|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Enligt ina efterforskningar så stämmer allt Spiidfrrik har sagt ovan. Jag vet dessutom att E36 har samma invärtes komponenter som E28. M3 E36 har stora drivaxlarna, de andra har lilla. E28 alla med stor sexa har stora drivaxlarna, de övriga har lilla. De små är ca 104mm i diameter (bultdelning) de stora ca 114mm. |
|
|
Jag mätte idag och fick det till 102mm, nu blev man lite konfundersam. Spiidfriik, man tackar! |
|
| Det står "cirka" i min förra post så 102mm kan nog stämma. | |
|
Det missade jag :) Så det stämmer. |
|
|
Är det inte bara att byta utväxling i den lilla E28-klumpen då? (Från en E30 alltså) --- Kör också båge! www.sporthoj.com |
|
| Jo det går bra att byta utväxlingar mellan klumparna om du har samma storlek på dom. | |
|
passar på att lyfta tråden då ett frågetecken dykt upp.... jag har en komplett bakvagn från en 1982 års 528i(E28), det skumma är att enligt mina mätningar på drivknutarna så är diametern på bultningen mot medbringarna 95mm(C-C på bultarna)), vilket isf gör att jag har de minsta drivknutarna???? FSR: hur mätte du?? centrum centrum på bultarna eller??isf stämmer det inte att alla med stora 6:an har stora knutarna=( problemet är att innan jag börjar korta och bygga om en bakvagn med nya drivaxlar och hela skiten så vill jag ju inte börja med det klenaste direkt...... |
|
| Ska försöka komma ihåg att mäta på mina axlar när jag åker till garaget. | |
| det låter bra det... skulle vara bra att veta om själva drivaxeln skiljer mellan de olika knutarna, lite bökigt att plocka isär en massa axlar dock, men troligen så är det nog grövre axlar i största knutarna.... | |
|
Pitebo: Va i garaget i går å bytte klumpen på min 528 till en 535 klump med lammel. Mätte på båda å det är 102mm i ytterkant av bulthålen, så 102mm - 8,5mm (M10) = 93,5mm bultcirkel. 528 klumpen var från -86 535 klumpen var från -85 Jag trodde att det var bult on rakt av, men det skiljde faktist på dom övre hålen till fästbultarna. Vart tvungen å fila upp hålen lite i bakvagnsplåten. //Ticco www.ticco.com |
|
|
Ok... kanske verkar trög här men... Om det är samma lamellpaket i både E30 och E28, varför byta diff...? www.reptil.nu |
|
|
Anta att du inte har lamell i din e30 diff och du vill ha det, då är det lite lättare å hitta en från e28. //Ticco www.ticco.com |
|
|
Går det att flytta över diffen från min e30klump"stora" till e28 528klump?? Har hört att det skall gå.. vi ha det bekräftat bara Mvh Limmet |
|
|
Limmet: Ja det ska gå. stora E30 klumpen är samma invändigt som mellan E28 klumpen. 528 E28 har mellanstora E28 klumpen |
|
|
Klippt från FSRacings inlägg högst upp: "Jag vet dessutom att E36 har samma invärtes komponenter som E28. M3 E36 har stora drivaxlarna, de andra har lilla." Du menar alltså att om jag tar min gamla 528 diff, och plockar ned den, kan jag använda delarna till min E36:a ?? www.reptil.nu |
|
|
B1: Det ska gå ja. |
|
|
Snyggt!... www.reptil.nu |
|
|
drar upp denna intressanta tråd igen. ska vi c om jag fattat d här rätt :) om jag köper en 535 från innan mitten av 86 får jag med största sannolikhet den lilla diffen? för att få denna lilla diff att passa på en e30 behöver jag "bara" ta bakkåpan och medbringare från vilken 325 e30 som helst (alltså oavsett om den hade diff eller ej). stämmer d? |
|
|
Jepp! If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
ok tack! kom på en fråga jag missade... hur tar jag reda på om just den bilen jag tänkt köpa har stora eller lilla? den togs i trafik dec 85 men har tillverkningsår 86. var ringer jag? har vin- och regnr |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.