|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
Njuren |
Slår sig? Va innebär det? |
|
Blir vinda/skeva och detta genererar vibrationer/skakningar vid inbromsning. Mvh Janne. |
|
|
Att dom blir "vinda" och det skakar som f*n när man bromsar. Mycket jobbigt att köra med! |
|
| Fasen där va vi snabba =) | |
|
Böss: Man byter inte grejerna och för att sedan kolla Bromsträckan med sin bil... Dvs.. Kör som svensson.. bromsa i god tid och och ta det lungt i ett 10:tal mil.. Tyckte det stå på mina belägg bak att man ska köra in dom i 50 Mil.. och det gjorde jag.. Sen tog jag en sväng på bana och det funka fin fint! Hjälpte det? Länk Länk |
|
|
"Kör ni automat , undvik att stå på bromsen i korsning, detta är döden för alla skivor" Inte helt sant. Lägesenergin finns där, men den lyckas inte skapa tillräckligt stora värmeökningar för att få skivan att slå sig. Nått som sliter på en automatare däremot är just det att hålla på att lägga i N varje gång man stannar bilen vid ett rödljus. Lägesenergin som uppstår pga jordens gravitation är större, och inte brukar väll hjulupphängning mm bli specielt varma? :) ///Jesper |
|
|
J.Dredd, jag tror inte att det var lägesenergin som avsågs, utan den värme som uppstår när man bromsar in vid en korsning. Detta är förstås inte lägesenergi, utan rörelseenergi som omvandlats till värme, men värmen finns där ändå. |
|
|
Förlåt min briställiga terminologi, självklart var det rörelseenergi.. R "Tror inte på censur" |
|
|
<Njuren Är inte du Rörmokare?!! Fick ni inte lära er materiallära på den utbildningen? Håller med övriga här, kör in bromsarna. Jag köpte nya i sommar på mekonomen, skivor o belägg. Inga problem där inte. Sparar till en ALPINA B10 V8 Länk V8 S kommer vara en kultbil=för dyrt :( |
|
|
Köpte nya skivor över internet.... 1100:- inkl. frakt . Har fungerat perfekt. PH |
|
|
Kör med Brembo nu och anar vibrationer redan efter 200-300 mil. Inte mycke alls, men ändå. Väntar tills de slagit sig ordentligt, sedan ska jag ha nya på garantin, ifall de nu slår sig ordentligt vill säga. Kör med EBC Green Stuff-belägg. Vill också dela med mig av mina erfarenheter av att svarva om skivorna. Svarvade mina förra EBC-skivor vid två tillfällen och de slog sig efter max ett halvår igen, båda gångerna. Däremot tror jag starkt på avspänningsglödning. Ett annat mindre seriöst alternativ är att låta skivorna ligga utomhus ett år och sedan svarva dem, om man har tid vill säga... |
|
ormen |
Amos menar nog s.k. "deformationshårdnande". Metalliska materials deformationsmotstånd ökar i de flesta fall då töjning ökar. => deformationshårdnande. När man bearbetar ett metalliskt material genom t.ex. svarvning deformationshårdnar materialet. (Deformationshårdnandet bestämmer hur långt vi kan driva den plastiska deformationen innan verktygsras etc.) Ökad deformationshårdnande => ökad hållfasthet - vilket kanske är en förklaring varför omsvarvade skivor håller bättre. Bara lite svammel, man blir fan tokig på högskolan till slut.... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.