|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Börjar bli ganska så trött på att åka och titta på bilar nu.. Hittade en M535-85 på bmwcs annonsmarknad, 18300 mil 35000:- Pärlan stog det i annonsen. Ringde killen och kom överens om besök. Tog ett registerutdrag, ganska många ägare (18) och 3 st bara sedan i somras. Ska även in och besiktigas innan månadens slut. I annonsen stod det "lite orolig tomgång pga trimkammen", visst så kan det ju vara. Stod även "bilen går som en dröm". Kommer så fram och ska kolla. Hela bilen ger ett ganska ruffigt intryck. Sportskinnet som var i bra skick enligt annonsen var inte i så bra skick. Bilen var omlackad från grön till svartmetallic, ganska snyggt gjort men inte i motorrum , frontplåten osv. Ett par lackskador. Lite smårost innanför skärmbreddarna. MYCKET rost runt fjäderbenstornen fram och bak till huvgångjärnen, även ett par rosthål. Startar så motorn. Det låter ILLA i toppen. Motoröl lyser på check-kontrollen, men det har den tydligen alltid gjort. Tempmätaren är stendöd. Säljaren säger att trimkammen gör att det "tickar" mer i toppen. Hmm. Tomgången är väldigt låg och osäker. Har haft en M535 innan med chip och DR. Schrick kam, den varken lät illa eller hade speciellt nervös tomgång. Kör så iväg. Börjar lungt en stund på motorvägen för att värma upp bilen, fast värme verkar det ju finnas då det snabbt blir hett i kupen. Går visst inte att sänka värmen. Konstigt, det har man väl aldrig varit med om på en E28?? Vänder efter ett tag och ska åka tillbaka. Bilen går lite ojämt. Får kärringstopp när jag ska ut på vägen. Det har bara hänt mig 1 gång på 3 år med 528.. Gasar på lite nu, bilen rycker som bara den mellan 1500-4000 varv. Bryr mig inte om att ge mer. "Det är kanske dåligt med soppa" säger säljaren. Hmm.. Mätaren står på 20. Det slår hårt i bakvagnen när jag kör i väg, känns som silentblocken är borta! Bromsar hårt för att testa ABSen, låser framhjulen långa svarta spår. Kyligt är det visst i dag med, färddatorn visar inget annat än -30. Frågar killen vad han gett för bilen. Han köpte den för 3 månader sedan, gav 39000:- enligt utsago. Är numera ganska irriterad över att jag tagit en eftermiddag ledigt och åkt 9 mil enkel resa för att titta på ännu ett uppskrivet annonsvrak. Vad ska man begära av en M535-85 för 35000? Kass i toppen (lät ILLA, rassel) Defekt ABS Grava rostangrepp i fjäderbenstornen fram och runt huvgångjärnen Bakbalksfästen slut Gick mycket ojämt samt slö, min 528-83 orginal går bättre.. Slitna däck på 15" fula orginalfälgar Diverse elfel, tempmätare, motoröl, färddator mm Sliten inredning, lite lösa paneler mm. Ska in och besiktigas, får förmodligen nerslag på ett antal punkter. Vad skulle ni värdera denna bil till? Är jag bara kräsen? Var det kanske ett fynd?? Den hade ju faktiskt extractorgrenrör :-) Kan fortfarande inte klura ut om han försökte blåsa mig eller om han inte var så haj på BMW. Han verkade kunnig. Det tråkiga är att jag råkat ut för detta ett antal gånger den sista tiden. Bilar som vart nyrenoverade i toppar, fast kvittona inte sparats eller "försvunnit", hårda slammer är bara ventiljusteringar! Bilar som det inte är någon rost på, men som ändå har grava rostangrepp. Känns som om det blivit svårare att hitta bilar bara det sista året. Varför försöker folk? Tror de inte att folk ska bry sig om att bilen är skit när man väl åkt långt? Vet själv hur påfrestande det är att sälja bilar, men det hjälper ju liksom inte att skriva upp bilen väldeliga i annonsen och i telefon för att sedan visa upp ett vrak.. Vad säger ni andra? Vad ska man ge för en M535 i dåligt respektive fint skick? En bil i fint skick är för mig inte speciellt rostig, hel och ren inuti och utanpå, går bra och är inte slut i toppen samt relativt nybesiktigad med gott resultat. Sedan får man ju alltid räkna med småfix, E28 är ju trots allt gamla bilar. mvh Johan, på jakt efter ny finbil, men något luttrad.. | |
|
Alltid lika tråkigt när folk inte är ärliga mot spekulanter :(( Bilen i det skicket skulle jag inte betala mer än 10 000:- för. En dylik bil i BRA skick kan vara värd upp emot 35-40 000:- i mina ögon, eftersom det knappt finns några sådana verkar det som :( Mvh, Kalle Hansen FKA nofx16 Länk |
|
|
Nej, som du säger verkat det dåligt med BRA skick numera.. Tips mottages tacksamt! mvh Johan. Länk |
|
|
10000 max! Länk |
|
|
Kollade snabbt här på power börsen för de pengarna för du en bra bil... Bry dig inte om var bilen finns försök att få ngn att titta på den åt från forumet... Länk |
|
|
