|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
KaLLeSpeCiaaL |
3.6 håller för kompressor oxå,innebär 400hk och ett vrid på 600nm=riktig monster,om jag inte blir nöjd me chip/mapning/ferrita/luftfilt så blir det att lägga kompressor |
|
Vet en E32 (7'an) med 3,6l och kompressor, har 400hk och 500nm, Större och tyngre, så därför inte så mycket snabbare än min bil. Men kompressor i E34 och du har Monster Mash! M5 3,6l, den hållbara M5'an! |
|
KaLLeSpeCiaaL |
som sagt MAN FÅR SE *smile* Kalle |
| Ja kompressor skulle jag inte våga mig på med en 3,8a men huga va skoj det skulle va, det skulle va skitkul att se en M5a med överladdning nån gång på tex tullinge det är ju jämt bara m3or och 325or annars | |
KaLLeSpeCiaaL |
klart jag tar bilen till alla träffar om det blir av 3.6 DEN HÅLLBARASTE M5:an |
| Nä max vad jag kan tänka mig att göra är Mappning bort med kattar och kanske byte kammar men inget större ingrepp i motorn. | |
KaLLeSpeCiaaL |
du kommer bli nöjd ´jocke,,,åkt me i en 3,8 som va mappad,det va DRAG 3.6 DEN HÅLLBARASTE M5:an |
ulfson |
Inte för att vara dum, men vad exakt gör dom vid mappning....Något bra ställe i mellan Sverige där dom fixar detta..... |
KaLLeSpeCiaaL |
Mapning är en typ av proffs chipning,dvs:man lägger ett chip på bilen,går igenom hela motorn,nollställer allt,man går igenom ALLT samt åtgärdar grejjerna!det brukar resultera me 5-10hk extra om man mappar gämfört me bara chip byte,man anpassar hela motorn till max vid mappning,kostar ca 3gånger mer,,tex chipp 3lax,men mappning ca 9lax,det ingår mer bitar i mappningen,,jag e inte riktigt nån proffs på ämnet,har inte mappat nån bil i mitt liv,men kan berätta sen senare,om inte nån annan duktig person utvecklar detta ämne,vilket jag oxå skulle bli glad av 3.6 DEN HÅLLBARASTE M5:an |
KaLLeSpeCiaaL |
jusst en sak till,,till alla er som ska mappa bilen,,se till att fixa era avgassystem om ni nu ska ha sport eller sånt INNAN mappning,för efter mapning e det kört,sen får man inte bygga på motorn mer,annars gäller en ny mappning,kan bli dyrt då*ler*och sen när ni mappat,så gäller samma grejjer livet ut me bilen,,användning av likadana stift,,avgas,,filtrar,,mm,bra att veta och även berätta nya ägaren när ni säljer bilen 3.6 DEN HÅLLBARASTE M5:an |
KaLLeSpeCiaaL |
en av sveriges absolut bästa bmw m5 mappare finns i sthlm,,TURBOCENTER kontakta Claus där om ni har frågor 3.6 DEN HÅLLBARASTE M5:an |
KaLLeSpeCiaaL |
Jocke du sa byta kammar=det e lika mycket jobb o pengar som i kompressor!! och jag vet m5:or 3,8 me andra kammar=då skär två cylindrar/garanterat ras 3,8 motorn är bara uppborrad från 3,6 vilket gör faran,,mindre gods o mer värme=det e kaboom men har du tur så funkar 3,8:an UTMÄRKT men tyvär lider dom bilarna av allt för många ras 3.6 DEN HÅLLBARASTE M5:an |
| Ja jag skippar nog kammarna, vi får se om jag gör nåt alls åt den, den står för vintern just nu,bilen är i superskick motorn snustorr och har precis gått in på 12000mil, så jag vet inte om jag vill laborera nå med den vi får se i vår. men jag kommer nog att bli nöjd med den när jag tar ut den eftersom att jag åker en trött Audi 100 Avant i vinter . | |
KaLLeSpeCiaaL |
Jocke det e klart du ska trimma maskinen,tänk själv 250 det går inte,,du gör 280blås me bilen sen,o inte det,vi låga gas pådrag så tar bilen mindre soppa,men lägg i bara ett chipp.gå till bmw,nollställ allt+ett filter,men inget open air,den originala e redan så optimerad,men lägg dock ett k&m eller jr filter i boxen,totallt kanske 5lax bara o du har en GRYM bil sen men ska du få nackhåren att resa,då gäller sportsystem,bort me kattarna,och i detta fall openair filter och mappning :) åkt me i Ivars bil o jag kan säga DET VA DRAG,han saknar sportavgas system dock,,ett ferrita eller supersprint=mer flöda då=bättre effekt men det ska göras innan mapning 3.6 DEN HÅLLBARASTE M5:an |
KaLLeSpeCiaaL |
Peter va oxå en bra snubbe gällande M5,,vart har han tagit vägen?inte sett på en vecka minnst,han finns me i början av detta forum 3.6 DEN HÅLLBARASTE M5:an |
| visst e jag här å hänger....som vanligt......fan vad bilen går nu i den fuktiga och kalla höstluften...men vänta bara till våren då den e klar......... | |
|
Länk Låt dessa sköta trimningen. Serios stuff. Kartoffeln und sauerkraut - Jawohl! |
|
| Jag känner en kille som har egen firma och kan mappa bilar,han brukar trimma rally/rallycross bilar men han håller på att byta lokal just nu så han har inte fått dit alla grejer än, han använder sig av Unichip och han sa att han kan Optimera bilen efter den utrustning som finns som tex ett sportsystem, han ville ha ca 5500:- för en mappning vilket är rätt billigt tycker jag. | |
KaLLeSpeCiaaL |
welcome back PETER,oftast så märks skillnaden på kall luft på turbobilarna,men visst e min oxå lite höst snabb:) mappa för 5500,ja det va ta mej fan gratis,vart håller han ´hus jocke? 3.6 DEN HÅLLBARASTE M5:an |
KaLLeSpeCiaaL |
måste titta in sidan MAGENG gav,det börjar plöttslig bli mycke här :) 3.6 DEN HÅLLBARASTE M5:an |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.