AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.095

M5 3.6 vs M5 3.8

Sida 2 av 5
KaLLeSpeCiaaL
Nu har jag kollat o grejjat,ringde Claus,gällande M5 3,6 lyssna ni andra nu oxå,Bilen ska mappas,skaffa fram grövre sekondär+collekor rör/som 3,8har/ta mått på dom eller köp original från bmw(dyyyrt)=alltså grövre=omöjligt nästan att få tag på sånt beg eller att nån bockat dom,vet inte själv heller,nu kommer det lustiga,i 3.6:an lämnas kattarna kvar,men du måste ha ett sportsystem klart efter kattarna,dvs:fixa grövre rören fram,sen efter kattarna sportsystem,typ ferrita eller nått annat/men ha kvar kattarna,,tjänar inget att ta bort dom,,bara på 3,8:an där e det nästan ett måste att ta bort dom,,dom stryper flödet mer än 3.6:ans kattar!,sen när allt e klart så tar man bilen till claus i turbo center tullinge/tumba (om man bor i sthlm) så mappar han den,o sen dubbelkonat direkt air filter som man sen får bygga ett aluminium avskärmare för att minimera varmluft=sen går bilen som ett skott! min ide e att försöka slippa göra om rören fram,,bara behöva systemet efter kattarna,(billigare o mycket lättare)mycket svårt att få fram sånna rör(second+kollektor) o sen montera dit dom KRÄVER enorrm mycke jobb asså,men jag kommer återkomma me resultaten sen

HA DET BRA
No
216
NoFear
M5 3.8
328 coupé (Rieger)
E21 Alpina B6 2,5 24v TIC
Tjena kalle!

så du är supernöjd med din nya bil? har du fått på fronten du köpte av mig? *ler*

/NoFear
Diesel_Power
hehe, alltid lika kul med personer som har ett brinnande intresse för sin bil, keep up the good work ;)

Turbo Diesel är det enda rätta
KaLLeSpeCiaaL
tJAAAAAAAA alla

Nofear fronten e på ja,såg ju förjävlig ut innan,men nu e den fin,men du sa om den där fronten me stora öppningen fram,då börja jag kolla på grejjerna,när man såg det så va man bara tvungen att HA,beställde komplett SEIDL body kit,front,bak,sidor,kolla in www.x-style.nu eller se/com

hur går det me turbo bygget?jag va tvungen att avbeställa tiden hos Claus pga:leveransproblem me avgassystem,o mappning görs då avgassystemet e på platts,blir ett supersprint efter kattarna,ska ha kattarna kvar,tills jag hittar nåra race kattar!
DU HAR INGET ROLIGT NU TILL M5:AN?vad som hellst

ha det bra CIAO
Kalle spec.:

Funkade min lösning på ditt varvtals problem:)
KaLLeSpeCiaaL
tjenis på dig bayeriche,jag har beställt delen,,otroligt billig den va 179kr,hade tänkt mig 2lax för en hastighetsgivare,jag får den på tisdag nu.Det måste va fel på den eftersom du hade likadant fel,jo ibland funkar ju hastigheten så då varvar bilen 7500typ,och när det inte det funkar så 6500,visst hade du likadant fel

man får hoppas på det bästa liksom,bilen måste få en storservice nu,tänkte på stiften,ska man köra bmw original eller testa sånna här trim stift typ brisk o alla va dom heter,för det andra finns det ens sånna till m5?

happy HALLOWEEEEEEEN *bohooooo* haha
Ja, då felet blir fixat då du får givaren. Hade samma tanke som du. Det skryts massor med alla effekt stift o dyl. men jappen som brukar meka på min M5 kollade, för det vore ha varit intressant å se om det blivit någon ändring:), men han hittade inga passande, så det blev BOSCH för vad passar bättre i en tysk bil än tyska delar? Bl.a. så kör jag med Blaupunkt stereo:) Kalla mig tysk...ha! Nämen jag tror verkligen att effekt stift inte spelar någon roll i ett mästervärk som M5'an Har kompisar som har alla möjliga sorters effekt stift (flera av dom e billigare än standard stift till M5:)) Och dom har då inte märkt någon skillnad.
KaLLeSpeCiaaL
hejs igen på dig tyskbratwurst bosch och plaupunkt maffia hahaha

man får nog lägga det i hyllan me trimstift till m5
bosch e ju den som gör stiften till bmw m5 original,klart dom e bra då!blir o köpa sånt

