|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har lite turbo planer..har en t04b liggandes men har hört att en turbo från en diesel inte klarar avgas tempen från en bensinare..stämmer det? Jocke www.frid.cc | |
| om du inte vill ha den, kan jag kanske vara intreserad : ) | |
| Nästan alla jag känner använder aggregat från diesel motorer, oftast då lastbilar av olika slag. t04b är ett alternativ som är beprövat sen säkert xx år bakåt på bensinare och de funkar bra, dock så funkar de moderna aggregaten typ GT och Holset HX serien bättre ur respons och spool up synpunkt... men kör på, blir säker jättebra! | |
|
Hade ju bara tänkt att ladda 0,5 -0,6 så man vill ju ha en turbo med bra spool up effekt..men ändå ha en turbo där det laddar registret ut.. Vet inte hur ett t04b är på en 2,8 liters motor i just dom avseendena? Agget är nästan nytt (ca:50mil!) så man vill ju inte köpa ett nytt.. Jocke www.frid.cc |
|
|
sweone: inte omöjligt=) Jocke www.frid.cc |
|
max f |
jag säger som så allt till dieseln är alltid överdim på så det fungerar med en dieselturbo på en bensinare lite fel kanske o ta en 14liters motors turbo och sätta på en 2,8 händer ju då först nåt vid varvstoppet innan den börjar ladda. finns ju dom som har fel dimm på turbo och då blir det bara lattjo men har du ett agg från en liten mootor så bör det bara vara att köra på. |
|
Turbon kommer från en MB 1117 (mindre lastbil) på 4-5liter, så man kanske ska försöka hitta en bättre lämpad turbo? Jocke www.frid.cc |
|
max f |
då gör du som så jag tror du kan ta kompressordelen från lastbilsturbon och avgashuset från en större personbilsmotor så kan du få ett väldigt bra flöde eller så bygger du ett vanligt system med jämnt flöde så får du en bra gång på turbon för om du kör pulssystem så får du en kort effektkick som inte gör lika mycket som ett jämnt flöde. |
|
Har en t03:a som ligger men vad jag ha hört så ska den avgasdelen var för litet till 2,8:an, annars så hade jag tänkt att ta t03 med t04b kompressor del.. Jocke www.frid.cc |
|
max f |
har du en för liten avgasdel så kan du göra om greröret så det fungerar ändå genom att gör grenröret lite längre så blir mottrycket lite större sen kör du 2,5"från turbon och sen efter andra eller sista dämparn kör du 3" så bör det bli ett jäkla dra i motorn bara du får tillräckligt med bränsle. |
|
tjenare funderar på ta turbo från wv transporten 2.5 diesel till min 320-88 fungerar det? några tips?? //Fredda |
|
|
Pratade med SL Turbo och dom rekomenderade att byta till ett lite mindre avgashus på T04:n..nackdelen/fördelen(?) är ju att det inte är inbyggd wastegate, så det får bli en från tex en s2:a.. Bmw Master: Borde nog fungera, annars så ringer du till en turbo firma och kollar..så vet man direkt. Mvh Jocke www.frid.cc |
|
![]() 778 535D touring -05
745ia Highline -86 MB ML400Cdi -01 X3 3,0SD -07 320D -07 Touareg V10Tdi -05 |
Tänkte spinna vidare på temat. Har en komplett motor till en 524 td E28 liggandes, kan man ta grenrör och turbo från den motorn (som ju är en m20) till t. ex. en 325 E30 , alltså en annan bensin m20 och bygga vidare på? Vore kul om någon som har gjort den varianten ville upplysa mig lite? /BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den |
|
Det har varit uppe förut och jag har för mig att det inte passade att flytta rakt över..pröva att söka.. Mvh Jocke www.frid.cc |
|
|
BMW-berra: det är en annan bultdelning på bultmönstret, mao måste man tillverka en adapter. tror att m51 skulle passa bolt-on på m20 om jag inte minns fel FKA Bmwlover You can call me Putte!!! |
|
Tack för svaren, jag har sökt och sett att det finns en uppfattning om att det är just ett annat bultmönster. Behöver man byta styrbox och insug? /BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den |
|
BMW-beroende: Inte insug men om du ska ladda mer än 0,5-0,6 bör man mappa om boxen eller köra med extra sprut.. Mvh Jocke www.frid.cc |
|
Frid: Vad menar du med extra sprut. Tips på någon bra firma som mappar om och vad det kostar? /BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den |
|
Att mappa vet jag inte riktigt vad det kostar men har hört runt 10.000:- , sen finns det tilläggs sprut som tex Gik säljer..3-4000:- men ska man inte ladda mer än 0,6 borde det räcka med en bränsletrycksregulator..ca:1500:- Mvh Jocke www.frid.cc |
|
Undrar hur mycket effekt man får ut om man laddar 0,6 bar? /BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den |
|
Man brukar väl räkna 0,6 = 60% effekt ökning..1 bars laddtryck = 100% effekt ökning. Men det är bara teoretiska siffror men man kan ju få en finger visning om vart effekten hamnar.. Mvh Jocke www.frid.cc |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.