AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.094

M5 3.6 vs M5 3.8

Sida 1 av 5
KaLLeSpeCiaaL
hallo,,nu så undrar jag o min kompis,,så här jag har en bmw m5 91:a 3.6 och polarn me sin 3.8:a hans varvar till 7200varv,,och min till 6500bara,o nu det konstiga min bil e exakt lika snabb som hans,,jag menar min har 315hk helt original o han har 340hk oxå original,,hans varvar 700varv mer o har me hk o volym,,,plus att hans motor e ny renoverad i toppskick o min e original och me 12tusen mil på,MEN LIKA SNABBA,,enda man märker e att hans e snabbare på 5:ANS växel vi pratar farter runt 140 o uppåt då e hans snabbare men allt innan EXAKT LIKA,,,hur kan det komma sig?e de så att en liten motor e ändå pigg ,men ger upp lite i dom höga/högre hastigheterna?vilket spelar mig ingen roll vi bor ju i SVERIGE,hade förväntat mig att hans bil spöar mig MEN NOPE ,,,,säg nått ,,fullt seriöst inget skit snack ,,,, GLAD 3.6 ÄGARE
Din 3,6a verkar allt bra skumm! En M5 E34 3,6l varvar exact 7250rpm på maxvarv!!! 3,8l borde varva 7500rpm om jag kommer ihåg exact. Jag har en M5 3,6l så jag vet att max varv är 7250rpm. Max effekt kommer vid 6900rpm enligt BMW! Så båda era bilar verkar bra skumma kan jag säga... Om du just kopt din bil, gör nåt åt saken!

Lycka till, men en M5 motor ska verkligen varva mer än 6500rpm, en M5 3,6l som hade maxvarv vid 6500rpm har jag sett, men den var matad med kompressor och ca 450hk!

KaLLeSpeCiaaL
va ska man göra åt saken?den e snabb som en 3,8 o hans motor e nyrenoverad ,hans varvar rätt,,men tydligen inte min,men det kan va nått me att kammarna e bytta eller så,att den har rå styrka från början sa en kille,,men va vet jag NÖJD men TVEKSAM
Kolla med förra ägare, viktigt att man vet vad är gjort med bilen. Är bilen en byggd M5, eller en original? Tänka dig vad du skulle ha för raket om den skulle varva ytterligare de 700 återstående rmp! Min 3,6a är också snabbare än en 3,8l.
Racea mot en annan 3,6l och jämför. Kanske din kompis 3,8l är lat...
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Det skiljer inte så mycket mellan en 3.6:a och en 3.8:a. Har kompisar som har sånna. Jag tror 3.8:an går på 5,9 sekunder från 0-100km/h och 3.6:an på 6,2 sekunder från 0-100km/h. Det är inte så stor skillnad, man märker inte av det när man ställer upp. Det är först vid 140km/h som det börjar skilja något som du säger. De två M5:orna har alltid varit så jämna från 0-100km/h.
Det är precis samma sak som om man jämför M3 3.0 och M5 3.6, M3:an är snabbare från 0-100km/h med 0,2 sekunder vilket är svårt att se när man väl ligger bredvid varandra, men senare tid 120-130km/h så kommer M5:an att sticka ifrån lite. Detta är fullt normalt.

//Schnitzer
KaLLeSpeCiaaL
det e skönt o veta att 3,6 e inte SKIT,jag köppte 3.6:an för folk sa att den motorn håller,polarens 3,8:a rasa o det har andras som han känt oxå,,därför,men jobbiga va att jag tänkte jag får en bil me hela 25hk mindre ,men inte fan märks de
BILEN E ORIGINAL M5,inga hembygge grejjer fan!!
ja nu så ska jag trimma den,,för det gör min polare,men jag har hört att en del CHIP e dåliga,bränner hål i fyrans kolv o de,SÅNT SKIT SKA INTE JAG HA,vilket chip e bäst/bra till M5:a?=???
va kan jag mer göra?,jag vill inte ha nått me turbo o kompressor att göra,jag älskar bmw M5 som den e,men lite extra knuff ska det bli,chip luftfilter,det e bestämt,,men ger sånna här sportsystem nått extra?o vilket i så fall,har ni även andra små trix gällande MER POWER??men inte så att det blir o göra om hela motorn utan me lättare åverkan! ANG VARV=HELT SKUMT(kollade noga idag)om bilen e still då varvar den ca 7200-7300,men när jag kör så varvar den 6500,,ibland 6700 enligt mätarn,men det e inget som känns som täppt eller fel,får samma fina svar o motorn rycker inte eller nått,,VA KAN DET VA?fel på varv mätarn?eller vad? HELT SKUMT tycker jag!men som sagt inget känns fel,bara mätarn som visar så!

