AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.924

4WD på 325 ix

Sida 1 av 2
Mi
78
Mix
325ix -88
540iT -94
Tjabba boys.
Var ock kollade en Jensen FF i helgen. Jo då, där sitter samma låda som i ix:en. FF har enligt papperen 330 hkr. "skattehästar" kallas dom. I själva verket har den 375 hkr. Jansen byggde en prototyp på exakt samma chassi som dom tänkte sig att ha som "superbil" med 610 hkr. Det var inga problem med drivningen på den heller. Dock hade även den en torr koppling, dvs ingen viscobroms. Samma fördelning 37/63% fram/bak.
Drivningen kommer som sagt från traktortillverkaren Ferguson. Konstruktionen som sådan har några år på nacken, den förste som körde Ferguson-systemet i tävlings sammanhang var Stirling Moss. Vann allt han ställde upp i. Det här var väl ca 30 år före ur-quattron skulle jag tro. Det enda kända problemet med fördelningslådan är att kedjan blir för lång. Detta beror dock inte på töjning, utan på slitage av länkbultarna, oftast pga dålig smörjning. Slutsats; drivningen håller för avsevärt mycket mer an vad som är standard. Jag har just rivit min egen låda, där har viscon slutat fungera. Beror troligen på att bilen någon gång blivit bogserad med en axel upplyft, eller olika dim. på däcken.
Detta hör dock till ovanligheterna. Är det nån som vill veta så kan jag ge svar på hur man kollar viscokopplingen.
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Jag är nyfiken... maila mig!

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Ett nytt mektips här på power kanske??

__
Länk
iX
362
iXer
325iX -89
3.0 C -76
318tds -96
Mer info skulle uppskattas!
St
199
Stefan_J
325ix -87 (s50)
Maila gärna mej med eller lägg upp mera info här. Det skulle ju passa bra med ett utförlig mekartips ;)

Mycket snällt att du ger oss/mej denna info. Kommer att komma väl till pass i vinter.
Lutar åt att det får bli en renovering av lådan i vinter.
Innan det ska trimmas.

Mvh Stefan

Stefan_J
BMW 325ix -87
Mi
78
Mix
325ix -88
540iT -94
Kan berätta att senast jag var i kontakt med BMW:s tekniska avdelning i Stockholm så sa dom att man inom BMW worldwide int e kände till att någon viscokoppling falerat, däremot hade man bytt ett antal X-lådor. En utbytes kostade då ( i fjol nån gång ) ca 14 000:- En kedja som kan beställas till bilens chassienummer kostade 2400:- + moms, då vet man dessutom att det blir rätt typ av kedja. Det skall finnas två typer, en "ny" och en "gammal".
Jag måste således vara tämligen unik då min visco är trasig. Har varit i kontak med gubben Haynes i Utah om detta, och han kunde omöjligen tänka sig att viscon var trasig. Köp nya däck så skall du se att det ordnar sig, var vad han tyckte. Seriös snubbe....
Vill ni ha info så sätt ut ett faxnummer dit jag kan skicka papperen. Jag har även foton på en öppnad låda om nån vill ha.

Magnus M och Stefan J, ni har fått bilder. Kolla er mail.

Kul att kunna vara till nytta, har haft stor nytta av forumet själv. Fast kanske mest i tysthet.......

Som det står i instruktionsboken till Jensen FF; If you´ve got four wheels, use them.
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Mix:
Skicka gärna bilderna till mig också! :)

__
Länk
Tojne
Mix: Kul att läsa lite fakta om viscokopplingen i fördelningslådan.
Jag har en låda liggande så det skulle vara av stort intresse att ta del av hur man kollar upp viscokopplingen

//Tojne
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Nog tror jag ett antal brännt upp viscon. Som du skriver, bogsering med en axel i luften, olika rullomkrets på hjulen, bromsprovaren hos ASB, etc...

Kiip Spiiding!
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Jag har låtit byta min fördelningslåda eftersom den förra ägaren "lät" dem testa bilen i den vanliga bromsprovaren :(
Nu finns det dock bromsprovare där man ska kunna testa 4x4 och de finns på vissa stationer, t.ex. vet jag att de har en sådan i Ronneby.

Tack för mailet Mix :)

__
Länk
Tojne
Volv: Vet du om det fins 4-wd bromsprovare i Kungälv och Haninge bilprovning?

Jesperado kanske vet...

Japp Mix gjorde en god gärning som delade med sig svar på mycket om ix-lådan.

Jagh håller på att byta bromsar på min nu så jag ska kolla att viscon är bra samtidigt.

