AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.514

CSL slöare än vanlig M3a ?

Sida 1 av 3
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
I nya teknikens värld så står det 5,7 för CSL mot 5,6 för en vanlig tycker att det är litte märkligt , kan det verkligen stämma ?

"5,7 för vanligt är väl också ganska högt siffra tycker jag"

Keep Your distance this is a BMW ;)
Länk
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Det stämmer inte om du menar den nya CSLn .

4,9 står det på Länk
alltså BMW Sveriges hemsida .

M som i Motor
M3 CSL nice
4.9 Ska Csl:en göra enligt bmw själva. Dom siffrorna bmw anger bruka stämma ganska bra överens med verkligheten.

BMWCS Syd #05392
Snälla bruka sökfunktionen.
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
TV skrev i artikeln att 0-100 kördes med kassa däck, massor med hjulspinn i starten, därav de dåliga tiderna.

Det har gjorts tester med vanliga M3, där tiderna legat under 5 sekunder. 4,9 borde därför vara rimligt för CSL.

Mvh,
Kalle Hansen
FKA nofx16
Länk
CSL:en har väl annan utväxling för att vara snabbare till 100 har jag för mig ....
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
tyckte också att det va konstigt , men det står så faktiskt , då kan man jo iförsig tänka sig litte på alla tider som de skriver ner på alla bilar

Keep Your distance this is a BMW ;)
Länk
Tw
31
Twincam
M3 Coupé 2002
Om jag minns rätt så skrev TV i sitt allra första test av E46 M3 med manuell låda (där förmodligen tiden 5.6 härstammar ifrån?) att väderlek och vägunderlag var långt ifrån optimala för en bra tid.
Tyska AMS har fått tider mellan 4.9 och 5.3 när dom testat manuella M3 E46:or vid olika tillfällen.

mvh
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Man kan inte hänga upp sig på bara en tidnings resultat. T V körde m3-e36 3.2 på 5.5 sek, Mcoupe på 5.4 och Mroadster på 5.7..... Detta trots att roadstern är den lättaste av dom 3 och i övrigt har samma däck mm (200 kg mindre än m3...). Andra exempel från TV är att dom körde Saab 9-5 2.3 på 10,9 med manuelll låda, 9,2 med automat och 10,1 med 9-5 2.0......
Mr
497
Mr Vanos
BMW 335i LCI Cab -12
Deras tester verkar kass polarn kör på runt 4.9-5sek med sin M3 E46 på G-Tech mätarn nu tror ja den är i 0-60mph så man kan väl plusa på nån tiondel eller två men fan int 5.6! hehe....

Herr Ober, ein Autobahn bitte!
Tony-Avesta
Ja det testet i Teknikens Värld gör mig lite förbryllad. Jag undrar helt enkelt om denna M3 CSL verkligen var helt kurrant??

TV gör nog bra tester, men det kan finnas vissa saker som gör att det kan bli lite annorlunda resultat än man förvätat sig ibland.

I just detta test så står det INTE, att de fick massor med hjulspin p g a slitna däck. De skriver att "det inte gick att komma iväg utan hjulspinn"

Nu var det egentligen inte tiden 0-100 som jag hakade upp mig så väldigt på, då detta är en tid som är starkt beroende på hur föraren sköter sig, samt yttre förutsättningar. Tiden var trotts det inte särskilt imponerande. Jag kör ju lika fort med min snikiga Sierra med spinkiga bakdäck!

Däremot så var faktisk alla andra tider blekare än jag förväntat mig. Likaså slutfarten på 402m. Varför jag helt enkelt ställer mig frågande om denna CSL var helt frisk!?

Som jag sa, jag klår med god marginal ALLA dessa tider som denna CSL presterade i testet, men min lite masserade Sierra -89 med bakhjulsdrift och ca 280 Hk i maskin, och det med 185:or som bakdäck :-)

MVH Tony

Prestandamätning
med Vericom utföres.
Även effektmätning. Info på.
vericom_vc3000daq@hotmail.com
Verkar som om Teknikens Världs testförare inte vet om att Launch Controlen på M3an har två olika lägen, "Burnout Mode" och "Racing Start".

/RS2
dunstan
TV har väl aldrig haft koll! Så varför ens orka bry sig?

Kolla AMS eller Track-challenge.
Länk

Brukar ha de riktiga tiderna och TC beskriver dessutom förhållandet vid testerna.

Tider på TC:
M3 CSL: 0-100=4.8s, 0-200=16.7s. Ringen=7.50 min
M3 manuell låda: 0-100=5.2s, 0-200=18.1s. Ringen=8.22 min

Sierra snabbare än M3? (*asgarv*)

Tony-Avesta
Ehhhhh......

"Sierra snabbare än M3? (*asgarv*)"

Skratta du, det är dig väl unt, men faktum är att en Sierra mycket väl kan vara snabbare är en M3 i vissa situationer eller intervaller. I synnerhet om den har den effekten jag specade ovan. Och det var just det jag påpekade, att min Sierra faktisk med råge presterar bättre tider än vad just denna CSL klarade i TV-testet, och det på nästan alla i testet ingående intervaller.

