|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Idagsläget kör man en Audi A6a 1998. Ganska nöjd med den men man läser ju hela tiden om att BMW har sån körkänsla osv. Var igår och kolla lite på en 328 coupe en -00a. Men jag kan inte låta bli att tycka att dom är lite 80tal? Hade en 518 81a ett tag och tycker massa detaljer i en 00a påminde mig om den. Har dock inte kört denna sortens BMW och undrar om någon som kört både nyare Audi och nyare BMW kan ge mig fördelarna för BMW? För nackdelarna lär man väl inte få här ;) | |
|
Provkör 328:an så är du övertygad! :) __ Länk |
|
|
Cedwa, tror nog att du lär upptäcka att det tas fram en hel del nackdelar med olika BMW-modeller på detta forum! E46 är inte en helt felfri modellserie (vilket troligen inte någon bilmodell är oavsett vilken tillverkare det är!), främre bärarmarna/spindellederna är en svaghet. Körkänsla är något subjektivt och bör upplevas. Gör som Wolv skriver: provkör en bil och känn efter själv. Sedan har du fenomenet där andra vänder sig om och tittar efter din bil på stan. Vilket händer väldigt sällan när man kör Volvo, Saab eller Audi.... ;o) Nackdelen med detta är givetvis att vissa personer inte tål detta och ibland tyvärr utsätter bilarna för skadegörelse (drabbar nog även MB-förare) oftare än snittet.... :o( Främsta argumentet mot att jag personligen inte ens funderar på Audi, är det urusla rykte som serviceorganisationen och verkstäderna har i Sverige! Sedan tycker jag personligen att de Audimodeller som jag har provat förvisso är snygga och känns gedigna MEN de är tråkiga att köra, de är för dåligt balanserade i chassit - överstyrda om ovilliga att svänga....! Men det är min personliga uppfattning och andra kanske vill ha en "stadig" långfärdsbil och då är Audin en av de främsta! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Cedwa, välkommen till forumet! Vad är det för motor i din A6? Själv har jag lite erfarenhet av en A6 2,4 -98 som en bekant ägde för några år sedan. Har kört den bilen en del och den är bekväm och trygg att köra och helt OK så länge vägen är bred och det går rakt fram. Men den går inte att jämföra med körglädjen i en BMW! Rent allmänt är Audi mer tillbakalutad och BMW aggressivare. Den bil du funderar på är i princip samma som min egen, med undantag för motorn som är kralligare (231 hk i stf 193) och mycket roligare. Så mycket roligare kan man inte ha bakom ratten om man inte ska köra M3, 911 eller liknande. Jag tycker att du ska ta en rejäl provkörning och jämföra bilarna och skapa dig en egen uppfattning om vilken som passar dig bäst. Själv skulle jag ta BMW på rotfläsk, men smaken är ju delad. Och visst har BMW en tydlig märkesidentitet, inte minst i förarplatsen. Det gör att man känner igen sig oavsett om det är en 330 -01 eller en 633 -78. Mer sportigt än designat, Audi är kanske tvärtom. Lycka till! My Bimmer is my mistress |
|
|
Jag har 1,8T motorn i min. Fungerar väl men inte mer. Audin jag har är ju ett riktigt landsvägslok men den uppför sig ju lite klumpigt när det blir dags att svänga lite :) . Jo BMW har satsat medvetet på det sportigare, enklare och audi på mer lull lull och design. Kan man inte få BMWs drivlina och audis interiör? hehe Får väl ta och testa en nyare BMW och kolla läget helt enkelt. Men ska jag ha BMW vill jag helst ha 330 serien. Den verkar passa min smak bäst! :) Fråga: Var provkör man bilar utan att vilja köpa dom? Hatar att leka tokspekulant på en bil när man egentligen bara vill bilda en uppfattning. |
|
|
Cedwa: Tror nog att du får leka lite spekulant men vänta du är ju en spekalant på en 330. Så varför inte vända dig till närmaste Bmw handlare de har säkert en bil som passar dig? I heatland finns det en som jag har haft kontkakt med kommer inte håg vad det heter men ligger i Karlstad(i ett industriområde) har bara posetivt att säga om dom. Lycka Till |
|
