AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.347

Fråga ang. M5 på Thituson Bil

Sida 1 av 2
mb
5
mbb
330i -01
Hej, jag undrar om det är ngn här som vet vad som hänt med motorn på den M5:a som står på Thitusons Bil i Jönköping?
vad är det för fel på den då..?
mb
5
mbb
330i -01
Jag ringde och pratade med dom idag, och tydligen så hade ngn som provkört den skickat i fel växel med totalhaveri som följd. Eller som säljaren sa "motorn är skrot". Det är en -99 som dom begär 229000 för.
titta dig efter en annan m5a om du nu e sugen på en sån...eller snacka me en annan duktig kille i jkpg om vad som kan ha hänt...det finns en duktig bmw kille här....vet du vem?? vill inte hänga ut honom här, han har redan fulltjockt me jobb uppbokad 2 månader framåt hela tiden..

/peter
[M
242
[MaNgE]
F82 M4 AC Schnitzer ACS4 Sport
F32 Alpina B4 Allrad
E32 730i

Motorn skar på motorvägen, han skickade inte i fel växel... ...växlade inte ens. 229 som de begär för den är hutlöst för mkt, det finns ju billigare fungerande M5 i tyskland om man letar lite.
Berco
Hmm den M5an har bara 6500 mil på mätaren och motorn har skurit.
Måste nästan vara mätarskruvad eller ???
33
246
330 diesel
i8 - 15
i3 - 17
Tesla S 90D
Ser att den fortfarande finns kvar hos Thituson. Hur mycket kostar en beg M5-motor?
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
70000-150000:- för en s62 maskin, beroende på mil, styrdon, kablar mm
fråga mercaägare om tihtuson bil får ni se på bullar...!!! Länk

"Även en 316 kan man ha kul med vintertid"
sök på forumet om denna bil, finns en tråd som förklarar vad som hänt. Pratade själv med säljaren av rent intresse för hur motorn hade skurit. Killarna som hade provkört bilen hade troligtvis fått in fel växel när de lekt. Bilen fick bärgas tillbaka och killarna försvann! Säljaren som hade släppt ut dem hade inte tagit någon kopia på deras körkort.
Tycker inte det är provkörarens fel, är ju dock ett rätt mänskligt fel om sådant händer... Aldrig hänt mig dock, men man hör ju om det ibland...

Dessutom så har ju bilfirmorna ganska omfattande försäkringar, så jag skulle tro att de rent av fått nån komplettering av försäkringen för bilen?, Kanske...

Om inte så tycker man att inte kan det ändå vara han som provar bilen som måste stå för det, handlaren ska stå för riskerna, så är det också enligt lag. Tänk på att en privat säljare av bil inte behöver ge några som helst garantier, medan handlarna måste.
Du tycker alltså det var helt ok att killarna som provkörde bilen försvann efter att ha förstört motorn?! Det var ingen försäkring på bilen när det provkördes. Visst ska handlaren stå för riskerna men kunden ska också respektera bilen i fråga.
Ja visst, men kanske killarna fick "panik" och trodde de skulle hamna betala?

Dessutom kan det ju varit ett misstag eller?

Dumt av försäljaren att inte ha en försäkring som täcker möjliga motorskador vid provkörning speciellt vis en så dyr bil, och är säljaren dum eller? -För om man provkör en M5 oavsett ålder så tror jag man vill se om alla 400hästarna är kvar.

Jag skulle allt ge fulla spjäll med bilen vid provkörning.

Jag tycker inte att killarna borde ha stuckit, men säljaren var ju så dum att inte ens anteckna killarnas persom uppgifter... Tycker han ska skylla sin egen dumhet. Och återigen till en privatpersons skyldigheter.... Man kan ju debatera detta i oändlighet, men säljaren borde ju tagit provkörarens uppgifter, kunde ju lika bra stulit bilen!
Skulle du ge iväg dina nycklar till en främmande person?
Först och främst så är det stor skillnad på att testa bilens gränser genom att köra bilen på "rätt" sätt än att leka på ett sådant sätt så man får i fel växel och förstör motorn. Visst, olyckor kan hända men när dessa killar bara försvinner så finns det inga ursäkter för dem, tycker jag.
Sen att säljaren inte tog en kopia på deras körkort var givetvis ett stort misstag. Men som du uttrycker dig, att han skulle skylla sig själv, tycker jag inte är rättvist. Som du skrev, alla kan väl göra misstag; speciellt när man är ny på jobbet. Men jag tror inte att säljaren blev långvarig.
Tydligen gäller inte försäkringen för många handlare när provkörning äger rum, konstigt nog.
Sen att jag, som privatperson, skulle lämna ut min nycklar till en främmande kan du nog fundera ut själv. Men sen så handlar ju jag inte med bilar! Du verkar tyvärr ha en del av den mentalitet som dessa killar hade.
Där tar du fel, och visst personangrepp.. För din bild av dehär killarna är inte så hemskt positiv, eller?

