AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.316

köp ej dessa bromskivor!

Sida 1 av 2
sv
334
svenne540
Bmw 540ia -94
ja mena alltså Brembo på mekonomen!! vilket skit...... håller juh inte för nåt... original är bättre.... har kört original många gånger dom tål mycket mer... men nu ska ja inhandla taroxskivor.. har juh redan beläggen....
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
hmm.. Är väll brembo som tillverkar orginalskivorna?

///Jesper
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vilken modell av Brembo var det?
Körde du med Tarox-beläggen till de skivorna?
Slet du ner skivorna eller....?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
sv
334
svenne540
Bmw 540ia -94
ja körde med tarox beläggen ja...!!! ja det är sant att brembo gör orginalen ja!! men dom funkar bättre kan ja lova
sv
334
svenne540
Bmw 540ia -94
skivorna slog sig alltså direkt....! skivorna har gått 200mil
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Eftersom Mekonomen har två års garanti även på skivorna, är det väl bara att knalla tillbaka med dem....!

Var det standardskivorna eller BremboMax?

Hur körde du bilen under inkörningen av bromsarna?

Mvh

sv
334
svenne540
Bmw 540ia -94
standard skivorna var det!!!
he
221
henrico
318i touring -02 (E46)
Mina orginalskivor till E39 (över 900:-/styck) har slagit sig efter 200 mil. Ingen onormal eller våldsam körning alls... använder BMW orginal bromsbelägg.

Går det att reklamera hos BMW tro?

Am
141
Amos
BMW 540iA-93
Det är bättre att svarva de skivorna som slagit sig och be Mekonomen stå för betalningen. Kostar ca 100-150kr/st
När du svarvar skivorna så "dödar" du materialet och det skall mycket till för att de ska "slå" sig igen!
Kolla också så att du inte har ett ok som kärvar, det brukar göra att skivorna slår sig och blir lite blåaktiga!!
Måste bara påpeka att man inte "dödar" något material genom att svarva/fräsa i det(snarare tvärt om).. men eftersom dom redan slagit sig så ska väl spänningarna i materialet försvunnit när dom blev riktigt varma(så att dom slog sig), så dom håller sig säkert rakare om du får dom svarvade nu än vad dom gjorde från början.
Axel
Det många gör fel när man byter skivor är att måste rengöra mycket noga mellan skiva oh hjullager annars är risken stor att skiva slår sig oavsett märke.
MVH Axel

Bromsen är fartens värsta fiende.
har solida bremboskivor från mekonomen fram på min 316 och trots alla bromsningar o sånt efter 500 mil så upplever jag minimala eller inga vibrationer alls, men iofs tog jag det lugnt i typ 40-50 mil när skivorna var nya (körde/bromsade in dom, verkar ha betydelse)

"Bara för att jag inte bryr mig behöver inte betyda att jag inte förstår."
-Homer Simpson

FKA Bmwlover
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Inkörningen av bromsarna (både skivor och belägg) är av stor betydelse för hur de skall hålla!

Renhet vid navet, är A och O - annars blir det garanterat vibrationer, precis som Axel påpekar!

Vissa bromsbelägg alstrar mer värme än andra, det kan givetvis också spela in!

Mvh

Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Jag kör med Brembo standarsskivor runt om på min 530i och orginalbelägg...har väl kört ca 600-700 mil inkl ett par (iof rätt försiktiga) banträffar,och dom är hur fina som helst fortfarande...! Som Johan B nämner,ni glömmer väl inte att "brake in" skivor/belägg!?...tror det spar grejorna i långa loppet..
LN
497
LNBT
S6Plus
Inkörnngen ÄR viktig som påpekats tidigare samt rengöringen. Vill man vara säker kan man ju alltid låta avspänningsglödga dem själv o sedan svarva några tiondelar.

Sparar till en ALPINA B10 V8
Länk
V8 S kommer vara en kultbil=för dyrt :(
Jag var och pratade BMW bromsar häromdagen med en BMW mek, han sa att det viktigaste av allt är att man har samma kvalite på skivor som belägg.
race belägg på originalskivor är helkass för skivan o race belägg vill ha anpassede skivor för fumgera bra...
Han har mekat mkt på bana för ett BMW team och där kommit fram till detta...

Länk
magmo
Hej!

Finns det Brembobelägg oxå då som är anpassade för skivorna?

Annars vilka kombinationer av belägg vs skiva ska man köra med om man avviker från BMW original?

Magmo Maniac is in the house!
76
Böss
740IA -95
Hmmm... intressant, kan någon förklara hur man kör in ett par nya skivor/belägg på bästa sätt?

Kör ni automat , undvik att stå på bromsen i korsningar, detta är döden för alla skivor oavsett kvalite´. När man gör på detta sätt går värme (läges energin) ut ur skivan via belägger. Detta gör att skivan slår sig.''

R

"Tror inte på censur"
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
BMW tillverkar inte bromsbelägg!!! Det är antingen Jurid eller Textar (kan ev finnas flera) som tillverkar "original beläggen"
Originalloggan slipas bort när inte beläggen går till BMWfabriken utan säljs av reservdelsgrossister.

///MVH Hasso
Länk

Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Har oxå mekonomens bromsskivor, slog sig efter ca 1000mil.
Var in och snackade med dom och det var ju inga som helst problem att byta.

Okej, usla skivor men Mekonomen gjorde iaf. det bästa av situatioen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.