| Autowåx heter firman, trevligt bemötande när de väl har tid med en ;) Själv ser man kanske inte ut som en potensiell nybilsköpare, men det har aldrig varit problem att få provköra något, gammalt som nytt. | |
| Är det så? Jag tänkte faktiskt gå in på autovåx och säga" hej jag är audi ägare, övertyga mig om att BMW är bilen jag bör ha" Attans om man inte får en provtur i nån bra bil då va? :) Annars bör de leta ny säljare :) | |
|
Denna spanade jag på. Men vilken 80tals växelknopp! :) Länk |
|
|
Cedwa: rent spontant så ser den bilen fin ut o växelknoppen är betydligt trevligare att svänga runt med än den minimala, nästan golvmonterade historia du har i din Ådi.. Fråga vilken kvinna som helst om inte en längre spak är att föredra! ;-)) Helt OK utrustad E46:a också. Bor låånggttt från Karlstad, men har ofta hört goda ord om firman. Så..gör slag i saken o byt ut landsvägsloket mot en RIKTIG bil..du kommer inte att bli besviken (mer än möjligen på bagage/utrymmen). Mvh Patrik ___ K-na BMWPower meet, Autumn Ed. Länk |
|
|
testa en Alpina? Dom är juh lite mer genomarbetade.. |
|
|
Som tidigare skrivits är bilägande väldigt subjektivt. Kan bara hålla med om att du skall provköra bilar i olika klasser och typer för att du skall hitta något som passar just dig. Och som du själv skriver är den känsla jag har att BMW ligger åt det sportigare hållet, medans Audi, MB m.fl har en inriktning mot komforvagnar med mer elegans än sport. Men man får nog försöka jämföra liknande modeller. Att ställa en A6:a med 150hk brevid en 3-serien med 230hk blir lite haltande. Prova en A4:a och jämför med 3-serien. Bilda dig en egen uppfattning om just den beryktade körkänslan. En sak att ha i åtanke är väl att de turboförsedda Audi-bilarna är lättare att chippa och få gott resultat än BMW:s sugmotorer. Medans en sugmotor har en (enligt mig) trevligare karaktär vid aktiv körning. 316 kan du väl hoppa över om det är sport du är ute efter... //Erik// ---Bättre väghållning än mittlinjen--- |
|
|
Cedwa ; -Jag kan bidraga med lie fakta om bmw i allmännhet , baserat på mina egna erfarenheter och alla jag känner med bmw. Bmw har absolut inte högre kvalitet på något än andra märken såsom audi , mercedes , volvo , toyota etc. Delarna är inte billiga , service/reparation på Auk. bmw-verkstad är inte särskilt billigt. Tycker att bmw kändes sportiga fram till ca 1990 men efter det har de flesta bilmärken verkligen kommit ifatt (och gått om?) , bra är dock att bmw s motorer är relativt bensinsnåla om man tittar på vad man får i effekt. Rostskyddet på bmw är över lag riktigt bra , men det finns vissa modeller och årgångar som har stora problem med vissa specifika karossdelar som tex. baklucka. Själv åker jag lika sportigt i både saab , volvo och mercedes förutsatt att motorstyrkan är snarlik den i den bmw man jämför med. Tittar man på begagnad bmw skall man definitivt köpa en "udda" modell för att man är entusiast , tex en m3 , m5 , 750 eller 635csi eller så. Att köpa en standardutrustad bmw 3 eller 5 serie med ca 200 hästar är inte på något sätt bättre än en likvärdig bil av annat fabrikat. Snarare bara dyrare om man jämför med det kanske lite tråkiga volvo och saab. Detta tycker jag för att jag har haft en del bmw och mekat väldigt mycket med mina och andras bmw samt att jag är godvän med en som livnärar sig på att sälja/laga bmw. Testa lite olika bilar i din prisklass , skit i fabrikatet , köp det som du gillar bäst , våga testa något udda märke ! Själv vart jag mycket positivt överaskad häromdagen då jag provade en ny Mitsubishi (av alla udda märken) , testade också en Wolkswagen passat TDI (2 år gammal) och kan bara säga att OJ vad mycket bil man får för pengarna samt att man åker mycket tyst och komfortabelt. Det där hur man uppfattar en bils karraktär som sportig eller gubbig etc.. det är ALLTID något som ligger i betraktarens ögon , att fråga på ett bmw forum ger nog mest svar till bmw s fördel då ingen vill känna att man "kör en dålig bil" , tror de flesta som har bmw av motorstarkare modeller är just sådana som fastnat för bmw sätt att vara "sportigt" på. Själv prioriterar jag små klena tråkiga bilar på vintern (gärna lättmekade) , samt bil med så stor motor som möjligt på sommaren , därav min bråkiga skara bmw. Hoppas jag har bidragit med något. :-) FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-) |
