|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
bmwsteffe |
har hört att man kan ta en diffklump från en e28 å få den o passa i en e30 om man byter bakkåpan men den kåpan måste den vara från den stora eller lilla klumpen till (e30) jag har nämligen två små klumpar (320i 86,89) liggandes. en annan fråga är om d är en viss årsmodell på e28an som passar?? har en klump från en 535 (e28/-86) på gång...tacksam för svar. |
svintoleffe |
Den ska passa om du byter till lilla kåan bak, har jag för mig. Det finns ett gammalt inlägg där det står exakt vilken som passar och inte passar vet jag. Kolla där så får du nog fram det. Leffe |
bmwsteffe |
ok..får söka vidare då har sökt nämligen o gått igenom ett par inlägg men inte fått reda på det exakt ännu...tacksam för mer svar... |
|
bmwsteffe: sök o lägg upp länk här =) BMW 325 IMSA/CSL Boost by GT42 under konstruktion |
|
bmwsteffe |
hittat d nu... hur lägger man upp länk då? |
|
högerklicka o sen egenskaper sen kopierer du länken i klipper in BMW 325 IMSA/CSL Boost by GT42 under konstruktion |
|
|
Kort svar: Stora E30 kåpan, E28 klump före -87 (i runda slängar). Kiip Spiiding! |
|
|
Spiidfriik: såna svar som du gav skulle göra världen till ett bättre ställe att leva på =) BMW 325 IMSA/CSL Boost by GT42 under konstruktion |
|
| Tror inte att före -87 stämmer, e28 diff före -85 är vad mina efterforskningar pekat mot. Däremot så är annan utväxling än 3,07 ovanlig att hitta och det stämmer inte fantastiskt med någon av lådorna till e30. 5:an blir rätt onödig och växlarna blir väldigt långa... | |
| provade en e28 -87 diff på en 318i och medbringarna till axlarna stämde inte för 5öre, större mått på e28 klumpen. Är till 90% säker på att det är samma medbringare till 325 och 320 som till 318... kanske ej de diffade varianterna, men då måste man ju ändå riva en diffad e30klump om man ska ha rätt medbringar eller drivaxlar! | |
bmwsteffe |
här är d jag har hittat... <a href="Länk |
bmwsteffe |
johankihl> du var med i den diskussionen som jag länkade till så d du har kommit fram till borde juu stämma...vilket inte verkar så lovande om jag har förstått rätt!? |
|
Har hört att man måste ha medbringare från E30 325 så passar det.... finns det nån som gjort detta utan massa spekulationer?? BMW 325 IMSA/CSL Boost by GT42 under konstruktion |
|
| det var det jag menade, en 325 klump som förmodligen är diffad, för en odiffad är det antagligen likadana medbringare på som på typ en 318 klump... men då är vi tillbaka, riva en diffad klump för att använda i e28 klumpen... spekulerar än;) | |
|
johan: vad säger du nu? är det samma medbringare i en odiffad 325 klump som i en 318?? utveckla tack BMW 325 IMSA/CSL Boost by GT42 under konstruktion |
|
|
Fakta: Stora E30 diffen och lilla E28 diffen är samma diff. Exakt samma hus (oavsett diffbroms) och exakt samma lamellpaket. Spekulation: Om E28 medbringarna skiljer mot E30 drivaxlarna vet jag ej. Isf borde det gå att byta till E30 medbringare. Eftersom lamellpaketet är samma bör E30 medbringarna passa inne i E28 diffarna. Fakta: E30 har flera olika drivaxlar. 325 (med och utan diffbroms) och M3 har den största varianten. 325iX har faktiskt samma som 323 som är klenare. Brytlinjen på E28 diffarna är enligt HTK bilar tillverkade i mitten av -86 (kommer inte ihåg exakt månad) vilket borde betyda att bilar av årsmodell -87 har stora diffen. Kiip Spiiding! |
|
|
inte vilka e30 medbringare som helst passar i stora e28 diffen, typ 87:a alltså. vanliga 318 medbringare passar ej. Det jag vill komma fram till är att om man ska få upp en sådan så får man jobba, för den passar helt enkelt inte lätt medbringarna bör nog komma från en 325 klump (antagligen lamelldiff), för de har likadana drivaxlar som 318, också fakta. En annan sak som jag har hört är att bromsade 323 och 325 diffar ska vara likadana, är det fakta om att bromsade 323 e30 diffen är mindre och klenare? |
|
|
Stora E28 diffen kan man glömma direkt, den går inte dit på E30 utan att bygga om bryggan, klumpen är fysiskt för stor. Så medbringarna är ett i sammanhanget litet problem. Däremot passar lilla E28 diffen bolt-on eftersom det är exakt samma diff som i 325/M3 sånär som på utväxlingen (och möjligen medbringarna som isf rimligen är utbytbara till E30). Jag har inte koll på om 323 också har stora E30 diffen. Kiip Spiiding! |
|
|
Spiidfriik.. Har du prövat detta? Sitter det lilla E28 klumpen på en M535 -85 ? Eller vad ska jag ta en lamelldiffad E28 klump ifrån till min 320E30 ? |
|
|
Oj Oj Oj vilken soppa!!! :o) Min bil!! Länk |
|
|
Jo, detta är en djungel. :-) Jag har prövat stora E28 klumpen från en 535 och den GÅR inte att få dit på en E30 325 utan att bygga om bryggan. Jag har en bakvagn från en Alpina B6 2,8 och den skall enligt Alpina ha en diff från E25 528 (dvs lilla E28 diffen). Den klumpen är identisk med en E30 325 klump (dvs stora E30 diffen) sånär som på den smått bisarra utväxlingen (2,95 eller däromkring). Enligt HTK skall M535 -85 ha lilla E28 diffen och därmed passa på E30. Jag måste nog skriva en doktorsavhandling om BMW diffar. :-) Kiip Spiiding! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.