//Tojne
Mi
78
Mix
325ix -88
540iT -94
HEj boys.
Min ix funkade så att det drog som f-n på alla fyra så länge jag hade drag. När bakhjulen började spinna så stannade framhjulen.
Dom stog och darrade lite grand. Diskuterade detta fenomen med gubben Haynes via mail men fick aldrig nån vettig förklaring.
Gubbarna i USA verkar har hängt upp sig helt på problematiken med främre mellanaxeln. Några av er har fått bilder på Jensens låda också. Jag skall kolla dimensionerna så långt det går på Jensen i helgen, och se hur det överensstämmer med ix. Det verkar som om bredden på kedjan är lika med BMW:s x1,5???
Åtminstone om man tittar på bilderna. Jensen har tre smalare kedjor och BMW har en bred, återkommer med måttuppgifter om jag kan.
Detta är förstås bara av intresse för dom som vill plåga ur en massa turbohästar. Jensen-lådan klarar 600+ hkr.
Fortsättning följer.

Skall bli skönt att få en fingerande visco. När det slirar till i bakändan, viscon griper tag och man hör att motorn morrar med en lite djupare ton. Då är det inte bara håret som reser sig, även på en gammal gubbe som jag..

Spiidfriik, skulle man inte kunna ta motorn från min 540 och stoppa i ix:en?? Det vore väl fräckt???
cd
5
cde
524td -90
325i -88
325ixk -87
hej grbbar!
har en 325ixk -87 varför driver inte den på framhjulen?

tacksam för svar.

daniel
Tojne
X-ådan eller främre kardan har gett upp. Jag har en x-låda med tillhörande kardan liggandes maila mig om du är intresserad...

//Tojne
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
MiX: Onekligen vore det mums med V8, men jag tvivlar starkt på att den har samma bultdelning (mot lådan alltså) som M20/M50/S50/M52... Det går ju iofs att ordna, men det lär bli en hel del pyssel.

cde: Du har troligen en bränd viscokoppling i fördelningslådan eller totalkörda splines på främre mellanaxeln (precis som Trojne redan sagt). Enklast är att ta lös främre mellanaxeln och kolla splinesen (tar inte många minuter).
KAN även vara rensad framdiff, men det är ovanligt och borde låta fan.

Kiip Spiiding!
hur vet man om den driver i fram ???? kan man ställa den på fyra pallbockar och köra motorn och sedan hålla i ett fram hjul
322
jörgen nymann
BMW 528iAT -98
fralle

Varför inte prova en rivstart på grus eller snö,då lär du märka om det är 2wd eller 4wd.

Om bilen drar i väg som på torr asfalt utan att spinna kan man nog misstänka att allt är som det ska.

MVH // Jörgen

PS. kan tyvärr inte verifiera din pallbocksteori.

325 iX - "weather or not"
hej o tack jörgen! jag undrar hur mycket drar din ix? min drar 1.5 liter milen?? är det rimligt?
322
jörgen nymann
BMW 528iAT -98
Hej igen

När jag tankade sist hade den dragit 1.02 liter/mil, blandad körning. Det är dock lite mindre än vanligt,brukar ligga runt 1.05-1.1 liter/mil.

1.5 liter/mil ? Hur kör du? Min har aldrig dragit så mycket vid normal körning ( normal körning innebär för mig absolut ingen snålkörning,tvärtom )

Däremot om det är nysnö eller liknande och man åker omkring och leker med bilen,då drar den nog 1.5.

Min har gått 24000 snart,hur långt har din gått?

Anliggande bromsar? igensatt luftfilter? slitna tänddelar?
Det finns ju mycket att kolla.

Den ska väl dra 1.07 enligt modellguiden här på BMW... hoooops Autopower har jag för mig.

Har du automat? Kan ju påverka soppaförbrukningen.

Eller så kanske du bara har ovanligt hög densitet i gummit på högerskon. :-)

MVH // Jörgen

325 iX - "weather or not"
jörgen ! fralle här. jo jag har en anliggande broms höger fram
jag ska fixa den idag jag hoppas att det är den som spökar .
jag undrar i fall det även kan ha med min topp konventering att gör. jag bytte toppen med min 323a då jag hade en lång spricka
i 325 toppen ?? det är väl en annan stigning eller duraton på 323 kammen och ventilerna är ju mindre?? i 323ans topp!
iX
362
iXer
325iX -89
3.0 C -76
318tds -96
En anliggande broms bör man märka ganska snabbt :-)
Hoppas det löser sig med det för att sänka bränsleförbrukningen, men hur som helst bör du får en annan karaktär på motorn med 323:ans topp. Luftflödet blir annorlunda och egentligen bör man väl mappa om motorn även om Motronic är adaptivt på din iX. Jag kan ha fel på den punkten..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.