|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Är det någon mer än jag som har uppfattningen att kvaliten på Z4 är kass? Jag har nu kört 2200 mil sen påskas med min Z4 och har under denna tid varit inne på verkstad 11 ggr. Urval av felen: 1. Suflett läcker kraftigt vid sidoruta. 2. Hardtop läcker, 3 mm glipa mellan framruta och hadtop. 3. Bensinpump trasig 2ggr. 4. Batteriet laddar ur. 5. Diverse fellampor lyser ibland slumpvis. 6. Motoroljan försvinner, fyller på varannan vecka. 7. Suflett gick en vacker dag inte att fälla ner. 8. Motorhuven böjs/lyfter vid högre farter? 9. Motorn går extremt dåligt, motorn varvar mellan 900 och 1300 varv ca 2 ggr per sekund. lagas just nu av verkstaden, byte gas-spjällsmotor. 10. A stolpe sned, felsvetsad i fabrik, därav all läckage. osv osv osv listan e lång... Detta är min första BMW så jag är inte så hemma på märket, men jag har för mig att BMW bilar brukar vara högkvalitativa kärror. Har jag ett måndags exemplar eller är detta normalt på Z4? Tacksam för reflektioner. //Ari som kör en SAAB från AVIS biluthyrning just nu. | |
|
Oj, så många fel på en och samma bil. Detta kan verkligen inte vara normalt för Z4, snarare låter det som ett måndagsexemplar, rent av ett riktigt dåligt sådant. Vad säger Kenneth Oscarsson på Jacobssons bil och hur har du blivit bemött där? Min erfarenhet av BMW (323 Ci) är att det är en kvalitetsbil. En fundering: hur många och hur stora fel ska man behöva stå ut med på en sprillans ny bil, innan man kan diskutera att man får en ny? Din bil förefaller ju ha varit felbyggd från början. Och hur kan den ha passerat alla kontroller på fabriken och hos Jacobssons före leverans? ___ "Allt går lättare bara man vill. Det svåra är att vilja." |
|
|
det låter som allvarliga barnsjukdomar. man ska nog ändå vänta två-tre år när en ny modell kommit så allt sånt försvinner. BMW FÖLJER INTE UTVECKLINGEN VI LEDER DEN. |
|
|
Bemötandet från verkstaden har varit kanonfint. Hel-ylle-killar Dom lagar o fixar felen så fort dom hinner. Det har väl blivit så att jag bara vill att dom lagar dom mest akuta felen, småfel som att tex tanklocksluckan ramlar av orkar jag inte ens nämna. Hardtopen tejpar jag med silvertejp. Jag har bilen som tjänstebil och jag är väl inte den entusiastpetiga typen, jag vill transportera mig mellan A och B på ett kul sätt. Tyvärr brukar det där med B vara lite osäkert. Mellan A och B finns ofta ett verkstadsbesök. Jag åker mycket nere i Tyskland, jag har börjat undvika att ta bilen dit numera, detta innebär att jag flyger istället för att åka Z4. Fabriken i USA som bygger bilen verkar inte har koll på kvaliten riktigt. Jag var beredd på att det skulle vara en del barnsjukdomar, det kan jag leva med men nu börjar det bli lite väl många. Jag blev erbjuden att hitta något annat åkbart i hallen, jag var där och provade nya 5 serien och X5 i helgen. 5 serien motsvarar inte riktigt sportbils-upplevelsen som jag var ute efter när jag köpte Z4an. X5an var väl lite fräsig, andra bilister var så små... Men just nu känns BMW lite jobbigt som märke. Kan väl nämna att jag köpte först en Honda S2000 men när den kom till Sverige hade den knallröd inredning istället för svart, så det blev en Z4 istället av en olyckshändelse (skulle ha roadster), nu kan jag inte använda Z4an och kanske slutar det med att jag inte kan åka "sportbil" 3 år framåt utan kanske en "vanlig" bil istället. Den som lever får se.. Kenneth har jag aldrig träffat tror jag.. //Ari |
|
|
arikesti: Välkommen till forumet:)) Låter som du har/haft otur med bilen som för övrigt är en mkt trevlig bil. DOck har solen även fläcker heter det ju:))men så många fel under en sån kort tid låter lite väl. Hoppas att bil verkstaden kan få ordning på bilen inom kort så att du hinner njuta av bilen som verkligen utstrålar/ger kör glädje. Annars finns inom kort X3..... |
|
|
Antar att det är jänkarna som bygger Z4 precis som Z3, och de håller inte riktig BMW kvalité. Prislappen är dock satt efter detta, prestandamässigt ligger bilarna väldigt högt för pengarna. Jag kör även "vanlig" BMW, en 5 serie och den håller toppklass rakt igenom, men Z3'orna är det lite så och så med. Men det är väl som de säger man får vad man betalar för. För att bli riktigt halshuggen här på forumet skulle jag nog rekomendera en Porsche till Dig istället, de verkar ha klart högre kvalité och eftersom Du vill ha en bil som tar Dig från plats A till B kanske Z serien är lite väl mycket entusiastbil.... /Caspar |