Om sen en helt frisk CSL egentligen skall klara de bättre tiderna som du lade fram, ja då får jag det kämpigt, men hänger med hyfsat i hasorna ändå. Motorn som sitter i Sierran är i denna stund endast chippad, så det finns gott om mer effekt att hämta om jag pillar vidare :-)

Ja ja, jag vet att jag trimmat, så börja inte gaffla om att det är orättvist och att trimmar man M3:an så dååååå du.....

Jag gjorde bara en spontan jämförelse mot tiderna i TV, och noterade att denna CSL antagligen inte var frisk då Sierran är snabbare, OK!? :-)

MVH Tony

Prestandamätning
med Vericom utföres.
Tony-Avesta
För övrigt så är det väl att generalisera lite när du skriver "Sierra snabbare än M3? (*asgarv*)""

Jag har faktiskt piskat ett gäng olika M3:or under sommaren med denna Sierra, både E30 och E36 3,0 och 3,2...... Sug på den du ;-)

MVH Tony

Prestandamätning
med Vericom utföres.
dunstan
Tony. Om din bil är en orginal Sierra förutom chiptrim så måste jag bara påpeka att du inte en sportslig mot en M3. (och att börja jämföra med CSL som piskar Porsche Gt3 på ringen är så löjligt att jag inte orkar säga mer om det)

Och plockar vi sedan in en väg som svänger så lär det ju nästan bli en löjlig jämförelse.

Men att du kör bra mot E30/E36 beror med stor sannolikhet på att du är bra på att köra bil vilket personerna i de andra bilarna ej är. En M3 E36 tar dig lätt. Tror faktiskt att även en E30 gör det om jag skall vara ärlig. ;-)

Men se till att skaffa en riktig sportbil istället så kan du ju roa dig med att piska Sierror. ;-)
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Tonys Sierra har en trimmad Saab-motor men kan ni inte diskutera den i ngn annan tråd?
Tony-Avesta
dunstan.

Nu är du lite blåögd, eller så läser du inte mina inlägg riktigt!?

En bit ovan så skrev jag att min Sierra har ca 280 Hk i motorn, och väger ca 1270 Kg fulltankad med 100 kg förare. Gissa vad dt ger i vikteffekt-förhållande jämfört med en E36 M3!?

Sen har jag på ingavis antytt att min Sierra skulle ha en chans mot en M3 oavsett modell då det svänger, utan refererade och reflekterade endast till de accelerationssiffror som Teknikens Värld, alltså tider på raktpå-prestanda. Och just dessa siffror klår jag med Sierran rätt lätt med taniga 175- eller 185-däck samt utan diffbroms!

Jag har i sommar gasat och testat accelerationen mot bl a dessa M3:or.

E36 M3 3,0 röd. På streetrace i Borlänge. Han tog starten med en billängd eller två då jag har det lite halkigt i starten, samt startar på tvåan!! Men jag flög snart ikapp och om, vann med ca 3-5 billängder på 402 m. Ca 200 vittnen finns.

E36 gul 3,0 tror jag. I Avesta igår kväll. Drog ut från Avesta på riks70. Det var tre killar i M3:an, jag var själv. De kastade sig på gasen först och komm med fart bakifrån. Jag var lite sen att reagera så de hann nästan om innan jag fick fjutt på Sierran, sen drog jag ifrån utan större problem.

E36 M3 3,2 svart (berycktad till viss del) trimmad med chip racekattar och avgas mm. I Västerås från rullande ca 30-40 och uppåt. De hade ingen chans att orka om, men det var hyfsat jämt men jag drog ifrån någon billängd vid ett par av tillfällena. Jag hade en grov polare i bilen och de var två taniga tonårskillar och två nätta "fjortisar" i baksätet. Gissningsvis så var viktskillnaden på folk inte särskilt stor trots allt :-)

Körde på racet i Borlänge även mot en Audi RS2 om tredje pris. Var snabbast ut från start, startade då på ettan, men då jag växlade till tvåan så "hoppade" han om. Men jag tog in hela vägen och han vann med endast en halv billängd på 402.

Körde igår kväll mot en Corvette C5 på riks70 från ca 90-235 så var det absolut jämt mellan oss. Där släppte jag då jag inte ville hålla den farten då det började svänga framför oss. Har ju ingen chans i väghållning, det vet jag. SEn gasade vi från ca 85 och upp en gång, och då tog jag in och var tvungen att släppa för att inte köra på Corvetten.

Har mätt effekten på Sierran till 265 Hk på drivhjulen, vilket räcker rätt långt i en så pass lätt bil.

Nu tror du kanske jag yrar men allt är faktiskt helt sant. Och ja, det sitter turbo på Sierran.....

MVH Tony

Prestandamätning
med Vericom utföres.
Tony-Avesta
johann.

Jo du har rätt, det stör denna tråd. Men jag svarade bara på tilltal. Ursäkta mig.

MVH Tony

Prestandamätning
med Vericom utföres.
Hu
382
Husse
Bmw 730ia -93 V8
Det var kul att den gamla racing 3,0 csl också var snabbare.
Tekninkens världs testförare verkar vara riktiga sopor vad gäller acc test. Har fått för mig att just bmw brukar få mindre bra tider i deras tester.
dunstan
OK. Inga "Forddar" på ett BMW forum! Så lägg ned! (orkade inte ens läsa svaret)

Undrar vad TV föraren gjorde när han körde CSL? Inte gasade han i varje fall! ;-)

Någon som vet hur många nya CSL som rullar i Sverige?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.