AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.438

Vinterförvaring av bil

Sida 1 av 2
Dark Rider
Hej undrar om de är nåt speciellt man ska tänka på nu när man ska ställa av bilen för vintern?
Lite tips om var man ska ställa den, batteriet mm

Ni
161
NiFE
BMW 318da x 2014
palla upp den! =)
fr
35
fredde72
318 is -90
I garaget. ta väck plus polen från batteriet men glöm inte att du ska koppla på batteriet någon gång i månaden så du inte drar ut batterierna i service kortet! sätt ien torboll med kolla den ofta så du inte fyller bilen med vatten!
Är det totalt vansinne att förvara en bil utomhus under en ordentlig pressening?
Har just nu problem me att hitta garageplats i vinter....
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Länk
Länk
Länk

Där är tre länkar som man kan begrunda lite innan förvaringen!

Se till att byta olja INNAN ni ställer av bilen! Gammal olja innehåller sura rester och en del kondensvatten. Ny olja är bättre på att ta hand om det kondensvatten som blir vid temperaturväxlingar vid förvaringen.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Dark Rider
Aha...de där med oljan visste ja inte, ja tänkte de är väl inte lönt att byta innan man ställer av den men se där va jag lärde mej =)

Dark Rider
fredde72: va händer om batterierna i service boxen drar ut på ström?

Har ställt min i varmgarage, ska vara helt fuktfritt.

Tänker varmköra den 1-2 gång i månaden till 80-90 grader samtidigt tänker jag låta acc jobba ordentligt. Naturligtvis lyfta av pluspolen också

Ska palla upp den riktigt också men jag måste köpa ett par nya pallar för det.

Mvh
Ola Thomasson
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Apropå varmgarage, så var det en annons på blocket igår där ngn ville hyra ut inomhusplatser, så jag mailade och frågade efter pris.
Höll på att garva läppen av mig när han ville ha 8400kr!!! för förvaringen av min båt, 6x2,5m... och då ingick inte sjö/torrsättning... (varven i sthlm tar c:a 4-5kkr för detta inkl. lyften. Varav en del även kör vinterkonservering för de pengarna)
Så om ni har gott om deg så lär han ha gott om platser kvar...
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Ta bort batteripolen och fyll i minst 3 kg i däcken annars kommer däcken deformeras. Annars är väl det bara att låta den stå, smörj in eventuella gummi lister mm. så att dom inte torkar sönder..

/Daniel
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Är det verkligen bra att palla upp bilen och låta den stå så i flera månader? Jag förstår att det är bra så att man slipper få ståplattor på däcken men är det verkligen bra för fjädring etc.?
Jag har 2 gröna lampor kvar på min bil tills det är dags för oljeservice och jag har kört cirka 900 mil på oljan. (Castrol SLX)
På BMW sa dom till mig att jag behöver inte byta oljan då innan jag ställer på den igen i mars/april eftersom jag ändå inte ska starta den någon gång i vinter så kommer ingen kondens att bildas i oljan.Dom menade på att jag kan byta oljan då jag ställer på den igen i vår. Min bil ska stå i kallgarage. Ska se om jag kan fixa en fläkt som jag ställer på golvet som körs nån timme om dygnet.

///Daniel

Länk
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Menar bara att det känns rätt onödigt att byta olja för 1000 kr med filter och sedan byta en gång till då man ska ställa på den igen i vår.

///Daniel

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du ändå skall byta olja i samband med avställningen (i vår), är det mycket bättre att byta oljan INNAN du ställer av den.

Sedan behöver du inte byta olja i vår innan du ställer på den igen!

Mvh

Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Okej, då byter jag olja innan jag ställer av den isåfall.
Tackar! Om jag har otur kan det finnas råttor där jag ska ställa av bilen. Vad kan hända om det finns råttor där ? :D

///Daniel

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Gnagare är inget kul!

Har du otur slår de bo i din bil och gnager sönder diverse plast- gummi och tygdetaljer. Även elkablar i motorrum mm är då i farozonen.
Jag vill inte skrämma dig, men det finns i alla fall en liten risk för detta!

Ett tips som jag har hört (vet inte hur bra det funkar) är att man kan lägga ut enris-kvistar under bilen. Det skall de tydligen inte tycka om....

Mvh

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Vad är det för fel på Gnagare nu då!!

Heja AIK...

Trevlig helg grabbar och tjejer. :)

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Man skall byta oljan INNAN avställning, efter behövs inte oljan är ju ny. Ev. kondens försvinner vid första rejäla varmkörningen efter påställning. Så här görs iaf på alla inombordsmotorer på båtar som vinterkonserveras. (om ägaren gör enl. föreskrifterna).
Där kör man även i ngn smörja i luftinsuget, men den kanske inte är att rekommendera för bilar med kat.
fr
35
fredde72
318 is -90
Det ska vara att batterierna i service kortet blir ur laddade därför bör man koppla på ström med gemna mellan rum!
Hubbe: Konsveringsolja i insuget tills motorn dör är för att säkerställa att de finns olja i cylindrarna hela vintern.
De går även bra med vanlig motorolja, de ryker bara lite extra när man startar på våren.
Detta rekommenderas på båtmotorer inte på Z3or. :)

Hoppas lackeringen blir bra.

BMWCS Syd #05392
Snälla bruka sökfunktionen.
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
31
412
318 grabben
318-82 s14 turbo
320i-82
318-76
750ia-88
ja har gjort så med 750 pallat upp den fyllt på luft i däcken städat ur den riktigt ordentlig både i och utan på bytt olja i växelådan bakaxeln smöjt i lister med parafin olja tryckt till baka kolvarna på bromsoken sen har jag sprutat in konserverings spray i cylindrana
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Jag har nu fått tag på varmgarage som kommer hålla temp kring 14 grader varmt och då är det väl inte så noga med oljebyte och fulltank med bensin? Eftersom det är varmgarage...
eller?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.