Kilen, visst kan man be någon att kolla men då går man ju miste om det roliga :-) (oftast).. Vi är ju förresten nästan grannar, Alingsås! mvh Johan. Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Finns väl ingen som betalar 40.000 för en 85 oavsett bilmärke och pris istort sett ,bilen är ju 18 år gammal. fantasipriser:)) ///MVH Hasso Länk |
|
LTK: Kommer du imorgon på min träff?? Länk Länk |
|
|
LTK du måste ju ändå åka o kolla men jag menade om ngn kollar först så kollar du se'n, om det är lång bort ... Länk |
|
|
Hasso, du har rätt. Det kom en kille med en röd liten bil som hade en stegrande häst på emblemet. Inte f*n betalde jag några fyrtio där inte : ))) Länk |
|
Oakman |
Copy & Hasso: Ni har rätt... vi snackar BMW inte Ferrari utan en serietillverkad bil massproducerad på fabrik. Högt andrahandsvärde, jovisst, men nån måtta får det vara.. En 18 år gammal BMW betalar man inte fantasipriser för... ---- // Olof (Ja, jag känner till sökfunktionen) |
Oakman |
Läste Copys inlägg slarvigt och såg först nu ironin.. så mitt svar blev lite "feltolkat". Men jag menar såklart fortfarande det jag sa... :) ---- // Olof (Ja, jag känner till sökfunktionen) |
![]() 778 535D touring -05
745ia Highline -86 MB ML400Cdi -01 X3 3,0SD -07 320D -07 Touareg V10Tdi -05 |
Äsch Johan, du är på tok för kräsen! Det låter ju som om M535:an var i nyskick och priset som begärdes var nästan gratis ;-) Jag har tittat på den bilen tidigare i år och den är inte välskött så din bedömning är helt riktig, ett vrak. /BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den |
Paap Reeder |
Hej! Tänk vilka vrak man tittade på när jag letade 750 för två år sedan. Man sätter inte på nya kattar för 20 pix och sedan tappar bort kvittot alldeles inför en försäljning. Risken är då även överhängande stor att man slagit oljan i v-rutespolaren istf motorn o s v. Varje grej en försäljare säger betraktar jag som en ren bluff intill att det kan motbevisas av exvis ett kvitto. Mot slutet bad jag om en digibild på undersidan av HB-dörr innan jag åkte för en titt. Sparade många mil med detta. MVH /// Paap R |
|
Instämmer med Paap Reeder, det är en bra grundregel när man kollar bil: allt säljaren säger är ren bluff, tills han BEVISAT att det är sant! Mvh, Kalle Hansen FKA nofx16 Länk |
|
|
Jag betalar gärna ett högt pris för något som jag verkligen vill ha. Om det motsvarar mina krav,,, Men visst, man kan få leta länge efter det man söker. Och jag vet att det finns fler som jag!! Micke.. Länk |
|
|
BMW-beroende, skönt att du med tyckte det.. Vi har ju vår egen definition på nyskick:-) När var du där? Skulle vara skoj och veta om det var samma kille vi träffade, fick inte kläm på om han var okunnig eller om han ville blåsa mig... mvh Johan. Länk |
|
![]() 778 535D touring -05
745ia Highline -86 MB ML400Cdi -01 X3 3,0SD -07 320D -07 Touareg V10Tdi -05 |
LTK: Jag var i Skövde och köpte lite E21 gejor. Killen som hade dessa hade en bil som exakt stämmer in på din beskrivning, sedan annonserades den ut på blocket kort efter detta för 18 000:- vill jag minnas, det är väl denne nye ägare som du stött på. Den jag träffade hade utländskt ursprung... /BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den |
|
Aha., där ser man den här killen hade köpt den av sin kompis som hade utländskt ursprung.. Har han köpt den för 39' av en kompis är det nog läge för översyn av kompisinnehavet :-) Fast det är väl mer troligt att han försöker prångla ut pengar för den. Verkar svårt att finna en schysst M535 utan defekter utan att behöva betala multum, ska man betala 35' ska den vara näst intill perfekt tycker jag. Eller lägger jag ribban alldeles för högt? Har förresten en köpesannons ute på E23 735, det har ringt 1 kille, någon som hette Ingermar som bodde i dina trakter och jobbade med att renovera BMW motorer i egen verkstad.. Han hade en fin 735a med nyrenoverad motor till salu för 22'. Han hade tänkt skrota den men hade ändrat sig och besiktigat den och nu skulle den säljas med nyrenoverad motor och allt... Kanske skulle man slå till det låter ju som ett klipp måste ju vara en mycket bra renovering när en BMW verkstad säkert skulle ta 10000 minst i material och arbetskostnaden ligger väl på sisådär 800 i timmen har jag för mig. Vilket kanonpris på bilen!!!!!!! Låter lite *host* *host* Kan du inte åka och kolla på den åt mig? För en obegåvad BMW amatör som mig låter det lite underligt. måste ju vara i ett sjusärdeles skick om det står och väger mellan skroten och sälja den med nyrenoverad motor för 22000:- mvh Johan. Länk |
|
|
LTK> Sök lite på den Ingemar här, hans "renoveringar" är diskuterade flera gånger förr :) Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Ingemar har bytt halvljuslampa igen=)))) Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.