|
|
Generellt är dem Z4 ägare jag talat med nöjda med bilen och jag har inte hört något om bristande kvalite. ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
arikesti: Beundrar verkligen ditt tålamod... Mina nerver tror jag nog skulle ha brunnit vid det här laget. Några småfel får man stå ut med men så där mycket! mvh ///Jonas Länk |
|
| Arkiesti: Dina fel är inte helt ovanliga även om det kanske är overkill att ha ALLA fel. Ett visst pris man betalar för att vara "först" med den första bilmodellen. Får hoppas att dom får rätsida på din bil så du kan njuta av den underbara körmaskin den faktiskt är! | |
|
Det där lät verkligen inte bra, verkar helt klart vara ett måndagsexemplar du har fått, tyvärr. Jag jobbar extra på BMW men har inte hört något om några problem alls. Det där med att motorn dricker mängder med olja känner jag igen i vår 520iT '02. Har fyllt på 3 liter bortsett från oljeservicen sen vi hämtade ut den i början av maj ifjol. Den har för övrigt rullat 4200 mil nu. ///M Mer känd som "Z-cyklisten med flyern" :) |
|
|
arikesti: Det låter verkligen inte bra det där. Jag känner igen det där med att motorn dricker mycket olja. Jag hade det problemet med min förra Z3 2,2´a. Jag fick alltid ha en extra dunk olja med i bagaget . Inte kul alls. Hoppas du får ordning på bilen så snart som möjligt. Mvh Maria |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Då kan man ju fråga sig varför just motorerna i Z skulle dricka olja när det är lika motor som sitter i resten av BMws modeller. Har aldrig fyllt på en droppe och det har aldrig sjunkit på oljestickan heller, Kör ni som biltjyvar eller?:))) Att en bil är ihopmicklad i USA är ju ingen direkt merit (jänkebilsälskare som jag är ) just karosseri har under årenslopp varit dåligt.Och att BMW skulle ha nån speciellt högre kvalitet än andra jämnbördiga bilmodeller är att lura sig själv, det är tyvärr inte de man betalar för när man köper en BMW. Och får man ett Måndagsex så är det lika illa vilket bilmärke det än är. ///MVH Hasso Länk |
|
Något oljedrickande har jag inte märkt på någon av de tre bilarna trots att jag som hasso utrrycker det "kör som en biltjuv". Har aldrig behövt fylla på olja, trots mycket lek, autobahn (230+ i flera timmar), alper mm. Jag kanske är snäll innan bilen blir riktigt varm och låter motorn lugna ner sig lite innan avstängning, men annars går den nästan alltid på max. Som tidigare sagt: De dagar man ej kört 200+ har man inte levt... /Caspar |
|
|
Caspar: Om du kör på det viset kan jag väl få åka med någon gång? :) ///M Mer känd som "Z-cyklisten med flyern" :) |
|
Dufvis |
Min 2.2 -01 drack första sommaren (800 mil) cirka 2 liter. Denna sommaren har inget behövts fylla på. Antingen så tätade BMW en läcka vid servicen i våras eller så gjorde vinteravställningen susen..... |
|
man ska kanske kolla oljan när man kommer hem.... ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
ja jag hoppas att din snygga kärra blir proffsigt åtgärdad vore syn för bmw´s annars hyffsat fina rykte och ja den ända ersättningen det får i så fall vara porsche den e ju tysk åtminstånde. |
|
|
Skumt med oljeförbrukningen på Z-bilarna. De BMW:ar jag har haft har aldrig dragit en droppe olja. Om bilarna körs hårt kan jag rekommendera en olja med högre varmviskositetsvärde. 10w-50 eller 10w-60 brukar sänka oljeförbrukningen radikalt jämfört med den olja som BMW häller i (ofta Castrol 0w-30 alt 0w-40). 10w-50 och 10w-60 klassas ofta som "racingoljor" och prislappen blir därefter. Fyra liter kostar 800-1000:-. Däremot behöver inte motorn fyllas på hela tiden vilket gör att det i längden inte blir så dyrt. Att hela tiden fylla på den billigare 0-w30-oljan är som att handla på kredit... |
|
|
ThaMaztr: Du har väl sett mig köra?? Klart Du får en tur, på väg att flytta till Sumpan, men det är knappast några probelm. /Caspar |
|
|
Har svårt att tro att oljeförbrukning skulle vara något generellt Z-fel... Jag har själv fyllt på ca 1dl en gång på ca 3-4000 mil i min bil och den gången behövdes det egentligen inte. Är det jag som drömt eller är det inte ganska vanligt att en motor behöver lite extra olja under inkörning, typ under de första 1000 milen? __ Länk |
|
|
Ja min oljeförbrukning är noll hittintills med ca 400 mil sedan jag köpte den. /PG |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.