|
|
Jag är mest en nyfiken hobbybilentusiast som kört audi ett tag men är nyfiken på vad andra märken har att ge och då ligger ju BMW nära till hands. Tack för en objektiv beskrivning! :) Kvalitet får man nog alltid ta med en nypa salt. Det ligger alltid störst vikt i hur den är skött anser jag sen resten kvalitet från fabrik. Men tidningar, tester i TV osv osv de kommer alltid fram till att BMW är körgladast / har bästa drivlinan om de jäförs mot likvärdiga av andra märken. Därav min nyfikenhet! :) Japanare är lite för ospännande för mig :). Men för andra är det helt klart bra bilar! Jag gillar och är ute efter en bil som varje dag när jag kör den ger mig känslan" fan va kul det är att köra bil, wow vilket motorljud!" Ihop med " vad skön den är på landsväg! Skönt att åka långt i!" Om det nu finns en sådan bil. Finns den hos BMW köper jag den. Finns den någonannanstans köper jag den där :) Bil är kul! |
|
|
Måste bara tillägga att sambon skall ta körkort och det kanske blir tillökning med ett fordon , men här kommer inte köpas så mycket som en fiat panda i byggsats utan att ha provkört ett flertal märken , innan jag testade mercedes-500 så visste jag inte vad jag missade. Minst skall det provköras : Jaguar , Mercedes , Skoda , Audi , Alfa Romeo och Ford som verkligen har lyckats med sin "Mondeo" som kändes mycket mycket bättre än jag trodde. Är ju bara gå in i bilhallen och tala om att man vill provköra för att bilda sig en uppfattning om bilens karraktär , får man inte provköra utan att ha slips och kavaj så kan det ju kvitta att handla just där iaf. , min erfarenhet är att man "alltid" får provköra det mesta om man är nyfiken spekulant. (klart de vill sälja.) FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-) |
|
|
Cedwa, det är precis den känslan du beskriver som gjorde att jag köpte 330 coupé. Och ett fånigt småleende när jag kör. My Bimmer is my mistress |
|
|
men allvarligt talat inte skall vi väl övertala ngn som tycker om audi, kör din audi om du tycker den ger dig bil o körglädje. lycka till! Om jag provkör en audi och den skulle ge mig mer än BMW så visst då byter jag, inte för att audi tokar säger det till mig... Inte tänker jag be om det heller=))) ps innan du blir arg vi är BMWidioter=)) Länk |
|
Oakman |
Jag vet inte hur man övertygar någon om att BMW är rätt.. det måste man nog känna själv. Ett försök kan ju att ta en rejäl provtur. Själv så har jag det medfött ;) // Olof Tack, jag känner till sökfunktionen. |
|
Jag blev i alla fall kär i min bil. Visst har jag råd att köpa nåt modernare. Men jag vill inte, min gamling passar mig perfekt. Men det tog mig 36 bilar innan jag hittade den rätta. Men för varje bil man ägt så blir man ju en erfarenhet rikare. =) Jag hoppas att du provar en del bilar och hittar den rätta. Lycka till och hoppas du blir nöjd. MVH Morgan. Länk |
|
|
Ja det är väl som med allt annat, man måste testa det och bilda en uppfattning :) Jag har dock tusen tekniska frågor men kan väl ta ett par viktiga. Audi har ju kamremsbyte runt 12 000 mil och kallad stor grundservice. Har BMW kamkedja? Uteslutande? Och är alla servicar lika stora eller är någon mycket dyrare som audi? Har låt säga 323 en 00a några standardfel och barnsjukdomar man bör se upp med så de är bytta? |
|
|
ääähh. kör en 540 med rakarörspecialdämpare i en tunnel på fullvarv sen är det kört (bättre än 6) Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.