kom ihåg,mina krav på mer effekt gäller endast 0-ca 150km/h,,inga grejjer som endast ger mer efter 150,för det e inte grejjen,,tex att ett sport system ger mer effekt,men märks det direkt eller e det nått jag märker på toppen? ja ni´förstår nog,

KUL O DISKUTERA ME ER GRABBAR,,,ha det bäst,så hörs vi
KaLLeSpeCiaaL
JUST TESTA MOT EN ANNAN 3.6 det skulle va intressant,nu så har jag tvingat min kusin o köpa en,,ringde han ,,han ska gå o kolla på en 3,6 imorrn vi sett på annons,innan min blir trimmad så måste man ta ett test,säkert kör vi jämt,men måste få veta de!

HOPPAS BILEN E FIN O HAN KÖPER DEN,alltid kul me nya m5 polare

förresten gå till min hemsida,där har ni fakta o bilder om bilen/bilarna

Länk
Kolla att motorn får impulser från hastighets mätaren! Hade min hastighetsmätare sönder och då bryter varspärren vid ca 6500rpm av säkerhetsskäl! Om den inte skulle göra det kunde man åka fortare än den begränsade hastigheten (250km/h). Jag är helt säker på att du har nåt fel på hastighetsgivaren. Min bil varvade också normalt då den stod stilla, men direkt då den var i rullning bröt den vid 6500rpm. Om du fixar det här så kommer den att varva rätt! Och då blir bilen din ännu snabbare:)
KaLLeSpeCiaaL
DU E FAN PROFFS (bayeriche) ,,,,min hastighets mätare e ju paj,,funkar då o då,sa inte det för hade ingen aning om att de hade me varv att göra,,MEN VA HÄRLIGT,,då e det löst

den visar hastighet IBLAND,,va e felet?va ska jag göra?

TACK FÖR TIPPSET,,måste laga direkt ju,, går fortare sen som du sa :) :) :) :)
KaLLeSpeCiaaL
SÖKER FORTFARANDE SVAR OM TRIMNING M5 ,,KAN INTE NÅN TIPPSA OM TRIIIIM
Min fungerade också då och då. Byt hastighetsgivaren, sitter på framaxeln. Så gjorde jag. Hade en "BMW kännare" att göra jobbet. Men kan vara bäst att du låter en BMW verkstad göra jobbet, eller någon som kan. Visserligen kan du göra det själv (är inte speciellt svårt) jag kan vara rätt lat ibland så... och se till att du ber om M5'ans hastighetsgivare för jag fick till först fel givare.
Kul att kunna hjälpa till!
Hej kul att du gillar din M5a, visst e dom härliga. ang chip och brännda kolvar så tror jag att det endast gäller för 3,8an, sen så vet jag inte om ett luftfilter hjälper sådär jätte mycket eftersom att M5ans luftburk ska vara optimerad från början ,läste här någonstans om en kille med en Mroadster/coupé kommer ej ihåg vilket som testade ett openair filter på bilen när han bromsade den och den visade 3hk mindre med sportfiltret....Men kolla på Ivar Findings 3,8
har för mig att han bara har mappat sin och monterat race kattar och den gick låga 13 på 402m i tullinge det är otroligt bra. så en mappning är nog inte fel det funderar jag på att göra eftersom att jag har en 3,8 och vågar inte stoppa i ett chip och riskera kolvarna fast den går ju grymt bra ändå mvh jocke
//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Race E34 Turbo 650hp/830nm
Kalle....du verkar desperat ;)....jag vet,har varit där själv..;)

Motronic optimering (chips, men hatar ordet!) hos turbocenter i stockholm är en rekomendation. Som sagt förvänta dig inga underverk. Ytterliggare ett steg som inte är dyrt är att ta bort kattarna samt ett insattsfilter eller ett bra konat filter samt mappa om efter det. Kattarna bromsar rätt mycket på dessa bilar högre upp i registret. Kanske 25-30 hästar för en sån modifiering. Sen blir det kammar, räkna med ca 15-16 tusen bara i material för ett komplett kamkitt. Dbilas har kammar från 272 till 324 (huga!) grader med lite olika variationer på lyft till S38an men då tappar du på botten.

