AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.842

Erfarenhet av latentvärmare?

Sida 1 av 2
Hej!

Någon som har erfarenhet av latentvärmare eller känner till några problem med systemet. Latentvärmare fanns tydligen som tillval på några årgångar men BMW har slutat med systemet så vitt jag vet.
Jag är spekulant på en 523i-97 med latentvärmare och vill helst inte råka ut för några överraskningar. Det dök upp en varningsflagga när säljaren visade kvitton (från BMW-verkstad) på utbyte av latentvärmekärlet och renovering av toppen. Det hade tydligen läckt ut saltlösning som inte var helt hälsosam för aluminiumet...

Udo Dirkelsniff
D-diddy
jag har det i min, ganska fuktig varm luft som kommer ur ventilationen, rutorna immar sedemera igen. men det lättar snabbt iofs.
får se i vinter om det är skönt.
David
Ok, då fanns det på 99:orna också. Någon mer som har?

Udo Dirkelsniff
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
vad är latentvärmare för ngt?
Länk

Udo Dirkelsniff
Monolog;-)

Pratade med föregående/första ägaren som berättade att han fått latentvärmekärlet utbytt vid någon service utan att det var trasigt. Det tyder på något konstruktionsmässigt problem när nu det utbytta kärlet gått sönder och BMW slutat med systemet. Kan man koppla bort enheten?

Någon som har erfarenhet av detta?

Udo Dirkelsniff
Ma
80
Mach1
740iA-97
325icab-95
523itour-00
525itour-95
525itour-02
316ia compact-95
Alpina B10 4,6-00
AKTA DIG FÖR ATT KÖPA EN BIL MED LATENTVÄRMARE.JAG HAR SETT ETT ANTAL BILAR MED DEFEKTA SÅNA.DET LÄCKER UT SALTKRISTALLER I MOTORN,SOM SEDAN "KÄKAR"UPP MOTORN INNIFRÅN.KRISTALLERNA GEGGAR ÄVEN IHOP KYLARE,VÄRMESYSTEM M.M.OM DET ÄR EN SVENSKSÅLD BIL,SÅ BORDE DEN FÅTT DEN UTBYTT ELLER BORT KOPPLAD.KOLLA DET NOGGRANT MED BMW.ATT KOPPLA UR LATENTVÄRMAREN ÄR INGET STÖRRE JOBB,MEN MAN MÅSTE SPOLA IGENOM SYSTEMET NOGA OM MAN MISSTÄNKER FEL PÅ DEN.DET LÄTTASTE SÄTTET ATT SE OM DET HAR LÄCKT,ÄR ATT TA BORT TERMOSTATHUSET OCH KOLLA OM MAN HITTAR NÅN BLÅ/GRÅ FÄRGAD KORNIG MASSA BAKOM TERMOSTATEN.
Tack för varningen Mach1.
Har ängnat dagen åt samtal med BMW i Örebro och Grästorp angående latentvärmare och tydligen är det så att de första generationernas värmare byttes ut på BMWs bekostnad. Det verkar dock som att en och annan av de utbytta latentvärmarna börjat läcka och skadat topplock mm. I Örebro hade man kopplat bort en värmare och i Grästorp renoverat ett par topplock... Att koppla bort latentvärmekärlet är fullt möjligt utan att det medför några andra problem enligt mina källor. Slutsats att ha en inkopplad latentvärmare är som att åka med en tickande bomb i bilen...
Köper jag bilen, enligt mitt första inlägg, så lär jag se till att få latentvärmaren urkopplad snarast möjligt.

Udo Dirkelsniff
Ar
18
Arssons
BMW 323I cupe E36 -96
Ok har nyligen köpt en bil med LATENTVÄRMARE men snubben sa att den inte var i kopplad. Hadde tänkt koppla i den men det känns onödigt. vad jag kan läsa här :-(
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Har haft funktionen på E39:a o E38:a som tillsammans rullat 22.000 mil utan några som helst problem med den funktionen.
Mach1:s farhågor tycker jag verkar något i överkant och bör inte vara en parameter i bilvalet.
Tack för ditt mail.

Orsaken till att latentvärmaren byttes ut var att möjligheten fanns att den kunde gå sönder invändigt så att kylmedlet i latentvärmaren kunde blanda sig med bilens kylvätska.

Efter att den är utbytt finns ingen rekommendation från oss om att den ska kopplas bort.

Med vänlig hälsning
BMW Group Sverige
Kundrelationer

Udo Dirkelsniff
Ar
57
Arsson
323 Cupe -96 E36
Men är alla bytta? så ma inte har en gammal som kan pajja.
På vilket sätt tror ni att den är urkopplad på?
Mitt svar på BMWs svar...

Hej!

Tack för svaret. Men som jag skriver så gick även den utbytta kärlet sönder därav min oro och fråga. Men med tredje generations kärl kanske det är helt riskfritt? Det är ju en bra funktion, men varför har man slutat med systemet nuförtiden?

Mvh

Udo Dirkelsniff

Udo Dirkelsniff
BMWs svar...

Hej igen Udo!

Meningen med Latentvärmaren var att motorn skulle bli fortare varm om bilen hade stått still upp till två dygn under vissa förhållanden. På nyare generationers bilar använder man sig av en annan teknik för att få snabbare uppvärmning. Vill man ha bilen varm innan man startar är man hänvisad till en tillsatsvärmare.

Vi har tyvärr ingen statistik på om det nya kärlet är helt riskfritt. Klart är dock att inga "varningar" om detta system med dess komponenter har utfärdats. Om du köper en ny latentvärmare idag medföljer dessutom två års reservdelsgaranti.

Med vänlig hälsning
BMW Group Sverige
Kundrelationer

Udo Dirkelsniff
Lyfter tråden igen för att se om det finns ytterligare synpunkter i ämnet innan jag kopplar bort latentvärmaren.

/Udo Dirkelsniff
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Koppla bort...Mitt tips också.

Mvh Janne.
an
81
andrkv
E60 520dA -07
E61 525dA -09
Hej,
Har haft en E39 528iAT -99 med latentvärme. På min bil fungerade det utmärkt! Har även kollat med min BMW verkstad efter att ha läst oroliga inlägg på forumet. På tidiga bilar har det visst strulat, men det åtgärdades på garantin. Här är förstås svårt att veta om bilen är importerad.
Mvh / Andreas

AK
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Lyfter lite: RESTVÄRME är inte samma sak som LATENTVÄRME? eller? orkar inte läsa igenom hela djungeln...

Behöver jag vara orolig för saltlösning när jag har "REST" knapp?

Den nya kärleken: Länk

Mvh:

Zoltan
Nej.

/Udo Dirkelsniff

Länk
Fast det ena utesluter ju inte det andra...

/Udo Dirkelsniff

Länk
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Känner några taxi gubbar men deras går på diesel o dom klagar!
Nästan varje månad står bilar på verkstan under vinter månader pga läckage o överhetning.
Men du skulle nog inte använda den varje dag eller?....

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.