|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
Daytona |
Jag kan absolut ingenting om turbokonvertering det ska sägas. Men jag undrar varför det är så att när någon vill turbokonvertera sin e36 så säger alla bara att det är bara att sälja och köpa en m3 istället. Men när man ska konvertera sin e30 så får man massor med tips. Varför undrar jag? På vilket sätt är det lättare att konvertera en e30? MIN EX Länk |
|
Tjenare. Om man har en 325 E36 och vill konvertera den och få ca 100 hk extra så kommer kostnaden för detta att bli så hög att det ekonomiskt blir billigare att köpa en M3:a som har ungefär lika mkt hästar samt att man slipper besiktningsproblemen. Sedan är det mkt trångt i motorrumet i en E36:a jämfört med E30. En E30:a kostar idag inte så mkt och därför är det ett bra alternativ, alltså att lägga pengarna på konverteringen ist för bilköp. Finns heller ingen M3 E30 som har 100 hk mer utan M3:an liggar på ca 200 hk samt att dessa bilar idag är dyra i inköp. Sist men inte minst så finns det så många E30 turbosar så det går att få tag på kunskap, delar mm mycket lättare än till en E36:a. /Edvard BMW CS # 4503 |
|
Daytona |
Tack Bumper. En fråga till. Har märkt att det är fler som trimmar sina 318 än 325 o.s.v. Ger 318 motorn fler hästar vid konvertering än 325 t.ex.??? MIN EX Länk |
schneberger |
inga problem med e36:an. har åkt med turbo i min 320 i två år nu..fast nu blir det annan motor.. mrke och cylinderantal är hemligt.. |
| M50 går alldeles utmärkt att konvertera. Hpller för 500 hk med bara svarvade kplvar. Precis som på M20 behövs ett riktigt styrsystem, och det är där pengarna drar iväg. | |
schneberger |
håller med bäckis,,, i år blev det lägre effekt . för stort agg , så den laddade inte ,er är 0,6 dock så klarades detta med enbart 328:ans spridare,, åkte på ca 300 förra året, med m5:Ans spridare, motorn i år och förra året. helt orginal. =). BMW bygger motorer som håller., så på sätt och vis känns det fel att gå ifrån märket när jag skall bygga version nummer 3 på min 320 i turboformat =)), säger inget säger bara ,, en för lite men änddock mycket trevligt =)) |
Bmw ludde |
Schneberger: Hur mycket behöver man ladda på en e36 325 för att plocka ut 260-270 hk ? vid den effekten duger väl orginal spridare ? vart har du placerat turbon, samt hur stor turbo måste man ha ? |
|
det enda problemet med E36:or ar det ar inte sa mycket plats som i E30... men det gar att fixa :) www.keyser.neostrada.pl (se "galeria") det ser inte sa fint som bmwandreas bil, men det har kostat inte sa mycket pengar, och bilen ar snabbare an M3:or E36 och E46 Backis: kan du saga vad som behovs for att fa ca.500hk?? TACK :) Mvh/ keyser "It ain't matter if you win by an inch or a mile b.tch" |
|
schneberger |
bmw ludde.. vid 0,5 har du rent teoretiskt ca 288 hästar.. men då bör du antingen hlöja bränsletryck eller byta spridare.. för orginal hänger bara med till ca 0,3. bar.. tacka vet jag volvofemma.. med ca 400 hästar.. duger på gatan.. speciellt när det är bakhjulsdrivet.. =)) (få ihop den om ni kan) |
Bmw ludde |
Kysr. Vad har du för turbo, om man tänker ladda runt 0.5 kan man ha en mindre än din ? hemsidan vill inte fungera.. Vilka saker behöver jag mer för att uppnå målet, detta vet jag. turbo, ic, grenrör, smt 6? schneberger. Kan man höja bränsletrycket om man skaffar ett piggyback system (stm 6 ). har ni stött på något stor problem med era installationer ? |
schneberger |
du höjer bränsletrycket genom att införskaffa en ställbar bränsletrycksregulator.. har inte haft några strörre problem än att bränslet inte räckt.. fast jag har bara hålt mig runt 300 hästar i min maskin som mest.. nästa år blir det roligare.. en mindre men ack så kul |
schneberger |
kom på att jag har grenrör ligfgandes osm jag körde med i år .. skall inte ha mera.. ganska korta primärpipor. och indeölade i cylinderbanlkar med 3 på varje samlingrör. just nu sitter platta på för Garret gt40. men det går ju alltid svetsa på en annan.. samt att det är byggt för separat Wg anpassa för aui s4 WG |
|
bmw ludde... sidan bor funka :( kolla igen, annars: Länk turbo mindre an jag har... hmmm... den vrider sig in vid 2700-3000rpm sa den ar helt OK... det ar en T3/T4 men sa klart kan man ha mindre om man funderar pa att ladda 0.5 bara... Kan tanka mig att du kan skriva spridare, diverter valve (kan vara blow off) ocksa pa din lista :) Bransletrycket hojer man inte med en piggyback utan med en mekanisk bransletrycks regulator, som tex WEBER Mvh/ keyser "It ain't matter if you win by an inch or a mile b.tch" |
|
Bmw ludde |
Länk Länk Länk har de tillräckligt med kapacitet ? Vad kan man använda för spridare (m3), kostnad ? vart kopplar man in en bränsletrycksregulator, samt vad ger man för en sådan ? vad menar du med valve ? tack på förhand Rigtigt snygg grenrör du har gjort. |
Huby |
Är det någon som vet hur mycket man kan ladda på en 325 motor från 87 med kat, utan att göra något åt motorn, bara sätta dit turbo och I.C., kan man ladda 0,3 eller är det för mycket? Tänkte göra det i vinter och sen bränslesystem osv nästa vinter. Håller topp packningen för 0,3 eller vad man kan ladda? |
SpineKracker |
Någon skrev här i forumet att han ladda .7 med orginalkolvar etc. Inga problem påstod han, och det bör det väl inte va? /P |
schneberger |
>>>spinekracker tja.. jag laddade 1,0 på orginalkolvar.. och det höll..kompression är egentilgen inte viktigt.. allt hanldar om hur mycket du vill ladda och hur mycket laddtryck du vill ha.. det som dödar är spikningar oftast.. och mer bränsle reducerar spikningar.. såp vill du åka billigt och säkert.. kör med lågkomp. men med lite mer bränsle och så kan du åka lägre komp. och även lite lägre laddtryck och det spelar ingen roll ,, i stort sett... |
Bmw ludde |
schneberger, vad kör du med för spridare och tryckregulator ? |
BIMMER |
Schneberger , ska du kränga ditt gren rör ? har du kvar agget ?? maila mig i.s.f gärna med bild... von_linnecarl@hotmail.com |
schneberger |
>bmw ludde. körde förra året med spridare till m5 3,8 . orginal tryck. i år laddade jag bara 0,6 körde med spridare till 328. räckte till bra.. m5 spridare till 1 kiilo var nästan lite mycket . iallfall innna man fått upp laddtrycll >>biimer.. jodå det finns.. men inte turbon dock.. du kan få köpa det för säg 800 spänn..+ frakt.. |
BIMMER |
kan du maila mig en bild på det eller en länk till nån bild du tagit.. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.