Man får vad man betalar för helt enkelt
KaLLeSpeCiaaL
Bayeriche=HÄÄÄÄÄÄÄRLIGT,..nu så drar jag till bmw o köper hastighets givarn,,o så ska man fixa det där,jag tackar verkligen för hjälpen,det lär dyka upp mer problem,då känns det tryggt att ha me er att göra här på forumet TACK TILL DIG OCH BMW POWER som skapat detta

Jocke=ivars bil ja,,han har som du sa bort-tagna kattar o sen mappat bilen hos claus TURBO CENTER,nått jag funderat på,så du menar att jag borde oxå göra det?
nog blir det så,asså fan va hans bil GÅÅÅR,sett och hört, men det e ju en 3,8me allt,men om jag gör som han gjort så kommer jag nog rätt nära,,va jag vet e att en 3,8original e samma typ som 3,6:an men sen när man börjar trimma bilarna,,ja då bär det i väg me 3,8an,fast du har en 3,6 me samma trim så hänger man inte me sen,men jag e redan så nöjd,,,som du sa HÄRLIGA BILAR,,jag har nu bestämmt mig M5 4ever,,nu denna,,,sen m5 95:a me stora bromsarna,,o nån dag NYA M5,,kanske om 3-4år va vet jag,,men den besten vill jag ha sen *DRÖMMER VIDARE* :)

HA DET BRA SÅ HÖRS VI SNART IGEN! ÄNNU EN GÅNG TACK FÖR ALL HJÄLP O ROLIG DISCUSSION
//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Ivar findin tror jag kör utan kattar med org avgas samt ett konat ITG-filter samt mappning av turbocenter, iallafall när han körde 13,42 (har jag för mig) på tullinge i nu i sommar
KaLLeSpeCiaaL
PETER HAHAAA DU E GALEN,,,,oj oj snack om andra kammar o de,,det blir saftigt,,visst har man ekonomi men fan e det värt de? jag ska ringa claus imorrn,,,fixa mapning på bilen,,,

en fråga till,,,,TA BORT KATTAR först eller sen? tänkte på mapningen eller spelar det nån roll?och om man mappar bilen UTAN katten,,hur blir det sen när jag sätter kattarna på platts för besiktning?=ärligt vilket jobb fram o tillbax ,,o jag e inte den här super mecken,,VA SÄGS OM ETT RACE KAT?får man inte ut nästan som utan katt?men slippa BYTA/SÄTTA DIT/BYTA/SÄTTA DIT... DU SOM VERKAR KUNNA TRIM hjälp miiiig *helt desperat* *skratt*
//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
ops blev lite upprepning där du skrev för snabbt!!
//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Oki racekatt e ett bra alternativ, men du ville ha det billigaste..för en bra racekatt får man pynta upp ganska många tusingar. När turbocenter mappar gör dom ett chip för utan katt och ett "besiktningschip". Om man är lite händig kan man gör snygga anslutningar så det blir lätt att skifta samt lita till högre makter om polisen gör en flygande besiktning (en polare med en saabturbo fick pröjsa 12000 i miljöavgift inte kul). "besiktningschip" behövs oxå vid byte till lite agressivare kammar då dessa lämner inte helt godkända avgasvärden
//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
hur går det med nova-splitten? e lite sugen. Har dock redan lite för mycket fälgar hemma. 17" BBS Lemans splitt och 18" aplina, måste rensa bort en uppsättning innan iallafall
KaLLeSpeCiaaL
vilka krångel,,,,besiknings chip o de,,o jag kan lova jag tänker inte råka ut för 12lax böter för farbror blå,,,SHIT,,,jag för läsa om det 10gånger du skrev för att få det i huvvet,,,o sen snacka me claus om det

NOVA2 hjulen,,vilket resultat,trotts innan vintern,,,jag lovar det e 7(SERIÖSA)köpare på dom,beter sig som hundar,,MÅSTE ha grejjerna,,,,HJULEN E FETA,,SOM NYA,och till kanon pris,det e väl det!,men jag vill ha 19 i alla fall,,,men ja visst e hjulen kvar,,men jag har typ lovat av misstag hjulen till alla *skratt* lite trubbel,,ska lösa på nått sett denna krig,,o låta nån bara hämta hjulen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.