AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
1.722

Neon ljus av bra kvalite?

Sida 2 av 2
Sa
5
Sandbacka
520 i 24v -91
Enligt poliserna är det olagligt att ha dem på vid parkering och stillastående också. Som sagt så poliser gav mig den orsaken att det liknar ett utrycknings fordon. Därför är det olagligt. Jag hade också byggt in 30 lys dioder i grillen. Det såg jävligt bra ut. Tyvärr får jag inte ha dem mera.
Alltså sätta neon rören under bilen men inte så långt ner så man kan se själva rören utifrån..

tror han mena så
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det ÄR olagligt att sätta någon form av lysrör eller dioder på/under bilen om deras ljus kan ses utifrån!
Det spelar ingen roll om lysrören i sig syns eller inte!

Om jag inte minns fel så skrev Jesperado i en tidigare tråd att det till och med är förbjudet att ens montera lysrör under bilen, de behöver inte ens vara tända....!

Mvh
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Neonrören behöver inte ens vara synliga för att vara olagliga, se Desperados inlägg i den här tråden: Länk
Ja
83
Jaycee
320iK -88
Sandbacka: Har du nån bild på ditt diodbygge i fronten?

Vill gärna ha nåt som lyser upp lite :)
Sa
5
Sandbacka
520 i 24v -91
Tyvärr har jag inga bilder som går att skicka via länk... Jag hann inte ta bilder med digital kameran. Skall försöka bygga något nytt. Men jag vet inte vad jag skall komma på.. Poliserna är alltid efter mig. Jag hinner bara installera något så har dom mig att ta bort allt. Jag hadde också såndärna slingor som lyser när man lyser med svart lysrör som krans i backfönstret, runt högtalarna. Det såg också bra ut men det hann jag bara ha i 2 veckor. Man får inte ha något som lyser bakåt förutom bromsljusen. Det är riktig jävligt att försöka styla med ljus effekter i Finland..
Kollade upp lagen angående detta, Fordonskungörelsens 33§ lyder:
"Fordon får, med nedan angivna undantag, inte vara utrustade med
Lycktor eller strålkastare som kan visa eller avge rött ljus framåt eller anordningar som vid belysning kan återkasta rött ljus framåt.
<samma för vitt ljus>
Bestämmelser i första stycket gäller inte registreringsskyltar, nationalitetsmärken, skyltlycktor eller bakningsstrålkastare..."

Detta var det enda jag kunde hitta, så som jag läser detta får man ha neon, bara det inte är röd eller vitt neon och/eller dioder.

Någon som kan rätta mig om jag har fel?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Du har fel: 9 §: Fordon får inte ha strålkastare eller lyktor av annat slag än de som finns angivna i dessa eller andra av Vägverket utfärdade föreskrifter.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Faller detta verkligen under 9 §, vi talar ju mer om utsmyckning och stylingdetaljer, typ små julgranar som står på instrumentbrädan. Dessa är ju inte förbjudna mej veteligen.
som ovanstående skrev: julgranar el adventsljus kan ju uppskattas som störande ljus oxå?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Ja, det gör det. Allting som kan, eller är tillverkat för att kunna avge ljus är en lykta eller strålkastare.

Även julgranar och adventsljusstakar är otillåtna. Även innerbelysningen är otillåten under färd...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.