AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.079

Vad tror Ni VV svarar?

Sida 1 av 2
Dufvis
Ställde en fråga till VV från deras webplats. Ville få fram hur många z3 som finns i Sverige uppdelat på motorstyrka, coupé, län och etc....

Idag så ringde en ung och hjälpsam man som berättade att det fanns 1960 något z3:or registrerade i Sverige. Av dessa var 60-talet automatväxlade och hela typ 440 stycken ägs utav kvinnor (var är alla dom eller är det så att ni låter era mödrar/fruar äga och försäkra ;-) ?). Det var kring hundratalet som redan ställt av sina bilar. Han gav mig också många andra siffror som redan fallit i glömska.

Han ville jättegärna sälja hela registret till mig för ett par tusen men jag avböjde. Men visst hade det varit skoj och se länsvis uppdelat på roadster/coupé, årsmodell och motorstorlek?

Kommentarer?
Mattias Larsson
Han svarade inte på hur många som inte borde ha Z3?:)

Mvh Mattias
Dufvis
Jag tycker att din söta flickvän borde skaffa sig en Z3. Du har ju råd....*blink*...byt in din 540 så kan hon få en Z4.... åker vi till koenigsegg på söndag (hoppas du kan byta ditt pass.....?
As
188
Askåsen
Z3 Roadster 2.2i -02
Hur gjorde du "dufvis" för att få VV att svara? Imponerande! Jag har försökt att få uppgiften hur många Z3:or det finns men de ville istället sälja adresserna för ca 90 öre styck plus en startkostnad på ca 1200:-.
På andra håll har jag fått uppgiften att det finns ca 700 Z3:or, men din uppgift är säkert riktigare.

Kanske skulle vi "skamla" till registret med 1960 Z3:or, vilken vår träff vi kunde ha med alla Z bilarna!

Visa användare
155
Lasse B
M Roadster -01
Jaha och nu när du fick svar så har »många andra siffror ... redan fallit i glömska». Det är ju nästan tjänstefel(!). Jag skämtar - naturligtvis, det är ju jättebra att du tagit dig för att fråga och sedan dessutom meddela oss.

Drufvis kommer du ihåg något om effekt. Dvs. hur många av dessa är M Roadsters eller M Coupéer?

(Det pågår diskussion i en del andra trådar om just detta.)

Hälsningar/LB
Dufvis
Jag var inne på deras sida, skrev ett mess och frågade om man kunde få fram uppgifterna. Dagen efter ringde det som sagt en kille och frågade ungefär hur jag menade att jag ville ha det. Efter ett par minuters diskussion så kom vi överens om att han skulle försöka skilja ut coupé från roadster. Mitt önskemål var ju även motorstyrka och län men det blev för svårt för att hålla sig "gratis".

3 timmar senare (hade han pysslat med detta hela den tiden?) återkom han med uppgifter om antalet. Han berättade en hel harang med siffror om hur många som leasades och hur många som var hyrbilar etc.

Problemet som han såg det var att det inte fanns en gemensam modellkod på regbevisen utan där fanns alla möjliga kombinationer.

Men han var väldigt serviceminded (dumma jag som inte tog hans namn) och ville mer än gärna hjälpa till.

Kommer vi igång ordentligt med en Z-klubb så tycker jag absolut att pengar avsätts för att få tillgång till adresserna och därigenom kunna få till en vårträff utan dess like!
Dufvis
Tillägg: Jag fick alltså inte några indikationer whatsoever angående motorstyrka eller kaross. Endast på/avställda, automat, kvinnligt ägda, leasing, tjänstebilar osv.

Kanske läge att skriva till VV igen och be att han faxar siffrorna till mig......
Dufvis
Ännu ett tillägg: Mailat VV och bad dom maila eller faxa uppgifterna. Återkommer om/när jag får besked!
Visa användare
155
Lasse B
M Roadster -01
Det vore juste om du återkom med detta. Kolla även tråden »MC- hur ser framtiden ut? » samma fora, (Z-Serien).

Ha de/LB
Har du fått veta hur många såm var importerade och hur många svensksålda?

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
Dufvis
Väntar fortfarande på att byråkratins kvarnar ska mala klart...jag om nån borde ju veta att det kan ta tid...*s*
Dufvis
Kamrater! Här kommer lite information:

VARAV PB : 1,926
VARAV AVSTÄLLDA : 89
YRKESM. TRAFIK : 0
JURIDISKA : 137
VARAV STATLIGA : 0
KVINNLIGA ÄGARE : 448
FÖRREGISTRERADE : 8
LEASING : 52
UTHYRN.FORDON : 0
REG.BESIKTADE : 1,926
MED KULA : 9
MED AUTOMATVÄXEL : 68
FLYT FÖRSÄKRING : 42
SAMLINGSFÖRSÄKR : 6
COUPE : 33
SKOLSKJUTSAR : 0
H-KAPP-UTRUSTADE : 2
PERSONLIG SKYLT : 26
DIPLOMATFORDON : 0
IMPORT EGET BRUK : 1,004

Kommentarer?
Intressant att hela 9 bilar har dragkrok, har aldrig sett någon Z:a med det. 2 är dessutom handikapputrustade, sämre fordon för ändamålet kan man ju ha :)

///M

Mer känd som "Z-cyklisten med flyern" :)
Vad innebär förresten "Juridiska"? Är det bilar som ägs av företag? Och vad innebär "Förregistrerade"?

///M

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Några reflektioner....

Att ingen skulle vara skolskjuts var nog rätt väntat, men att det inte går att hyra en Z3 i hela landet förvånar en del!!

Juridiska låter som tjänstebilar, vilket är ganska förvånande att det inte är fler, en sommarcab är VÄLDIGT förmånlig att ha som tjänstebil. Om någon undrar varför kan jag ta den uträkningen vid tillfälle.

Över hälften av bilarna är importerade kanske inte så konstigt då det varit väldigt förmånligt att importera framförallt M bilar tidigare. Man skulle dock gärna se en anpassning av bilhandlarnas attityd till importbilar, senast i helgen sa en Seat handlare nej till 2,8an enbart pga den är import. Europa är Europa eller????

/Caspar
mer än varannan Z3 är alltså importerad!!! tror jag att det slår samtliga andra märken/modeller i Sverige

____
haha Caspar: han värderade alltså en BMW pga av ursprungslandet medans han själv säljer hmmmm S...e..a...t . say no more!

____
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Njae, han kunde nog se ett värde i bilen, men av pricip tog de inte in några importbilar, det finns en väldigt stor rädsla för importbilar.

Pratade med Novation tidigare då de hade en gammal Seat (ex frun som skall ha), men inte ens de ville byta ut en skitbil som inte passade i sortimentet mot en Z3..... suck...

/Caspar
Caspar: Du kan inte tänka dig att köpa en bil hos oss på BMW Solna? Vi byter in allt, även importbilar, dock säljer vi dem vidare till andra handlare istället för att ta ner dem i hallen.

///M

Visa användare
215
beijnoff
328i -00
33 stycken coupéer låter lite även om det inte finns många. Låter som att det finns någon ruta i något formulär som man inte kryssar för.

Snabbkoll på aftonbladets pryltorg visar att det finns ca 20 stycken till salu enbart där.

/Johan
Anledningen till att det enligt VV bara finns 33 coupéer kanske kan ha att göra med regbesiktningen, enligt bilregistret är vår roadster täckt och har taklucka...

///M

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.