AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.688

Varför köpa BMW? Övertyga mig!

Sida 2 av 2
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Cedwa:

En del BMW har kamkedja, andra har rem. När det gäller 3-serien (sedan 1991 tror jag) har alla 6-cyl motorer kedja, medan 4-cyl har rem. Är du spekulant på en 323, 328 eller 330 (bensin vill säga, hur det är med dieslarna vet jag ej) så är det kedja för kamdrivningen, vilken normalt håller tills bilen skrotas.
Serviceschemat är Oljeservice - Inspektion - Oljeservice - Inspektion II. Intervallerna ligger väl på c:a 2500 mil, beroende på körsätt. Den mest omfattande och dyra servicen är Inspektion II. Vad den kostar vet jag ej, har ännu inte behövt göra någon. På min förra bil (en 328i -96) kostade en Inspektion II 4400:- på auktoriserad BMW-verkstad.
BMW i Sverige har ju fri service upp till 8000 mil/3 år, så köper du en relativt ny svensksåld bil kanske det dröjer ett tag innan du behöver betala servicen.
När det gäller standardfel är det mest omtalade länkarmar i framvagnen (kanske låter bekant för en del audi-ägare). Det verkar som om de första årsmodellerna av E46 är mest drabbade, därefter modiferades konstruktionen något, men att döma av en del kommentarer här på forumet har inte problemen försvunnit helt.
Själv har jag inte haft något fel på min 330i ännu, men jag köpte den i mars, så vi får väl se.
Min erfarenhet av tolv års BMW-ägande är att service och reparationer är en ganska liten del av kostnaderna för att äga och bruka bilen. Värdeminskning, bensin, försäkring och däck är större utgiftsposter.
Just försäkringspremier bör du defintivt undersöka, i alla fall om du bor i storstad. Jag tror definitvt att en 328i eller 330i är betydligt dyrare att försäkra än en A6 1,8T.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
En annan sak som man bör tänka på som spekulant på 3-serie är att det kan vara mer än motorn som skiljer.
Exempelvis har 330 lägre och hårdare fjädring än övriga modeller (kan vara annorlunda på 4-hjulsdrivna, där är jag osäker) samt större bromsar. Det går inte att ha mindre hjul än 17" på 330, medan övriga kan ha 16", vilket ju påverkar komfort och däckspriser. Jag upplever också att 330 har en mer "aggresiv" koppling än t ex 325, något som också flera andra på forumet framfört.
Komfortmässigt kan alltså de mindre sexorna vara bättre än 330.
Liksom hos audi går det att få "standardchassi" och sportigare chassisättning till 3:orna.
ja tyvärr går försäkringspremien upp ganska mycket för mig. Jag bor dock i små stad och har på min A6a cirka 4000 helår helförsäkrat. Tror jag landar på cirka 7000:- på en BMW. Ska iväg till autovåx imorgon och hoppas få en provtur i en 323 de har till salu eller liknande så jag kan bilda en egen uppfattning om dom :) Stort tack för all info hittils!!
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Ett annat standardfel är termostaten/kylfläkten som kan haverera. Själv fick jag ringa bärgare klockan 17 en onsdag em. på Skanstullsbron. En halv miljon arga bilister satt bakom och tutade...

Åtgärdas av BMW på garanti/goodwill.

Trög gaspedal är ett annat skönhetsfel som vissa har drabbats av.

My Bimmer is my mistress
Japp då har man provkört en 320 -03a :). Måste säga att jag gillade den mycket! Speciellt motorn!! 170hk verkar ligga ganska bra i trakten för vad jag behöver. Ganska rymlig innuti i med för mig som är lång (197). Nu har jag en lite mer klar bild av varför endel väljer audi och endel bmw. Båda är bra bilar men med sin karaktär.
Denna testade jag:

Länk

Kunde inte hitta något direkt som jag var missnöjd med! :)

Så grabbar.. 320 från -01 och framåt. Något att se upp med på just denna modell?
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
I stort sett de fel som du läst om i den här tråden. Du kan också göra en sökning i forumet och få fler tips. Som alltid, kräv trovärdig dokumentation på att bilen servats och skötts ordentligt. Om den är OK ska den ge dig många sköna mil framöver.

Det handlar ju om en ganska ny bil, så du bör inte ha alltför stora problem. Värre för de som vill köpa en tolvcylindrig bil från 1990...

Det du måste se upp med är ASWD (Automatic smile while driving), körglädjen som är starkt beroendeframkallande och som försvårar framtida märkesbyte. ;-D

Lycka till och välkommen till BMW

My Bimmer is my mistress
Glömde skriva det..När jag klev ur bilen så hade jag ett barnsligt leende på läpparna :) Antar att det är det alla pratar om när det gäller BMW! Kul bil! Vill höra mer av motorn och det dröjer nog inte heller :) Ska lusläsa forumet så jag är påläst vid byte!
Tackar för infon jag fått hittils!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.