju inte metall så som saltet gör :) --- .. vassast på ön ;) Länk |
|
|
Socker?? öhh... heh //Svebba BMW Z Power |
|
|
Hej. Vägsalt orsakar en hel del olyckor också, Kör i ett saltat vägparti i låt säga 1-2 timmar, du känner dig lugn och gasar på lite mer en vad som är nyttigt för den här årstiden. Du kommer sedan in på ett vägparti som helt plötsligt är osaltat!...vad händer? Jo.. den salt som du nu har på däcken gör väglaget livsfarligt!....långt mycket farligare en om du kört på ren vinterväg under hela din färd. (Fråga åkarna vad dom tycker) och lägg då till den avslappnade körstil och den falska trygghet som saltet gett dig då har du en livsfarlig förare. För att inte tala om hur mycket ljus en våt och svart (Saltad) vägbana äter upp, det i kombination med saltlake på rutan har orsakat många omkörnings/mötes olyckor.... men det syns inte i olycks statistiken. Till och med Polisen påpekar detta nu och då, men vägverket tar ingen notis om detta då an tror sig veta att olyckorna skulle vara fler om man inte saltade...så man håller käft helt enkelt. Låt de förare som inte klarar av att köra på halt underlag köra av vägen ett par ggr....visst,många olyckor skulle det bli till en början, men folk lär sig förhoppningsvis misstag och vi får säkrare förare som lär känna väglaget. Med saltet så flyttar man bara olyckorna från en plats till en annan, dvs där saltväg möter osaltad. Vi blir så mycket sämre förare av att åka på "simulerad sommarväg" vi förlorar helt och hållet respekten för vintervägar och halka, och DET kostar liv! Det är ingen slump att det olyckor som händer i län där man inte saltar, har en väldigt stor procent "saltåkare" inblandade, dvs bilister från län där man saltar, man kör över sin förmåga helt enkelt. Mvh Skalman |
|
|
Klockrent Skalman!!! __ Länk |
|
|
fan där satte du verkligen huvudet på spiken skalman, helt outstanding klockrent!!, detta borde sättas ut i insändarsidan på sveriges alla tidningar så lyssnar nog vv "Även en 316 kan man ha kul med vintertid" |
|
|
skalman: mkt bra skrivet! patrik: jag tror knappast de lyssnar, men det vore ju fan värt ett försök!!! //Svebba BMW Z Power |
|
|
jepp, minst en insändare i varje tidning å sen en riktigt vild debatt så! "Även en 316 kan man ha kul med vintertid" |
|
|
skalman: får jag lov att sätta ut din argumentation i 2 st lokalblaskor? "Även en 316 kan man ha kul med vintertid" |
|
|
Hej. Javisst får du det Patrik, har väll haft tanken själv men aldrig fått kommit mig för. Mvh Skalman |
|
| -fått ;) | |
|
sådärja nu har både VF och VK fått insändaren, kommer nog ut på torsdag skulle jag tro "Även en 316 kan man ha kul med vintertid" |
|
|
Patrik Nilsson: när den har publicerats kan du ju berätta vad folk säger om det... //Svebba BMW Z Power |
|
|
jepp, men det är bara frågan om lokalblaskorna vill publicera det!!! "Även en 316 kan man ha kul med vintertid" |
|
|
Om dom inte ska salta vad ska dom göra då??? sockra?? MvH Bmw 4-ever |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.