KEEP IN TOUCH see ya
Ja du det ska jag! Och Kalle, ljud efter mig nu: Länge leve 3,6l M5! (Den hållbara M5'an) Haha.
KaLLeSpeCiaaL
JUSST DEN (HÅLLBARA) jävlar vettu,o allt e början,ni ska få höra sen.,.300blås o noll till hundra på 4,5 HAHA aaaaaaaaaahs

KaLLeSpeCiaaL
nu överdrev jag,,,men 5,5 vill jag att den gör till 100,,o max vid 280 TILL EN BÖRJAN,sen får man se,kompressor finns i hjärn rötterna,men det e inget jag vill gå in nu på
Ja alla verkar ju säga att 3,6 är skottsäker och aldrig går sönder men hur dålig är egentligen 3,8an då?
att den brukar bränna hål i kolvarna efter chippning när man ligger och testar toppfart under längre tid det vet jag om, men det är ju inte svårt att avhjälpa bara att mappa bilen så att den får tillräckligt med bränsle i det höga registret,vore tacksam om ni kunde tala om fler grejer så man vet eftersom att jag har en 3,8? är annars mycket nöjd med den och den är helt original till och med hastighetsspärren kvar, men jag gillar mest accet toppfarten bryr jag mig inte så mycket om. det är så skönt att inte behöva fjanta med kopplingen utan bara att trycka på så förvandlas asfalten till is. mvh jocke
KaLLeSpeCiaaL
3 bilar som e original har rasat som jag vet,,,räcker me att du överskrider varv spärren så kan maskinen rasa om den e gammal (tyvärr) en 3.6 e lika snabb som 3.8;an 0till100 skilljer 0,2 sek=inget man märker
Jasså det låter ju inte bra men vad jag har hört så är det långvarig körning nära varvstopp som varit boven dvs toppfarts test men det är vad jag hört(Finding skrev det förut han kände några som hade havererat sina men alla hade testat toppfart när det hände) tycker det vore konstigt om den havererar vid tillfällig övervarvning tex vid acceleration 0-100 eller dylikt. sen så är det sant som du säger det finns ingen Mbil överhuvudtaget som "rastar en annan" har sett e39 M5 som fått stryk av 3,8or på 402meter kom ej under 14sek.
Jocce har rätt, BMW's M bilar är rätt jämlika. Men 3,6l är mycket stabil, personligen tycker jag att 3,8l är överreklamerad, visserligen är den starkare, men jag trivs bättre med 3,6l för den känns mycket bättre med min personlighet.

M5 3,6l, den hållbara M5'an!
En 3,8 har 340hk 400nm en 3,6 315 hk samt att det skiljer 0,4 sek till 100 där har du skillnaden. sen så har jag för mig att du har skrivit förut att du inte gillar servon på 3,8an ok om du tycker att 3,8an är överreklamerad så är det ju så det är upp till dig.
Personligen tycker jag inte att vare sig 3,8/3,6 är överreklamerad. Jag har progressiv styrning på min dvs nürburgring paket och jag tycker att det funkar kanon bra, men smaken e ju som baken som tur e väl D. Senast på Gävle träffen så var det med 3st 3,8or och alla var med på topp 5 en vann dessutom närmaste 3,6a var en bra bit ner i ledet på samma tid som en 540 e34 och en trimmad 325a e30 med 2,7liters block.

KaLLeSpeCiaaL
jag va på väg o köpa en 93;a m5,men vågade inte,så jag kollate upp den fräshaste 3.6:an ,FICK EN ,,glad som fan,o det skilljer bara o.2sek till hundra,inget man märker,men så fort man ställer upp o tävlar så e risken att 3,8:an smäller av,pga motor-riskena! *ler*

en mappad 3.6:a me sportavgas o det är en killer som HÅLLER
Det står 6,3sek i modellguiden för 3,6 det blir 0,4sek skillnad nästan en halv sek.3,8 gör på 5,9
KaLLeSpeCiaaL
det e fel i så fall,för överallt där jag kollat så gör 3,6 o-100 på 6,1 och 3,8:an på 5,9.

hur som hellst så har jag spöat 4st 3,8:or me min bil
KaLLeSpeCiaaL
det beror faktiskt på mina hjul,,,10tum oz bak och sen 265 pirelli rosso=värsta däcken/spinner typ INGET,bara drag=skit härligt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.