Jag uttryckte (som egen företagare) min personliga expertis i hur mycket skit företagre får bara för att vi förtjänar pengar. Den privata individen är i dagens samhälle nästan totalt befriad från ansvar.

Detta har vi till stor del att tacka socialdemokraterna för samt andra vänsterlirare.

Dock tycker jag fortfarande att säljaren gjorde det största misstaget, för han har ju i sistahand ansvaret för bilen. Dehär killarna var knappast hemskt gamla heller, för JAG skulle inte rymma iväg. Och knappast var de ens seriösa spekulanter? (vad vet jag) så borde de överhuvudtaget släppts bakom ratten på bilen?
Jag tycker inte, kan visserligen vara svårt att avgöra. Men hur slipper killarna och rymma om bilen kommer tillbaka på bogsering? Eller dumpade dom bilen nånstans? De följde väl antagligen tillbaka till bilfirman?

Oavsett så i fall som detta bevisas samhällets inställning från grunden gentemot företagare, vi måste vara jävligt aktsamma, för det är svårt att skylla nåt på en privatperson, men desto lättare att peka finger mot ett företag.

Och som ultimat svar på din sista fråga (pajkastningsfrågan), har jag föga lika mentalitet som dessa killar, var i mina tidigare inlägg konstaterar du det? För att jag berättar fakta om hur säljaren borde gått till väga och inte gjort misstag, visst var det misstag från bådassidor, men tror inte att läget skulle ha förändrats märkvärdt fastän killarna skulle blivit fast, de skulle 100% säkert förklarat bort detta som en olyckshändelse... För inte tror jag dom petade i 3'an istället för 5'an på flit... Isåfall borde de skinnas.

Sedan kan man debatera fortsättningsvis om de hade rätt körstil. Det vet vi inte. Kanske det var en 18-åring som fick körkortet för en månad sedan, och iall hast petade i misstag i fel växel. Dock har du fullständigt rätt de borde inte försvunnit (jag sade det från början också) men inte borde nån heller köra mot rött och döda en 7-årig flicka på skyddsvägen, men det händer ändå. Säljaren kunde väl åkat med? Inte tror jag killarna då fått möjlighet att pina bilen till bristningsgräns.

Båda parter gjorde fel, men försäljaren gjorde ett större fel. Killarna kunde lika bra satt bilen i en kontainer mot ryssland.

Jag tror även du har personliga kontakter till företaget eller?
Jag håller med dig om att den enskilda individen borde få ta mer ansvar och inte lägga allt ansvar på företaget.
Sen så var mitt inlägg inte alls menat som ett personangrepp utan att jag kan inte förstå att du försvarar dessa killar som försvann. Problemet är väl att ingen utav oss känner till detaljerna i fallet vilket innebär att det är svårt att dra några slutsatser. Men vad jag vet så var det 2 killar i 25+ åldern.
Sen att dra paralleller mellan att köra på ett barn och försvinna från en bil med förstörd motor, allt för att försvara deras agerande, tycker jag är lite väl drastiskt.
Jag tycker vi lägger ner debatten ifråga. Du tycker att det värsta misstaget som skedde var att säljaren inte tog en kopia på deras körkort medans jag tycker att killarna som förstörde motorn var att skylla.
Beträffande din sista fråga så har jag absolut inga personliga kontakter med företaget ifråga.
H&
126
H&M
645ci -04
En undran, borde inte övervarvningsskyddet slå av motorn om man nu råkar lägga i en för låg växel?

Sen tycker jag det var dumt av säljaren att inte ta uppgifter om föraren alt följa med på provkörningen.

Men dessa förbaskade slynglar borde pryglas, det kan ju bara tyda på en sak och det är att de förstörde bilen med för avancerad körning, varför skulle de annars sticka från platsen? Om den nu bara gick sönder så är det bara ringa säljaren och reda ut det som hänt. Att fly tyder på att man gjort något fufsens.

//Johan

Hellre rik och frisk än sjuk och fattig.
Mekaniskt övervarv kan inte regleras.

Bilens rörelseenergi tvingar motorn att gå runt även fast både bränsle och tändning skulle vara strypt om hastigheten på bilen är mer än vad maxvarv tillåter på den växelsn.
Ad
230
AddeK
320d -99
325TT -86
Vart hittar man tråden om bilen på merca forumet?
Är bilen fin i övrigt?

Om de var i 25+ åldern finns ingen ursäkt. Du borde nämnt deras ålder. Jag tänkte mig ett par pojkar som typ just fyllt aderton.

Om man i 25-års åldern inte kan ta ansvar är det bedrövligt...
Men fortfarande skulle det ha löst inget, eftersom lagstiftningen är som den är.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.